لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک پرو با سیستم‌عامل HarmonyOS PC معرفی شد

لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک پرو با سیستم‌عامل HarmonyOS PC معرفی شد_آینده نوین


هواوی سرانجام لپ‌تاپ MateBook Pro را معرفی کرد که از سیستم‌عامل HarmonyOS PC بهره می‌برد. این محصول در کنار میت‌بوک فولد Ultimate Design اولین محصولی است که از این سیستم‌عامل اختصاصی بهره می‌برد.

براساس گزارش‌ها، پس از بیش از یک سال انتظار، این شرکت تصمیم جسورانه‌ای گرفت و سیستم‌عامل ویندوز را کنار گذاشت تا از پلتفرم بومی خود استفاده کند.

رونمایی هواوی از لپ‌تاپ میت‌بوک با سیستم‌عامل HarmonyOS

لپ‌تاپ جدید میت‌بوک پرو ابتدا در رویداد Hongmeng Computer Tech Summit به‌نمایش گذاشته شده بود و حالا به‌طور رسمی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. MateBook Pro در سه رنگ آبی روشن، سفید و مشکی ارائه می‌شود و با سیستم‌عامل HarmonyOS 5.0 همراه با مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوشمند و مبتنی‌بر هوش مصنوعی به بازار می‌آید.

هواوی میت‌بوک پرو با ابعاد ۳۱۰ در ۲۲۰ در ۱۳.۵ میلی‌متر و وزن تنها ۹۷۰ گرم، سبک‌تر و خوش‌دست‌تر از مدل MateBook X Pro 2024 است. بدنه‌ آن با طراحی خطوط شناور و منحنی‌های گرادیانی جلوه‌ای پویا و مدرن دارد. از ویژگی‌های خاص آن می‌توان به نشان هوشمند HarmonyOS در قسمت بالا و استفاده از بدنه‌ای با بافت مخملی اشاره کرد که حس لمس نرم و دل‌نشینی دارد.

نمایشگر دستگاه یک صفحه‌نمایش ۱۴.۲ اینچی OLED با فناوری Cloud Clear Soft Light است که بازتاب نور را کاهش می‌دهد و تجربه بصری دل‌پذیرتری ارائه می‌دهد. نسبت صفحه به بدنه ۹۳ درصدی، نسبت تصویر ۳:۲، رزولوشن ۳۱۲۰ در ۲۰۸۰ پیکسل، روشنایی ۱۰۰۰ نیت، پشتیبانی از لمس ۱۰ نقطه‌ای و پوشش رنگی ۱۰۰ درصدی sRGB و فضای رنگی P3 از دیگر مشخصات آن است.

رونمایی هواوی از لپ‌تاپ MateBook Pro با سیستم عامل HarmonyOS

از نظر سخت‌افزاری، هواوی میت‌بوک پرو در سه نسخه حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت عرضه می‌شود و رم ۲۴ یا ۳۲ گیگابایت دارد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به وای‌فای دوبانده ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز، بلوتوث ۵.۲، فناوری Nearlink، درگاه USB-C، صفحه‌کلید با نور پس‌زمینه، تاچ‌پد بزرگ، و دکمه پاور با حسگر اثر انگشت اشاره کرد. باتری ۷۰ وات‌ساعتی آن قادر است تا ۱۰.۲ ساعت کار کند و با شارژر ۱۴۰ واتی، بسیار سریع شارژ می‌شود. همچنین از شارژ معکوس ۶۶ واتی پشتیبانی می‌کند.

هواوی این لپ‌تاپ را به ۴ میکروفون، ۶ بلندگو، و دوربین 1080p مجهز کرده است. ویژگی‌هایی مانند دکمه مخصوص حریم خصوصی، فناوری Nearlink Scan برای اتصال سریع به موس، و حرکات هوایی برای انتقال فایل‌ها نیز به آن افزوده شده‌اند.

