رأی مثبت تگزاسی‌ها به تأسیس شهر استاربیس؛ تحقق رویای ایلان ماسک

رأی مثبت تگزاسی‌ها به تأسیس شهر استاربیس؛ تحقق رویای ایلان ماسک_آینده نوین


در رأی‌گیری میان ساکنان منطقه بوکا چیکا در جنوب تگزاس، مردم با اکثریت قاطع به تأسیس رسمی شهری به نام «استاربیس» (Starbase) رأی دادند که رسمی خانه پایگاه اصلی شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک خواهد بود.

براساس گزارش نیویورک تایمز، از میان ۲۱۸ نفر که در رأی‌گیری شرکت کردند، فقط ۶ نفر با تأسیس این شهر مخالف بودند. این رأی‌گیری را مقام‌های شهرستان کامرون برگزار کردند و طبق اعلام مدیر انتخابات شهرستان، ۲۸۳ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند. همچنین اکثریت رأی‌دهندگان از کارکنان شرکت اسپیس‌ایکس یا وابستگان آنها بوده‌اند. در واقع، شهر جدید عملاً «شهر شرکتی» محسوب می‌شود که کارمندان برای اهداف شرکت آن را می‌سازند.

مجسمه ایلان ماسک که نزدیکی بوکا چیکا قرار دارد

منطقه بوکا چیکا که نزدیک مرز مکزیک قرار دارد، از سال ۲۰۱۴ به پایگاه اصلی اسپیس ایکس برای پرتاب تبدیل شده است. ایلان ماسک در سال‌های اخیر بارها در شبکه اجتماعی ایکس از این منطقه با عنوان «استاربیس» یاد کرده بود.

دسامبر گذشته، ساکنان اطراف دفاتر و محل پرتاب اسپیس‌ایکس با امضای طوماری خواستار تأسیس رسمی شهر استاربیس شدند. در این طومار، به وجود جمعیتی حدود ۵۰۰ نفر شامل ۲۱۹ ساکن دائمی و بیش از ۱۰۰ کودک اشاره شده بود. طبق این سند، بیشتر ساکنان اجاره‌نشین و کارمند اسپیس‌ایکس هستند.

با تبدیل‌ بوکا چیکا به شهر استاربیس، این منطقه می‌تواند شهرداری مستقل، ادارات آتش‌نشانی و پلیس همچنین مقررات محلی خودش را داشته باشد، هرچند الزامی به اجرای همه این موارد وجود ندارد. به گفته «آلن بوجورکز»، وکیل متخصص امور تأسیس شهرها در تگزاس، از مهم‌ترین تغییرات عملی انتقال مسئولیت نگهداری جاده‌ها از سطح شهرستان به شهرداری استاربیس است. همچنین شهر استاربیس می‌تواند از مزایای قانونی مانند دریافت کمک‌های دولتی، مصونیت حقوقی و حتی تصاحب املاک خاص بهره‌مند شود.

نگرانی‌ها از تأسیس شهر استاربیس

1746349779 650 رأی مثبت تگزاسی‌ها به تأسیس شهر استاربیس؛ تحقق رویای ایلان

درعین‌حال، تأسیس رسمی شهر استاربیس نگرانی‌هایی نیز میان برخی فعالان اجتماعی و محلی ایجاد کرده است. منتقدان بر این باورند که این اقدام می‌تواند به گسترش کنترل شخصی ایلان ماسک بر منطقه بینجامد. ازجمله موارد می‌توان به کسب اختیاراتی برای بستن ساحل عمومی و پارک ایالتی در زمان پرتاب موشک‌ها اشاره کرد.

در جریان این انتخابات، شهردار و ۲ کمیسیونر شهر استاربیس نیز انتخاب شدند؛ هر ۳ نفر از کارکنان اسپیس‌ایکس هستند و بدون رقیب انتخاب شده‌اند. این موضوع نیز موجب نگرانی درباره نبود نظارت مستقل و دموکراتیک بر اداره شهر شده است.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

توسعه مدل هوش مصنوعی باید متناسب با زیرساخت‌ها باشد

توسعه مدل هوش مصنوعی باید متناسب با زیرساخت‌ها باشد_آینده نوین


«مهدی شاه قلیان»، مدیر محصول هوش مصنوعی در شرکت «متفا»، در جریان کارگاه «از ایده تا محصول» که در حاشیه رویداد اینوتکس ۲۰۲۵ برگزار شد گفت که توسعه مدل هوش مصنوعی مناسب باید با توجه زیرساخت‌های موجود صورت بگیرد.

او در ابتدا در مورد تبدیل کردن یک ایده به محصول صحبت کرد و گفت: «در ابتدا باید به دنبال این باشیم که یک مسئله درست را حل بکنیم. یعنی چیزی را حل نکنیم که کسی خریدار آن نباشد. من کسی را می‌شناختم که یک مدل هوش مصنوعی را توسعه داده بود که حرکات ترامپ را در جلسات پیش‌بینی می‌کرد. اما این ایده خریداری نداشت و به نظرم به درد هیچ نهادی نمی‌خورد. پس اولین مرحله در تبدیل ایده به محصول شناسایی نیاز بازار است.»

او افزود: «ما باید نسبت تلاشی که برای رسیدن به یک محصول می‌کنیم را به اثرگذاری آن محصول بسنجیم. بعضی از محصولات هستند که تلاش کمی می‌طلبند، اما تاثیرگذاری زیادی دارند. مثلا وقتی نیاز به یک چت‌بات داریم می‌توانیم از یک API استفاده کنیم که نیازهای کسب‌و‌کار را برطرف می‌کند و زحمت بسیار کم‌تری دارد.»