1747662153 694 لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک پرو با سیستم‌عامل HarmonyOS PC معرفی شد آینده.webp

لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک پرو هم‌اکنون برای پیش‌فروش در فروشگاه VMall در دسترس است و فروش رسمی آن از تاریخ ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) آغاز خواهد شد. قیمت مدل‌های مختلف این لپ‌تاپ به شرح زیر است:

  • MateBook Pro با ۲۴ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه: ۷۹۹۹ یوان (حدود ۱۱۰۰ دلار)
  • MateBook Pro با ۳۲ گیگابایت رم و ۱ ترابایت حافظه: ۸۹۹۹ یوان (حدود ۱۲۳۵ دلار)
  • MateBook Pro نسخه Soft Light با ۳۲ گیگابایت رم و ۱ ترابایت حافظه: ۹۹۹۹ یوان (حدود ۱۳۷۵ دلار)
  • MateBook Pro نسخه Soft Light با ۳۲ گیگابایت رم و ۲ ترابایت حافظه: ۱۰۹۹۹ یوان (حدود ۱۵۰۰ دلار)

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

کاربران بیشتری به‌مرور الکسا پلاس را آزمایش می‌کنند

کاربران بیشتری به‌مرور الکسا پلاس را آزمایش می‌کنند_آینده نوین


آمازون دسترسی به نسخه هوشمندتر و پیشرفته‌تر دستیار صوتی خود، الکسا پلاس، را برای کاربران بیشتری ممکن کرده است. این شرکت با ارسال پیام برای کسانی که پیشتر به‌منظور دسترسی زودهنگام ثبت‌نام کرده بودند، آنها را به استفاده از این سرویس دعوت کرده است. برنامه دسترسی زودهنگام، به‌تدریج امکان استفاده از این نسخه جدید را فراهم می‌کند.

طبق گزارش «Theverge»، تاکنون صدها هزار نفر از این دستیار صوتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند، هرچند برخی ویژگی‌های وعده‌داده‌شده هنوز درحال توسعه هستند.

گسترش دسترسی به الکسا پلاس

الکسا پلاس، نسخه به‌روزرسانی‌شده و مبتنی‌بر هوش مصنوعی دستیار صوتی آمازون است. این نسخه از اواخر مارس (فروردین) آزمایشی در اختیار گروه محدودی از کاربران قرار گرفت. به‌ نظر می‌رسد افراد بیشتری که برای دسترسی زودهنگام ثبت‌نام کرده بودند، می‌توانند از آن استفاده کنند. این نسخه از الکسا با هدف ارائه تجربه‌ای طبیعی‌تر و گفتگومحور طراحی شده و نسبت به نسخه قبلی خود توانایی انجام وظایف پیچیده‌تری دارد.

باوجود اعلام آمازون مبنی‌بر اینکه صدها هزار کاربر تاکنون Alexa Plus را تجربه کرده‌اند، گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز و… تلاش کرده بودند ردپایی از کاربران فعال الکسا پلاس بیابند اما موفق نبوده‌اند شواهد مستندی پیدا کنند. البته به گفته سخنگوی آمازون، نمی‌توان گفت الکسا پلاس در دسترس نیست؛ زیرا شرکت مداوم کاربران جدیدی که درخواست دسترسی زودهنگام داشته‌اند، به استفاده از این محصول دعوت می‌کند.

برخی ویژگی‌های اصلی که آمازون اسفندماه، معرفی این دستیار، وعده داده بود، هنوز به‌دلیل نرسیدن به استانداردهای لازم، در نسخه فعلی فعال نشده‌اند و آمازون تأکید دارد این قابلیت‌ها به‌زودی به الکسا پلاس اضافه خواهند شد. همچنین کاربرانی که الکسا پلاس را روی یک دستگاه فعال کنند، خودکار می‌توانند از آن در سایر دستگاه‌های سازگار خود نیز بهره‌مند شوند.

 الکسا پلاس

صدها هزار کاربر به این فناوری دست یافته‌اند اما برخی امکاناتی که وعده داده شده‌اند، هنوز در مرحله توسعه قرار دارند و شرکت تلاش می‌کند با گسترش دعوت‌نامه‌ها، کاربران بیشتری جذب کند. این حرکت نشان‌دهنده تعهد آمازون به بهبود تجربه صوتی هوش مصنوعی و افزایش تعامل کاربران با دستگاه‌های هوشمند خود است.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

سدان برقی مزدا EZ-6 در قالب نسخه اسپرت عرضه خواهد شد

سدان برقی مزدا EZ-6 در قالب نسخه اسپرت عرضه خواهد شد_آینده نوین


مزدا سدان برقی EZ-6 را با قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار در چین به فروش می‌رساند. این مدل اواخر امسال در اروپا و سایر بازارهای جهانی عرضه خواهد شد. حالا شرکت ژاپنی نسخه جدید اسپرت EZ-6 را رونمایی کرده که خیلی جذاب و زیبا به نظر می‌رسد.

مزدا EZ-6 محصول سرمایه‌گذاری مشترک چانگان مزدا، از پاییز گذشته با قیمت ۱۳۹ هزار و ۸۰۰ یوان (کمتر از ۲۰ هزار دلار) در چین به فروش می‌رسد.

در اولین ماه حضور این مدل برقی در بازار، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از آن فروخته شد و آن را میان ۳ سدان اندازه متوسط نوانرژی پرفروش سرمایه‌گذاری‌های مشترک در چین قرار داد.

مزدا نسخه جهانی 6e را اوایل سال جاری میلادی معرفی کرد که تا چند ماه آینده در اروپا و سایر مناطق جهان عرضه خواهد شد. ماه گذشته، اولین نسخه از 6e از خط مونتاژ کارخانه نانجینگ چانگان مزدا، مرکز جدید تحقیق و توسعه، تولید و صادرات جهانی این شرکت، خارج شد.

این شرکت در جریان رویداد اخیر خود در نانجینگ از نسخه اسپرت EZ-6 رونمایی کرد که احتمالاً در خارج از کشور نیز عرضه خواهد شد. شعبه‌های ژاپنی، اروپایی و چینی مزدا نسخه اسپرت EZ-6 را با سبک طراحی متفاوتی نسبت به نسخه اصلی توسعه داده‌اند.

مشخصات و امکانات مزدا EZ-6 اسپرت

مزدا EZ-6 اسپرت از امکانات جدیدی مانند رینگ‌ها و رکاب‌های جانبی مشکی، کالیپرهای ترمز قرمز و … بهره می‌برد. در فضای داخلی، شاهد کابین تیره با روکش صندلی‌های جیر و دوخت قرمز به سبک خودروهای اسپرت هستیم.

به گفته مزدا، نسخه جدید EZ-6 برای رانندگان جوان‌تر طراحی شده است. اگرچه قیمت این خودرو اعلام نشده است، باید انتظار قیمتی بالاتر نسبت به مدل پایه ۲۰ هزار دلاری داشته باشیم.

mazda

EZ-6 در چین با پیشرانه‌های تمام‌برقی (EV) و برد افزوده  (EREV) در دسترس است. نسخه تمام‌برقی براساس پلتفرم هیبریدی چانگان، دارای برد حرکتی ۶۰۰ کیلومتر است و شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصد آن ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

در اروپا، 6e با ۲ گزینه باتری ۶۸ یا ۸۰ کیلووات ساعت عرضه خواهد شد که به‌ترتیب برد حرکتی ۴۷۹ و ۵۵۲ کیلومتر را فراهم می‌کنند.

سدان برقی مزدا با طول ۴.۹۲ متر، عرض ۱.۸۹ متر و ارتفاع ۱.۴۹ متر، تقریبا هم‌اندازه تسلا مدل ۳ است.  

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

دانشمندان راز ژنتیکی گربه‌های نارنجی را پس از دهه‌ها کشف کردند

دانشمندان راز ژنتیکی گربه‌های نارنجی را پس از دهه‌ها کشف کردند_آینده نوین


رنگ متمایز گربه‌های نارنجی همیشه برای دانشمندان معما بوده است. پژوهشگران ۲ دانشگاه معتبر به‌تازگی راز ژنتیکی پشت رنگ خاص این گربه‌ها را به‌ویژه در نرها کشف کردند.

محققان دانشگاه کیوشو در ژاپن و دانشگاه استنفورد در آمریکا در پژوهشی مشترک دریافته‌اند گربه‌های نارنجی بخشی از کد ژنتیکی خود را ندارند که این باعث می‌شود سلول‌های مسئول رنگ پوست، چشم و خز این حیوانات رنگ روشن‌تری تولید کنند.

هرچند دانشمندان از سال‌ها پیش می‌دانستند عامل اصلی رنگ متمایز گربه‌های نارنجی، ژنتیک است اما مکان دقیق این تفاوت در کد ژنتیکی این موجودات تاکنون مشخص نشده بود. مقاله‌ای که تیم‌های تحقیقاتی کیوشو و استنفورد منتشر کرده‌اند، این راز را آشکار می‌کند.