شاه قلیان در مورد اهمیت جمع‌آوری داده برای توسعه مدل هوش مصنوعی گفت: «اگر به دنبال فعالیت در زمینه هوش مصنوعی هستید، نباید داده را برای یک بار جمع‌آوری کنید. داده باید دائما جمع‌آوری شود. شما مدلی که با داده‌های امروز آموزش بدهید به درد فردا نخواهد خورد، مگر آنکه آن داده به‌روزرسانی شود.»

به گفته مدیر محصول هوش مصنوعی متفا، زیرساخت برای توسعه هوش مصنوعی بسیار مهم است: «توجه داشته باشید که برای توسعه مدل هوش مصنوعی نباید رویاپردازی کنید. اینکه OpenAI چه کار کرده یا گوگل چه کار کرده منطقی نیست. زیرساخت‌‌های آن‌ها با ما بسیار متفاوت است. اگر GPU ندارید به سمت شبکه عصبی نروید. از راهکارهای دیگر استفاده کنید. اینجا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که فلان سازمان دو A100 در اختیار ما قرار دهد.»

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

بایک سنوا پلاس (بیجینگ U5 پلاس) به زودی وارد بازار ایران می‌شود

بایک سنوا پلاس (بیجینگ U5 پلاس) به زودی وارد بازار ایران می‌شود_آینده نوین


دیارخودرو در زمانی نه‌چندان دور، دو محصول از بایک به نام‌های سنوا و سابرینا را وارد بازار ایران کرد. اکنون بیجینگ U5 پلاس که در برخی بازارها با برند سنوا عرضه می‌شود، با لقب بایک سنوا پلاس وارد بازار ایران خواهد شد. البته ممکن است دیارخودرو این محصول را با نام اصلی یعنی بیجینگ U5 پلاس وارد بازار ایران کند. این شرکت بایک X35 را با نام تیگارد X35 در ایران به تولید می‌رساند و بیجینگ X55 و بیجینگ X7 را نیز با برند اصلی در کشورمان عرضه کرده است.

بیجینگ U5 پلاس با نام‌های بایک سنوا D50 نیز در برخی بازارها عرضه شده است. این خودرو در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳، به معرض نمایش عموم گذاشته شد. اکنون مشخصه‌های فنی آن منتشر شده‌اند تا به زودی شاهد عرضه این محصول در بازار باشیم. قیمت تقریبی بیجینگ U5 پلاس، معادل ۱.۵ میلیارد تومان اعلام شده است. شرایط فروش این خودرو در روزهای آتی توسط دیارخودرو منتشر خواهد شد.

مشخصات فنی بیجینگ U5 پلاس

بایک سنوا پلاس همانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی، به موتور ۱.۵ لیتری چهارسیلندر مجهز است. این پیشرانه ۱۱۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. بنابراین موتور این خودرو از نوع تنفس طبیعی است. گیربکس اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را در این خودرو برعهده دارد. پیشرانه بیجینگ U5 پلاس از سیستم عدم آلایندگی یورو ۶ پیروی می‌کند.

سیستم تعلیق بایک سنوا پلاس در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی است. ترمزها نیز در چهار چرخ از نوع دیسکی هستند. ابعاد این خودرو شامل ۴۶۶۰ میلی‌متر طول، ۱۸۲۰ میلی‌متر عرض و ۱۴۸۰ میلی‌متر ارتفاع هستند. فاصله محوری این خودرو نیز ۲۶۷۰ میلی‌متر است. باک سوخت بیجینگ U5 پلاس ۴۸ لیتر حجم دارد و حجم صندوق عقب آن به ۴۳۰ لیتر می‌رسد. رینگ‌های این خودرو نیز از نوع ۱۷ اینچی هستند.

امکانات رفاهی و ایمنی بیجینگ U5 پلاس به شرح زیر هستند:

ایمنی:

سیستم‌های ترمز ABS، EBD و EBA ، هشدار خروج از خط (LDW)، رادار نقطه کور (BSD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل حرکت در سربالایی (HHC)، پایش فشار باد تایرها (TPMS)، دوربین ۳۶۰ درجه، چهار کیسه هوا ، ایزوفیکس (برای صندلی کودک)، قفل خودکار درها هنگام تصادف، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، چراغ‌های روشنایی روز (DRL)،‌مه‌شکن جلو و عقب،‌تنظیم ارتفاع برقی چراغ‌های جلو

سنوا

رفاهی:

صندلی‌های چرمی با طرح اسپرت، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و سرنشین در ۴ جهت، کنسول میانی برای صندلی‌های جلو، سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، صفحه کیلومتر دیجیتال ۷ اینچی، اتصال بلوتوث و کارلینک وای‌فای، سانروف، فرمان چندحالته چرمی  دی کات با طرح اسپرت، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، خروجی برق ۱۲ ولت، دو پورت USB،‌ سیستم صوتی با ۶ بلندگو، چراغ‌های جلو LED با قابلیت تنظیم ارتفاع نور، سیستم ضد مانع (Anti-trap) برای شیشه بالابر و سانروف.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

چرا اپل نگران تاثیر تعرفه‌ها نیست؟ «تیم کوک» پاسخ می‌دهد

چرا اپل نگران تاثیر تعرفه‌ها نیست؟ «تیم کوک» پاسخ می‌دهد_آینده نوین


«تیم کوک»، مدیرعامل اپل، در جدیدترین گزارش درآمدی سه‌ماهه این شرکت، به سوالات مربوط به تعرفه‌ها و تاثیر آن بر محصولات اپل پاسخ داد. در گفتگو با CNBC، کوک توضیح داد که اپل نگرانی خاصی از بابت تعرفه‌های احتمالی بر روی آیفون و دیگر محصولات خود ندارد.