مطالعات آنها نشان می‌دهد در سلول‌های ملانوسیت که رنگ پوست، مو و چشم گربه را تعیین می‌کنند، ژنی به نام ARHGAP36 فعالیت بیشتری دارد. مقایسه DNA گربه‌های نارنجی و غیرنارنجی نشان داد گربه‌های نارنجی بخشی از کد DNA این ژن را ندارند.

این تفاوت باعث می‌شود ژن ARHGAP36 سرکوب نشود و فعالیت آن افزایش پیدا کند؛ به‌ همین دلیل رنگدانه‌های روشن‌تری در پوست، مو و چشم گربه ایجاد می‌شود.

چرا بیشتر گربه‌های نارنجی نر هستند؟

دانشمندان از دهه‌ها قبل می‌دانستند گربه‌ها‌ی کاملاً نا‌رنجی بیشتر نر هستند و دلیل آن قرارگرفتن ژن ARHGAP36 روی کروموزوم X است. گربه‌های نر یک کروموزوم X و یک Y دارند؛ بنابراین اگر فقط یک کپی از ژن روی X حذف شود، رنگ نارنجی ظاهر می‌شود اما گربه‌های ماده ۲ کروموزوم X دارند و برای داشتن رنگ نارنجی کامل، این حذف باید در هر ۲ کروموزوم رخ بدهد که احتمال آن کمتر است؛ بنابراین رنگ متفاوت‌تری دارند.

پروفسور «هیرویوکی ساساکی»، ژنتیک‌دان دانشگاه کیوشو، توضیح می‌دهد:

«لکه‌های نارنجی و سیاه به این دلیل تشکیل می‌شوند که در مراحل اولیه رشد، یکی از کروموزوم‌های X در هر سلول تصادفی خاموش می‌شود. با تقسیم سلول‌ها، نواحی مختلفی با ژن‌های فعال متفاوت ایجاد می‌شود که به‌شکل لکه‌های متمایز ظاهر می‌شوند.»

درنهایت محققان اشاره کرده‌اند ژن ARHGAP36 در بخش‌های دیگری از بدن مانند مغز و غدد هورمونی نیز فعال است و نقش مهمی در رشد بدن دارد. محققان معتقدند ممکن است جهش‌های DNA در این ژن باعث تغییراتی در این قسمت‌ها شده و با برخی بیماری‌ها یا خصوصیات رفتاری مرتبط باشد.

آنها امیدوارند یافته‌های این تحقیق جدید بتواند به روشن شدن این موضوع کمک کند که گربه‌های نارنجی در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها هستند یا خیر.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

موتور همجوشی هسته‌ای می‌تواند انسان را 45 روزه به مریخ برساند!

موتور همجوشی هسته‌ای می‌تواند انسان را ۴۵ روزه به مریخ برساند!_آینده نوین


ناسا تخمین می‌زند با فضاپیمای سنتی ۷ ماه طول می‌کشد انسان به مریخ برسد. برای کوتاه‌تر شدن این زمان می‌توان از راکت‌های همجوشی هسته‌ای استفاده کرد. شرکت انرژی هسته‌ای فضایی SpaceNukes می‌خواهد موتور فضایی هسته‌ای توسعه بدهد تا فقط در ۴۵ روز انسان را به مریخ برساند.

براساس اعلام SpaceNukes، این شرکت انرژی هسته‌ای فضایی به‌عنوان شریک صنعتی برای توسعه رآکتور همجوشی پیشرفته برای فضاپیمای الکتریکی هسته‌ای انتخاب شده است. این شرکت با برنامه SPAR به رهبری دانشگاه میشیگان همکاری خواهد کرد؛ ناسا نیز از این برنامه حمایت می‌کند. درکل برنامه SPAR با هدف توسعه فناوری‌های موتورهای پیشران هسته‌ای برای اکتشافات فضایی آینده ایجاد شده است. این فناوری کاربردهای نظامی و غیرنظامی خواهد داشت.

توسعه موتور همجوشی هسته‌ای برای سفر به مریخ

در فناوری جدید از رآکتور همجوشی هسته‌ای برای تأمین انرژی سیستم پیشران الکتریکی استفاده می‌شود. طبق گفته SpaceNukes، این سیستم‌ ۲۵ برابر کارآمدتر از راکت‌های شیمیایی سنتی است.

این شرکت می‌گوید در مأموریت‌هایی که از راکت‌های شیمیایی سنتی استفاده می‌شود، باید مسیرها و هر رانش موتور را با دقت بسیار زیاد برنامه‌ریزی کرد ولی کارایی راکت‌های الکتریکی هسته‌ای آزادی بسیار بیشتری را در این زمینه فراهم می‌کند.

سال ۲۰۱۸ شرکت SpaceNukes آزمایش «رآکتور کیلوپاور با فناوری استرلینگ» (KRUSTY) خود را به پایان رساند. این رآکتور مدولار برای مأموریت‌های فضایی طولانی‌مدت طراحی شده است. همکاری جدید بین SpaceNukes و دانشگاه میشیگان بر توسعه نسل دوم این رآکتور متمرکز خواهد بود. طراحی جدید ظرفیت تحمل دمای بالاتری برای هسته رآکتور و رادیاتورها خواهد داشت که این امر کاهش قابل‌توجهی در جرم کلی واحد پیشران ایجاد کرده است.

شرکت SpaceNukes ادعا می‌کند تنها شرکت آمریکایی است که در ۵۰ سال گذشته مفهوم جدیدی از رآکتور هسته‌ای را طراحی، ساخته و آزمایش کرده است. پیش‌ازاین استارتاپ بریتانیایی Pulsar Fusion نیز اعلام کرده بود مشغول توسعه راکت هسته‌ای جدیدش به نام سان‌برد است که زمان سفر انسان به مریخ را به حدود ۴ ماه کاهش می‌دهد.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

AMD تاریخ رونمایی از کارت گرافیک جدید خود را اعلام کرد؛ رقیب RTX 5060

AMD تاریخ رونمایی از کارت گرافیک جدید خود را اعلام کرد؛ رقیب RTX 5060_آینده نوین


در آستانه نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۵، رقابت میان دو غول دنیای کارت‌های گرافیک، AMD و انویدیا، بار دیگر داغ‌تر از همیشه شده است. درحالی‌که انویدیا قرار است کارت گرافیک RTX 5060 خود را در تاریخ ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) عرضه کند، AMD نیز تاریخ ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) را برای رونمایی از محصولی معرفی کرده که احتمالاً نسل جدید کارت گرافیک Radeon RX 9060 XT خواهد بود؛ حرکتی که نشان‌دهنده تقابل جدی این دو برند در بازار میان‌رده و اقتصادی کارت‌های گرافیک است.

معرفی رسمی RX 9060 XT در کامپیوتکس ۲۰۲۵

AMD به‌تازگی به‌صورت ضمنی تأیید کرده که تاریخ رونمایی از کارت گرافیک جدید Radeon RX 9060 XT، روز ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) خواهد بود؛ این خبر از طریق پستی در صفحه رسمی AMD در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد. این رونمایی تنها دو روز پس از عرضه RTX 5060 از سوی انویدیا در تاریخ ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) انجام می‌شود و به‌نوعی زمینه‌ساز رقابتی مستقیم میان این دو شرکت در هفته کامپیوتکس ۲۰۲۵ خواهد بود.

در تصویر منتشرشده در پست AMD، رندر یک کارت گرافیک جدید دیده می‌شود که به‌احتمال زیاد متعلق به RX 9060 XT است. مشابه مدل RX 9070 XT، ای‌ام‌دی تأیید کرده که این کارت نیز فاقد نسخه‌ رفرنس (Reference Card) خواهد بود؛ به این معنی که کارت تنها توسط سایر تولیدکنندگان عرضه خواهد شد.

RX 9060 XT قرار است در دو نسخه ۸ و ۱۶ گیگابایتی VRAM به بازار عرضه شود. طبق شایعات، مدل ۸ گیگابایتی در هنگام عرضه موجودی کمتری خواهد داشت. برخی کاربران معتقدند که کارت‌های ۸ گیگابایتی دیگر پاسخگوی نیازهای بازی‌های گرافیکی سنگین و رزولوشن بالا نیستند.