طبق گفته کوک، اپل در حال حاضر نیمی از آیفون‌های خود برای ایالات متحده را از هند تأمین می‌کند و بیشتر محصولات دیگر این شرکت نیز از ویتنام تأمین می‌شود، جایی که تعرفه‌ها پایین‌تر از چین هستند. او افزود که همچنان «اکثریت عظیم» محصولات اپل برای کشورهای دیگر از چین تولید می‌شود.

مدیرعامل اپل می‌گوید:

«اگر به بازار ایالات متحده نگاه کنید، بیش از نیمی از فروش آیفون‌ها از هند تأمین می‌شود. برای سایر محصولات مثل مک، آیپد، ایرپادز و اپل واچ، تقریباً تمام کشور مبدا ویتنام است.»

در حال حاضر، اپل از تعرفه‌های بالقوه بر روی گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها و فناوری‌های مرتبط معاف است و تأثیر زیادی از این تعرفه‌ها نداشته است. با این حال، هنوز نگرانی‌هایی در وال استریت پیرامون تعرفه‌های آینده وجود دارد.

اظهارات کوک به نظر می‌رسد که به منظور اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران باشد که اپل از وضعیت فعلی آگاه است و به خوبی برنامه‌ریزی کرده است.

اگر نیمی از آیفون‌های ایالات متحده از هند تأمین می‌شود و سایر محصولات اصلی اپل از ویتنام، این شرکت می‌تواند از بدترین تأثیرات نزاع‌های تجاری ایالات متحده و چین اجتناب کند. علاوه بر این، گزارش‌ها نشان می‌دهند که اپل قصد دارد تمام آیفون‌های ایالات متحده را تا سال ۲۰۲۷ از هند تأمین کند.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

تبلیغات آینده بدون نیاز به آژانس‌ها با هوش مصنوعی ساخته می‌شود

تبلیغات آینده بدون نیاز به آژانس‌ها با هوش مصنوعی ساخته می‌شود_آینده نوین


«مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، به‌تازگی در گفت‌وگویی با «بن تامپسون» از رسانه Stratechery، از تحولی بنیادین در صنعت تبلیغات پرده برداشت. او گفت که متا با تکیه بر هوش مصنوعی نه تنها تبلیغات را بهتر هدف‌گذاری می‌کند، بلکه به‌زودی قادر خواهد بود کل فرایند تولید و اجرای تبلیغات را هم بدون نیاز به تیم‌های خلاقیت، آژانس‌های تبلیغاتی یا حتی تحلیلگران آماری انجام دهد.

زاکربرگ در بخشی از این گفت‌وگو گفت:

«در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای هستیم که کسب‌وکارها فقط هدف خود را با ما در میان بگذارند، حساب بانکی‌شان را متصل کنند و دیگر نیازی به هیچ محتوای خلاقانه یا اطلاعات جمعیتی هدف نداشته باشند. تمام مراحل را ما با کمک هوش مصنوعی انجام خواهیم داد و فقط کافی است نتایجی را که ارائه می‌دهیم، بخوانند.»

واکنش فعالان صنعت تبلیغات به گفته‌های زاکربرگ

این اظهارات که به‌نوعی اعلام جنگی علنی به صنعت تبلیغات سنتی محسوب می‌شود، با واکنش‌های تند فعالان این حوزه روبه‌رو شد. یکی از مدیران آژانس‌های تبلیغاتی در پاسخ به مدیرعامل متا گفت:

«امنیت برند هنوز یک مسئله مهم است و این‌که اجازه بدهیم متا هم محتوای تبلیغاتی بسازد و هم آن را بهینه کند، بسیار نگران‌کننده است. این ایده که مشتری فقط نتایج را بخواند، بدون امکان بررسی صحت آن، کاملاً غیرقابل اعتماد است.»

در مقابل، زاکربرگ به آینده‌ای فکر می‌کند که در آن کسب‌وکارها فقط سفارش می‌دهند و هوش مصنوعی متا همه چیز را (از تولید ویدیو و عکس تا متن و هدف‌گذاری و حتی فروش محصول) به‌صورت خودکار انجام می‌دهد؛ آینده‌ای که شاید برای کسب‌وکارهای کوچک یک فرصت طلایی باشد، اما برای آژانس‌های تبلیغاتی بزرگ یک تهدید جدی است.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

دانشمندان روی بدن خرس‌های آبی خال‌کوبی کردند

دانشمندان روی بدن خرس‌های آبی خال‌کوبی کردند_آینده نوین


یک تکنیک جدید به پژوهشگران اجازه داده است تا الگوهایی را روی بدن کوچک و زنده‌ خرس‌های آبی یا تاردیگرادها خالکوبی کنند. البته هدف از این کار جذاب‌تر کردن این موجودات میکروسکوپی نبوده، بلکه این کار به دانشمندان اجازه میدهد تا ابزارهای زیستی بسیار کوچکی مانند حسگرها، مدارها و یا حتی ربات‌های زنده در مقیاس نانو بسازند.