مشخصات و نسخه‌های مختلف AMD RX 9060 XT

کارت گرافیک RTX 5060 انویدیا تنها با حافظه‌ ۸ گیگابایتی عرضه می‌شود و نسخه‌ دیگری برای آن در نظر گرفته نشده است. همین موضوع، مزیت رقابتی بالقوه‌ای برای AMD فراهم کرده تا با ارائه دو نسخه مختلف، توجه طیف گسترده‌تری از کاربران را جلب کند.

بااین‌حال، مسأله قیمت‌گذاری همچنان عاملی تعیین‌کننده خواهد بود. کاربران انتظار دارند این کارت‌ها با قیمت مقرون‌به‌صرفه وارد بازار شوند، اما روند بازار چیز دیگری می‌گوید. با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم، احتمال اینکه نسخه‌های غیر رفرنس با قیمت‌های بالاتر از رقم پیشنهادی AMD عرضه شوند، زیاد است؛ موضوعی که پیش‌تر نیز برای کارت RX 9070 XT اتفاق افتاد.

RX 9060 XT

در پایان پست AMD آمده که در روز ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت)، «جک ام هوئین»، نایب‌رئیس ارشد و مدیرعامل بخش رایانش و گرافیک شرکت، به همراه سایر شرکای صنعتی، در کامپیوتکس برنامه‌های مربوط به گیمینگ، هوش مصنوعی و کارت‌های گرافیک را معرفی خواهند کرد.

با اینکه مشخصات اولیه نوید قدرت‌نمایی AMD در برابر رقیب دیرینه‌اش را می‌دهد، اما تعیین‌کننده نهایی موفقیت، قیمت و میزان عرضه خواهد بود؛ خصوصاً در شرایطی که بازار با تورم و افزایش قیمت مداوم دست‌وپنجه نرم می‌کند.



دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

گوگل به دلیل نقض قوانین ضدرقابتی اتحادیه اروپا با شکایتی ۱۳ میلیارددلاری مواجه شد

گوگل به دلیل نقض قوانین ضدرقابتی اتحادیه اروپا با شکایتی ۱۳ میلیارددلاری مواجه شد_آینده نوین


گوگل پس از حکم کمیسیون اروپا مبنی بر نقض قوانین ضد انحصار از طریق سرویس مقایسه قیمت خود، با شکایتی به ارزش حداقل ۱۲ میلیارد یورو (بیش از ۱۳ میلیارد دلار) مواجه شده است.

درحالی‌که نهادهای آمریکایی به دنبال تجزیه کسب‌وکار گوگل هستند، اتحادیه اروپا سیاست دیگری را در پیش گرفته و قصد دارد جریمه‌هایی میلیارددلاری را به این غول فناوری تحمیل کند. در جدیدترین مورد، برخی سایت‌های مقایسه قیمت اروپایی شکایتی ۱۳ میلیارددلاری را علیه گوگل مطرح کرده و این شرکت را به نقض قوانین ضدرقابتی متهم کرده‌اند.

گوگل ترافیک آنلاین را از سایت‌های مقایسه قیمت اروپایی به‌سوی سرویس مقایسه قیمت خود منحرف کرده است

اتحادیه اروپا برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ گوگل را به دلیل اولویت‌دادن به سرویس مقایسه قیمت خود و محدودکردن رقابت در این حوزه ۲.۷۲ میلیارد دلار جریمه کرد، اما شرکت‌های خرید آنلاین اروپایی اکنون از طریق اقدامات قانونی جداگانه قصد دارند خسارت‌های به‌مراتب بیشتری را از گوگل بگیرند.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ، ۱۲ پرونده مدنی در هفت کشور اروپایی مرتبط با حکم ضد انحصار سال ۲۰۱۷ علیه گوگل به جریان افتاده است. درحالی‌که ارزش کامل دعاوی هنوز مشخص نیست، ۹ ادعای افشا شده در حال حاضر بیش از ۱۳ میلیارد دلار برای گوگل هزینه در بر خواهند داشت. گوگل در سال‌های اخیر درگیر پرورنده‌های ضد انحصار زیادی بوده و در صورت موفقیت شرکت‌های اروپایی در شکایت خود، شرکت‌های بیشتری ممکن است شکایت مشابهی را علیه گوگل مطرح کنند.

برخی از شکایت‌های مطرح شده درخواست غرامت‌هایی چند صدمیلیونی دارند، اما برخی دیگر از سایت‌های مقایسه قیمت اروپایی درخواست پرداخت غرامت‌هایی میلیارددلاری را مطرح کرده‌اند. این سایت‌ها ادعا می‌کنند که انحصارطلبی گوگل در حوزه مقایسه قیمت‌ها به کسب‌وکار آنها خسارت زده است. شاکیان همچنین می‌گویند که به‌رغم حکم ضد انحصار سال ۲۰۱۷، گوگل همچنان به نقض قوانین ادامه می‌دهد.

در واکنش به این شکایات گوگل گفته که هیچ کار خلافی انجام نداده و سرویس مقایسه قیمت خود را نیز مطابق درخواست‌های اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ تغییر داده است. این شکایت به‌زودی در دادگاه رسیدگی خواهد شد.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

اپل یک‌بار دیگر مانع انتشار بازی فورتنایت در اپ استور شده است

اپل یک‌بار دیگر مانع انتشار بازی فورتنایت در اپ استور شده است_آینده نوین


درحالی‌که پس از صدور حکم هفته گذشته بسیاری انتظار داشتند بازی فورتنایت به اپ استور آمریکا بازگردد، اما ظاهراً اپل بار دیگر از انتشار این بازی محبوب جلوگیری کرده است.

هفته گذشته، اپیک گیمز اعلام کرده بود نسخه‌ای از بازی فورتنایت را برای انتشار در اپ استور آمریکا ارسال کرده است. این اقدام پس از صدور حکمی از سوی یک قاضی فدرال صورت گرفت که در آن اعلام شد اپل نمی‌تواند بابت خریدهای خارج از اپلیکیشن که از طریق لینک‌های درون برنامه‌ای انجام می‌شود، ۲۷ درصد کمیسیون دریافت کند.

با این حال، اکنون اپیک گیمز در بیانیه‌ای تازه اعلام کرد که اپل این درخواست را مسدود کرده است.

رد درخواست اپیک گیمز برای انتشار بازی فورتنایت

در بیانیه منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، اپیک گیمز نوشت:

«اپل درخواست ما برای انتشار فورتنایت را مسدود کرده و ما نمی‌توانیم آن را در اپ استور آمریکا یا فروشگاه اپیک گیمز برای iOS در اتحادیه اروپا منتشر کنیم. متأسفانه، فورتنایت روی iOS در سراسر جهان تا زمانی که اپل اجازه انتشار مجدد ندهد، در دسترس نخواهد بود.»

اپل هنوز دلیل مشخصی برای رد این درخواست ارائه نکرده و همچنین مشخص نیست چرا فورتنایت دیگر از طریق فروشگاه اپیک در اتحادیه اروپا نیز در دسترس نیست. پیش از این، کاربران آیفون در اروپا می‌توانستند بازی را از فروشگاه جایگزین اپیک یا از طریق AltStore PAL دانلود کنند.

اپل یک‌بار دیگر مانع انتشار بازی فورتنایت در اپ استور.webp

نسخه‌ای از فورتنایت که اپیک ارائه داده بود، هم از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل و هم از یک گزینه پرداخت خارجی از طریق فروشگاه اپیک گیمز پشتیبانی می‌کرد.

فورتنایت از سال ۲۰۲۰ به دلیل اضافه کردن یک روش پرداخت مستقیم و به نوعی تلاش برای دور زدن قوانین اپ استور از این فروشگاه حذف شد. اپیک اکنون تلاش می‌کند با استفاده از حساب توسعه‌دهنده خود در اتحادیه اروپا، فورتنایت را دوباره به اپ استور بازگرداند؛ چراکه اپل حساب توسعه‌دهنده اصلی اپیک در آمریکا را مسدود کرده است.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

ابرخودروی اسپانیایی بالتازار ریولت R با ظاهری شبیه به بت‌موبیل معرفی شد

ابرخودروی اسپانیایی بالتازار ریولت R با ظاهری شبیه به بت‌موبیل معرفی شد_آینده نوین


شرکت اسپانیایی بالتازار از نسخه مخصوص پیست R برای اولین مدل خود با نام ریولت رونمایی کرد که اسپایدر برقی سبک‌وزن و دونفره با قابلیت شارژ سریع است.