افزون بر این، این فرایند، تاب‌آوری مثال‌زدنی خرس‌های آبی را به نمایش می‌گذارد؛ بااین‌حال تنها بخشی از این موجودات کوچک این تجربه را با موفقیت پشت سر گذاشتند و پس از آن با خال‌کوبی‌هایشان، مثل کوچولوهای گردن‌کلفت، این‌ور و آن‌ور راه رفتند!

«دینگ ژائو»، مهندس اپتیک از دانشگاه فنی دانمارک، توضیح می‌دهد:

«به واسطه این فناوری، ما فقط خال‌کوبی‌های ریز روی تاردیگرادها ایجاد نمی‌کنیم، بلکه این توانایی را به موجودات زنده دیگر، از جمله باکتری‌ها، هم گسترش می‌دهیم.»

برخی از الگوهایی که روی تاردیگرادها خالکوبی شده‌اند.

توانایی حک‌کردن الگوها روی اجسام و سطوح ریز، بخش مهمی از پیشرفت فناوری نانو به‌حساب می‌آید. گام‌های بلندی در تبدیل فناوری‌های موجود به مقیاس نانو برای مهندسی مواد برداشته شده است، اما قراردادن الگوهای با وضوح‌بالا روی موجودات زنده بسیار کوچک همچنان چالش‌برانگیز است.

ژائو و همکارانش برای خال‌کوبی تاردیگراد، از یک تکنیک نانو به نام «لیتوگرافی یخ» استفاده کردند. این نوعی لیتوگرافی پرتو الکترونی است که در آن پرتوهایی از الکترون‌ به سمت یک هدف شلیک می‌شود تا الگویی در مقیاس نانو روی سطح حک شود.

در سطوحی که الگوهای بسیار ظریفی دارند، استفاده مستقیم از لیتوگرافی با پرتو الکترونی می‌تواند باعث آلودگی یا آسیب شود.

دانشمندان دریافتند که با قراردادن یک لایه‌ی بسیار نازک یخ بین پرتو و سطح مورد نظر، می‌توان از این مشکل جلوگیری و امکان حکاکی تا مقیاس‌های کوچک‌تر از ۲۰ نانومتر را نیز فراهم می‌کند.

برای درک بهتر مقیاس، کافی‌ست بدانید که ضخامت متوسط موی انسان حدود هشتاد هزار تا صد هزار نانومتر است و اندازه‌ی خرس‌های آبی به حدود پانصد هزار نانومتر می‌رسد.

خرس‌های آبی به مقاومت تقریباً شکست‌ناپذیرشان شهرت دارند، و بخشی از این توانایی به حالت خاصی به نام «تون» برمی‌گردد. زمانی که شرایط محیطی نامساعد می‌شود، خرس آبی بدن خود را خشک می‌کند و وارد وضعیتی از متابولیسم تعلیق شده به نام «نهان‌زیستی» می‌شود؛ حالتی که در آن، فعالیت‌های زیستی تقریباً متوقف می‌شوند تا زمانی که شرایط دوباره عادی شود.

تاردیگرادی که در حالت تون قرار دارد، می‌تواند شرایطی فوق‌العاده سخت مثل انجماد یا جوشیدن را نیز تحمل کند.

نمایش ساده‌ای از فرآیند خالکوبی بر روی تاردیگراد
نمایش ساده‌ای از فرآیند خالکوبی بر روی تاردیگراد

تیم ژائو ابتدا تاردیگرادها را وارد حالت نهان‌زیستی کردند و سپس آن‌ها را تا هنگام آماده‌سازی برای قرارگرفتن زیر پرتو الکترونی در یک مجموعه نگهداری کردند.

برای کاهش میزان مواجهه با شرایط آزمایشی، هر بار تنها یک تاردیگراد پردازش می‌شد. هر تاردیگراد روی ورقه‌ای از کاغذ «کربن – کامپوزیت» قرار می‌گرفت و درون محفظه‌ی خلأ گذاشته می‌شد؛ سپس محفظه تا دمای منفی ۱۴۳ درجه‌ی سلسیوس سرد می‌شد.

لایه‌ای از آنیزول (یک ترکیب مایع بی‌رنگ با بویی شبیه بادیان رومی) روی تاردیگرادِ سرد شده پاشیده شد تا به‌عنوان لایه‌ی یخ محافظ در برابر پرتو الکترونی عمل کند. در نقاطی که پرتو به سطح برخورد می‌کرد، آنیزول واکنش می‌داد و ترکیبی جدید تشکیل می‌شد که به پوست تاردیگراد می‌چسبید.

زمانی که تاردیگراد درون محفظه‌ی خلأ گرم شد، الگوی ظریفی که روی بدنش حک شده بود، با جزئیاتی تا حد ۷۲ نانومتر باقی ماند. سپس دانشمندان هر تاردیگراد را از محفظه خارج و دوباره آب‌رسانی کردند و کوشیدند تا آن را به زندگی بازگردانند.

چهل درصد از خرس‌های آبی از این عمل جان سالم به در بردند و توانستند به طور عادی حرکت کنند و خال‌کوبی‌های جدید خود را به نمایش بگذارند. این نشانه‌ها حتی پس از قرارگرفتن در معرض شرایطی مانند کشش، خیساندن، شستشو و خشک‌شدن در جای خود باقی ماندند.

پژوهشگران در مقاله خود می‌نویسند:

«این مطالعه با موفقیت ساخت میکرو/ نانوالگوها را روی موجودات زنده با استفاده از لیتوگرافی یخی به طور درجا نشان می‌دهد.»

خرس‌های آبی بهتر از بیشتر موجودات زنده می‌توانند از هر سختی که برایشان پیش می‌آید، جان سالم به در ببرند؛ سایر اشکال حیات ممکن است نتوانند در برابر این فرایند مقاومت کنند.

بااین‌حال، این پژوهش تنها گام اول است. اکنون که دانشمندان می‌دانند این امر امکان‌پذیر است، می‌توانند تکنیک خود را تغییر داده و تلاش کنند تا نرخ بقا را افزایش دهند.

این تیم نتیجه‌ می‌گیرد که:

«افزون بر خرس‌های آبی، رویکرد ما ممکن است برای سایر موجودات زنده با مقاومت بالا در برابر استرس یا موجوداتی که برای انجماد مناسب هستند نیز قابل‌استفاده باشد.»

«ما پیش‌بینی می‌کنیم که ادغام بیشتر تکنیک‌های میکرو/ نانوساخت با سیستم‌های زیستی در مقیاس میکرو/ نانومتر، به پیشرفت بیشتر زمینه‌هایی مانند حسگرهای میکروبی، دستگاه‌های زیست الهام و ربات‌های میکروسکوپی زنده کمک خواهد کرد.»

این پژوهش در مجله‌ی Nano Letters منتشر شده است.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

TCL زیر ذره‌بین؛ چرا گوشی‌های این برند ترند شده‌اند؟

TCL زیر ذره‌بین؛ چرا گوشی‌های این برند ترند شده‌اند؟_آینده نوین


سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

دنیای موبایل به ندرت شاهد تحولاتی است که نگاه کاربران را به تجربه‌ی کار با گوشی تغییر دهد. بیشتر برندها مسیر مشابهی را طی می‌کنند؛ پردازنده‌های قوی‌تر، دوربین‌های پرمگاپیکسل‌تر و نمایشگرهایی که با هر نسل جدید، روشن‌تر و رنگارنگ‌تر می‌شوند. اما گاهی یک برند جسورانه تصمیم می‌گیرد که خلاف جهت آب حرکت کند. TCL یکی از همین برندهاست.

اگر تا دیروز این برند را فقط با تلویزیون‌های هوشمند پیشرفته‌اش می‌شناختید، حالا وقت آن رسیده که گوشی‌های متفاوتش را هم زیر ذره‌بین بگذارید. تی سی ال NXTPAPER 50 و NXTPAPER 40 آمده‌اند تا تعریف جدیدی از نمایشگر موبایل ارائه دهند، تجربه‌ی مطالعه و وب‌گردی را متحول کنند.

اما آیا این گوشی‌ها فقط به دلیل قیمت و تبلیغات سروصدا کرده‌اند، یا چیزی در آن‌ها هست که باعث شده کاربران مسیر جدیدی را امتحان کنند؟ اگر به دنبال پاسخی برای این سؤال هستید، کافی است مشاهده تمام محصولات TCL در دیجی‌کالا را بررسی کنید تا ببینید چرا این گوشی‌ها این‌قدر سریع ترند شده‌اند.

وقتی نمایشگر از یک ویژگی، به یک تجربه تبدیل می‌شود

هر گوشی‌ای یک نمایشگر دارد، اما کمتر گوشی‌ای می‌تواند ادعا کند که نمایشگرش، خودش یک ویژگی کلیدی است. TCL تصمیم گرفته تا نگاه سنتی به نمایشگرها را کنار بگذارد و چیزی را ارائه دهد که بیشتر از یک صفحه‌ی نورانی، به تجربه‌ی طبیعی خواندن روی کاغذ نزدیک باشد.

نمایشگرهای NXTPAPER که در هر دو مدل ۵۰ و ۴۰ استفاده شده‌اند، نه OLED هستند و نه LCDهای براق معمولی. در عوض، یک سطح مات و ضدانعکاس دارند که نور محیط را بازتاب نمی‌دهد، رنگ‌ها را طبیعی‌تر نمایش می‌دهد و نور آبی را به حداقل می‌رساند.

این یعنی تجربه‌ای کاملاً متفاوت برای کسانی که ساعت‌ها با گوشی مطالعه می‌کنند، وب‌گردی می‌کنند یا محتوای دیجیتال مصرف می‌کنند. چشم کمتر خسته می‌شود، نیاز به تنظیمات خاص برای کاهش نور آبی از بین می‌رود و حتی زیر نور مستقیم خورشید، خوانایی بهتری نسبت به نمایشگرهای براق وجود دارد.

اما چیزی که این نمایشگرها را جذاب‌تر می‌کند، نرخ نوسازی بالاست. در مدل NXTPAPER 50، ۱۲۰ هرتز روان‌ترین تجربه را هنگام اسکرول کردن و جابه‌جایی بین منوها ارائه می‌دهد. NXTPAPER 40 کمی پایین‌تر است و نرخ ۹۰ هرتز را ارائه می‌دهد، اما همچنان برای یک میان‌رده، حسی بسیار بهتر از استاندارد ۶۰ هرتز دارد.