شرکت خودروسازی بالتازار که کارآفرین اسپانیایی بالتازار لوپز آن را تأسیس کرده، بهار ۲۰۲۱ از اولین ابرخودروی خود به نام ریولت رونمایی کرد و وعده داد تولید و فروش آن را سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد اما مشکلات مختلف این استارتاپ باعث شد تاریخ عرضه بالتازار ریولت تا سال ۲۰۲۶ عقب بیفتد.

بالتازار ریولت اسپایدر دونفره بدون شیشه جلو است که البته مجوز رانندگی در جاده‌های عمومی برای رفت‌وآمد به پیست را دارد. شاسی لوله‌ای ریولت از جنس کروم-فولاد مولیبدن و بدنه آن کاملاً از فیبرکربن ساخته شده است. سیستم تعلیق از نوع دوجناغی با کمک‌فنرهای قابل‌تنظیم است.

مشخصات فنی بالتازار ریولت R

پیشرانه بالتازار از ۲ موتور الکتریکی تشکیل شده که چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورند. حداکثر خروجی ترکیبی آنها ۵۰۷ اسب بخار و ۱۰۰۰ نیوتن متر و زمان شتاب صفرتاصد کیلومتربرساعت این ابرخودرو ۲.۵ ثانیه است. باتری ۷۰۰ ولتی را شرکت میلور باتری به ریاست بالتازار لوپز تأمین می‌کند. وزن این باتری ۲۵۰ کیلوگرم است و شارژ ۰ تا ۸۰ درصد آن ۵ دقیقه طول می‌کشد. ظرفیت باتری اعلام نشده است اما برد حرکتی ریولت براساس چرخه WLTP حدود ۵۰۰ کیلومتر خواهد بود. وزن این ابرخودرو کمتر از ۸۰۰ کیلوگرم است.  

بت موبیل

در نمایشگاه خودروی بارسلونا، بالتازار مدل مخصوص پیست ریولت R را معرفی کرد. این مدل دارای طراحی آیرودینامیک‌تر با اسپویلر عقب بزرگ قابل‌تنظیم و چرخ‌های منیزیمی سبک‌ است. صندلی سرنشین از کابین حذف شده است و فقط یک صندلی سطلی مسابقه‌ای تمام‌عیار با گوشه‌هایی‌ برای پشتیبانی از کلاه ایمنی در کابین قرار دارد. بالتازار ریولت R در رنگ مشکی کاملاً شبیه بت‌موبیل است و حتی از پینین فارینا B95 گاتهام/ دارک نایت جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

بالتازار ریولت R

باتوجه‌به اینکه این شرکت اسپانیایی سال ۲۰۲۱ قیمت پایه بالتازار ریولت را ۲۳۰ هزار یورو تخمین زده، مدل ریولت R احتمالاً حدود ۴۵۰ هزار یورو قیمت داشته باشد. البته تولید انبوه ریولت R هنوز تأیید نشده است. تولید بالتازار ریولت در کارخانه این شرکت در شهر سنت کوگات دل بایس بارسلونا انجام خواهد شد.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

تبلیغات آنلاین مبتنی بر ردیابی در اتحادیه اروپا غیرقانونی است

تبلیغات آنلاین مبتنی بر ردیابی در اتحادیه اروپا غیرقانونی است_آینده نوین


دادگاه تجدیدنظر بلژیک در حکم جدیدی اعلام کرده چارچوب «شفافیت و رضایت» (Transparency and Consent Framework یا TCF) که در حال حاضر پایه اصلی بیشتر تبلیغات آنلاین در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، با قوانین آن مغایرت دارد.

تبلیغات آنلاین تحت فشار قانونی

چارچوب TCF توسط انجمن تبلیغات تعاملی (IAB Europe) طراحی شده تا وب‌سایت‌ها نحوه دریافت رضایت کاربران برای ردیابی آن‌ها را استانداردسازی کنند. اما دادگاه اعلام کرده که هم داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق فرآیند مزایده لحظه‌ای (RTB) و هم رضایت‌هایی که با استفاده از این چارچوب از کاربران گرفته می‌شود، مطابق با GDPR نیستند.

در مدل RTB، تبلیغ‌دهندگان برای نمایش تبلیغات خود در زمان واقعی و بر اساس اطلاعاتی که از طریق ردیابی آنلاین کاربران به‌دست آمده