این نمایشگر، فقط برای مطالعه نیست. در بازی‌ها، در تماشای ویدئو و حتی هنگام کارهای روزمره، تجربه‌ی متفاوتی ارائه می‌دهد. آیا همه عاشقش خواهند شد؟ شاید نه، اما اگر از گوشی‌های معمولی خسته شده باشید و دنبال چیزی باشید که واقعاً به چشم‌هایتان اهمیت بدهد، NXTPAPER چیزی است که فقط بعد از چند ساعت استفاده، دیگر نمی‌توانید از آن دل بکنید.

1746086451 609 TCL زیر ذره‌بین؛ چرا گوشی‌های این برند ترند شده‌اند؟ آینده نوین

قدرتی که در سکوت خودش را ثابت می‌کند

بیشتر برندها وقتی درباره‌ی سخت‌افزار گوشی‌هایشان صحبت می‌کنند، سعی دارند عددها را بزرگ‌تر از رقبا نشان دهند. TCL اما به جای اعداد، روی بهینه‌سازی تمرکز کرده است.

تی سی ال مدل NXTPAPER 50 از پردازنده‌ی Dimensity 6300 مدیاتک استفاده می‌کند؛ یک چیپست ۶ نانومتری با ۸ هسته‌ی پردازشی که برای عملکرد سریع و بهینه طراحی شده است. در کنار آن، ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی قرار گرفته که ترکیبی ایده‌آل برای اجرای چندین برنامه به‌صورت هم‌زمان است.

در مدل NXTPAPER 40، پردازنده‌ی Helio G99 به کار گرفته شده که در بین میان‌رده‌های اقتصادی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای عملکرد سریع و پایدار محسوب می‌شود. این مدل، رم ۶ گیگابایتی دارد که همچنان برای استفاده‌ی روزمره، کاملاً مناسب خواهد بود.

در استفاده‌ی واقعی، NXTPAPER 50 تجربه‌ای بسیار نزدیک به گوشی‌های بالارده ارائه می‌دهد. از اجرای هم‌زمان چندین اپلیکیشن گرفته تا اجرای بازی‌های محبوبی مثل PUBG Mobile و Call of Duty Mobile، هیچ مشکلی دیده نمی‌شود. NXTPAPER 40 در همین بازی‌ها، نیاز به تنظیمات گرافیکی پایین‌تر دارد، اما همچنان عملکرد روانی ارائه می‌دهد.

شاید این گوشی‌ها پرچمدار نباشند، اما در محدوده‌ی میان‌رده‌ها، سخت‌افزاری را ارائه می‌دهند که در استفاده‌ی واقعی، احساس کندی یا ضعف نخواهید داشت.

یک میان‌رده‌ی متفاوت برای بازی، کار و مطالعه

هر گوشی میان‌رده‌ای قرار نیست یک هیولای گیمینگ باشد، اما اگر مدلی بتواند بیشتر بازی‌های محبوب را بدون مشکل اجرا کند، می‌توان آن را یک گزینه‌ی مناسب برای گیمرهای نیمه‌حرفه‌ای در نظر گرفت.

در NXTPAPER 50، بازی‌هایی مثل COD Mobile، Asphalt 9 و PUBG Mobile کاملاً روان اجرا می‌شوند. نرخ فریم در تنظیمات متوسط تا بالا، پایدار است و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، تجربه‌ی جذاب‌تری از بازی ارائه می‌دهد. در NXTPAPER 40، این تجربه در حد یک میان‌رده‌ی اقتصادی است؛ اگر گرافیک را روی متوسط نگه دارید، عملکرد خوبی خواهید داشت.

اما چیزی که این گوشی‌ها را خاص‌تر می‌کند، نمایشگر NXTPAPER در گیمینگ است. در گوشی‌های معمولی، بعد از یکی دو ساعت بازی، چشمتان خسته می‌شود، اما اینجا تجربه متفاوت است. نمایشگر مات، استفاده‌ی طولانی را راحت‌تر می‌کند.

این فقط برای بازی نیست. تماشای ویدئوها هم حس خاص خودش را دارد. رنگ‌ها شاید درخشان‌ترین OLEDهای بازار نباشند، اما واقعی‌تر و طبیعی‌تر نمایش داده می‌شوند.

1746086451 613 TCL زیر ذره‌بین؛ چرا گوشی‌های این برند ترند شده‌اند؟ آینده نوین

باتری و دوام شارژ؛ آماده‌ی یک روز طولانی باشید

وقتی گوشی‌ای برای استفاده‌ی طولانی‌مدت طراحی می‌شود، طبیعتاً باید باتری قدرتمندی داشته باشد.

NXTPAPER 50 از یک باتری ۵۰۱۰ میلی‌آمپری با پشتیبانی از شارژ سریع ۳۳ واتی بهره می‌برد. این یعنی یک روز کامل بدون نیاز به شارژ، حتی با استفاده‌ی سنگین. مدل ۴۰ هم ۵۰۰۰ میلی‌آمپر باتری دارد، اما با شارژ ۱۸ واتی، کمی کندتر شارژ می‌شود.

باتری در این گوشی‌ها، یکی از نقاط قوت اصلی است. حتی با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، مصرف انرژی بهینه است و باعث می‌شود کمتر از چیزی که انتظار دارید، سراغ شارژر بروید.

TCL، یک تازه‌وارد یا آینده‌ی موبایل؟

برندهایی مثل شیائومی و وان‌پلاس هم زمانی تازه‌وارد محسوب می‌شدند، اما حالا در میان غول‌های موبایل ایستاده‌اند. TCL مسیر متفاوتی را انتخاب کرده، اما پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یکی از برندهای اصلی بازار دارد.

این گوشی‌ها فقط یک میان‌رده‌ی معمولی نیستند. مسیر جدیدی را در طراحی موبایل باز کرده‌اند که ممکن است در آینده، بیشتر برندها به سمت آن بروند.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

آچاره ورود به بورس و بازارهای منطقه را هدف‌گذاری کرد

آچاره ورود به بورس و بازارهای منطقه را هدف‌گذاری کرد_آینده نوین


مدیران آچاره در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر، از رشد چشمگیر این پلتفرم خدمات آنلاین خبر دادند و اعلام کردند که آچاره در حال گسترش به ۷۰ شهر ایران و بررسی ورود به بازارهای خارجی است. همچنین بورسی شدن و ارائه خدمات اعتباری از دیگر اهداف آچاره در سال جاری عنوان شد.

به گزارش دیجیاتو، آچاره، در رویداد ویژه‌ای که عصر چهارشنبه دهم اردیبهشت ۱۴۰۴ به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، دستاوردهای خود را در ۸ سال فعالیت معرفی کرد.

«حامد تاج‌الدین»، هم‌بنیان‌گذار آچاره، در این مراسم با اشاره به حضور ۲۷۰ هزار متخصص و ۳ میلیون مشتری در این پلتفرم، گفت: «آچاره امروز به یک شبکه بزرگ خدماتی تبدیل شده و نقش مهمی در اشتغال و درآمدزایی متخصصان ایفا کرده است.»

درآمدهای میلیونی متخصصان آچاره

تاج‌الدین با اشاره به موفقیت‌های اقتصادی متخصصان آچاره، اعلام کرد: «متخصصان تعمیر کولر گازی و داکت اسپلیت در تهران سال گذشته به میانگین درآمد ماهانه ۱۱۸ میلیون تومان رسیده‌اند، درحالی که فعالان حوزه ساختمان و ابنیه حتی از مرز ۲۰۰ میلیون تومان در ماه عبور کرده‌اند.» او این رقم را تقریباً دو برابر درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دانست و آن را نشان‌دهنده ظرفیت بالای آچاره برای درآمدزایی عنوان کرد.

آچاره در پی توسعه جغرافیایی

هم‌بنیان‌گذار آچاره با تأکید بر نقش متخصصان در موفقیت این مجموعه، گفت: «آچاره تنها یک پلتفرم نیست، بلکه حاصل تلاش تک‌تک متخصصانی است که با کیفیت کار خود، اعتبار این برند را می‌سازند.» او همچنین از برنامه‌های آینده آچاره خبر داد و گفت: «در حال گسترش جغرافیایی هستیم و تا پایان سال به ۷۰ شهر ایران خواهیم رسید. همچنین امکان پرداخت اعتباری برای مشتریان فراهم می‌شود.»

بررسی ورود به بازارهای بین‌المللی

تاج‌الدین از بررسی اولیه برای ورود به بازارهای خارجی نیز خبر داد و گفت: «در مراحل مقدماتی برای فعالیت در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس هستیم. اگر این طرح اجرایی شود، متخصصان با سوابق درخشان می‌توانند در این کشورها نیز خدمات ارائه دهند.»

برنامه بورسی شدن در سال ۱۴۰۴

اوهمچنین با اعلام برنامه‌های آچاره برای عرضه اولیه در بورس تهران گفت: «موافقت‌های اولیه با سازمان بورس انجام شده و درخواست پذیرش رسمی ارائه شده است. هدف ما ورود به تابلو اصلی بورس در سال جاری است.» تاج‌الدین با بیان اینکه هدف پیشین آچاره ورود به فرابورس بود، اعلام کرد که این شرکت هدف خود را تغییر داده و به دنبال پذیرش در بورس است.

تسهیل عضویت متخصصان

در ادامه این مراسم، «بهمن امام»، مدیرعامل آچاره، از جذب ۶۰ هزار متخصص جدید در سال گذشته خبر داد و گفت: «فرایند ثبت‌نام را به صورت تمام‌آنلاین تغییر دادیم تا عضویت برای متخصصان آسان‌تر شود.» او افزود: «هم‌اکنون در بیش از ۲۰ شهر فعال هستیم و تا پایان سال به ۷۰ شهر گسترش خواهیم یافت.»

راه‌اندازی واحد منابع انسانی ویژه متخصصان

امام همچنین از تشکیل واحد منابع انسانی ویژه متخصصان آچاره خبر داد و گفت این واحد با هدف بهبود ارتباط با متخصصان، برگزاری دوره‌های آموزشی و اجرای طرح‌های رفاهی ایجاد شده است.

امام همچنین با تأکید بر هدف‌گذاری بلندمدت آچاره گفت: «ما آچاره را ساختیم تا دنیا جای بهتری برای زندگی و کار باشد. به همین دلیل، هر روز در مسیر عضویت و کنترل کیفیت سخت‌گیرتر می‌شویم تا تصویری دقیق‌تر، قابل اعتمادتر و بهتر از آچاره در ذهن مخاطبان شکل بگیرد.»

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

ویدیوهای 4K به شبکه اجتماعی ایکس می‌آیند

ویدیوهای 4K به شبکه اجتماعی ایکس می‌آیند_آینده نوین


عرضه قابلیت پشتیبانی از آپلود ویدیوهای 4K برای برخی کاربران منتخب ایکس آغاز شده است. این اقدام بخشی از تلاش‌های این پلتفرم برای افزایش محتواهای ویدیویی خود است. این قابلیت به‌زودی در اختیار همه کاربران پریمیوم قرار می‌گیرد.

براساس اعلام اکانت مهندسی ایکس، برخی تولیدکنندگان محتوا اکنون می‌توانند ویدیوهایی با کیفیت 4K در این شبکه اجتماعی بارگذاری کنند. این ویژگی در راستای تلاش‌های ایکس برای افزایش تعامل کاربران و جلوگیری از مهاجرت آنان به پلتفرم‌هایی مانند یوتوب و ویمئو ارائه شده است. به گفته حساب مهندسی این پلتفرم، به‌زودی قابلیت آپلود ویدیوی 4K در اختیار تمام کاربران پریمیوم قرار خواهد گرفت.

پشتیبانی از ویدیوهای 4K؛ تلاش ایکس برای رقابت با یوتوب

پیشتر مشترکان پولی می‌توانستند ویدیوهایی با کیفیت 1080p و حداکثر حجم ۸ گیگابایت و مدت حدود ۳ ساعت بارگذاری کنند. با فعال‌سازی آپلود 4K، انتظار می‌رود این محدودیت‌های حجمی نیز تغییر کند. این اقدامات بخشی از تلاش گسترده‌ ایکس برای حفظ کاربران و جذب تولیدکنندگان محتوای ویدیویی است که فعالیت جدی‌تری در پلتفرم یوتوب دارند.

ایکس از زمان مدیریت ایلان ماسک مدام درحال توسعه قابلیت‌های ویدیویی خود است. این پلتفرم اوایل امسال فید اختصاصی ویدیوهای عمودی نیز معرفی کرد و با افزودن میان‌بر آن به صفحه اصلی اپلیکیشن موبایل، در تلاش برای بهره‌گیری از فضای بلاتکلیف کاربران تیک‌تاک در آمریکاست. ایکس با فعال‌سازی امکان بارگذاری ویدیوهای 4K، گام مهمی در مسیر رقابت با پلتفرم‌های ویدیومحور برمی‌دارد.

هم‌زمان با رشد محتوای تصویری و تهدیدهایی مانند احتمال فیلتر شدن تیک‌تاک در آمریکا، این شرکت با توسعه ابزارهای ویدیویی می‌کوشد جایگاه خود را در بازار حفظ کند و حتی گسترش دهد. همچنین انتظار می‌رود با افزایش کیفیت آپلود، محدودیت‌های حجمی و زمانی نیز بازبینی شود تا تجربه کاربران بهبود یابد.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

نیمی از کارمندان استفاده از هوش مصنوعی را از مدیر خود پنهان می‌کنند

نیمی از کارمندان استفاده از هوش مصنوعی را از مدیر خود پنهان می‌کنند_آینده نوین


تحقیقی جدید نشان می‌دهد بیشتر کارمندانی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، این موضوع را از رئیس و سایر همکارانشان مخفی می‌کنند.

براساس گزارش بیزینس اینسایدر، این پژوهش که KPMG با همکاری دانشگاه ملبورن انجام داده، ۴۸ هزار و ۳۴۰ نفر را در ۴۷ کشور بین نوامبر ۲۰۲۴ و ژانویه ۲۰۲۵ بررسی کرده است. این گزارش نشان داد بیش از نیمی از کارمندانی که در این پژوهش شرکت کردند، حدود ۵۷ درصد، اعتراف کرده‌اند استفاده از هوش مصنوعی را در محل کار پنهان می‌کنند و محتوای ساخت هوش مصنوعی را به‌جای کار خودشان ارائه می‌دهند.

هوش مصنوعی به یکی از ابزارهای اساسی کارمندان تبدیل شده است

به گفته KPMG، این گزارش با عنوان «اعتماد، نگرش‌ها و استفاده از هوش مصنوعی: مطالعه جهانی ۲۰۲۵» از جامع‌ترین بررسی‌ها درباره نگرش‌های کنونی به هوش مصنوعی در محیط کار است. این گزارش نشان می‌دهد این فناوری تا چه حد در دنیای کار مدرن ریشه دوانده است.

این گزارش نشان داد ۵۸ درصد افراد عمداً از هوش مصنوعی برای مقاصد کاری استفاده می‌کنند و حدود یک‌سوم آنها حداقل یک بار در هفته این کار را انجام می‌دهند.

«نیکول گیلسپی»، یکی از نویسندگان این مقاله و استاد مدیریت و رئیس بخش اعتماد دانشکده بازرگانی دانشگاه ملبورن، می‌گوید استفاده کارمندان از هوش مصنوعی با سطح بالایی از فعالیت‌های «نامناسب، پیچیده و غیرشفاف» گره خورده است. به گفته گیلسپی، استفاده پنهانی از هوش مصنوعی در محیط کار به این دلیل اتفاق می‌افتد که فشاری برای استفاده از ابزارها و همگام‌ شدن با پیشرفت دیگران روی کارمندان وجود دارد.

این استاد دانشگاه می‌گوید کارمندان احساس می‌کنند اگر از این ابزارهای جدید استفاده نکنند، عقب می‌مانند و شغلشان به خطر می‌افتد. گیلسپی همچنین عقیده دارد عنصری اغواکننده نیز در استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد؛ برای مثال، وقتی کارمندان مزایای استفاده از هوش مصنوعی را می‌بینند، وسوسه می‌شوند استفاده از آن را ادامه دهند، حتی اگر بدانند با این کار سیاست‌های شرکت را زیر پا می‌گذارند.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت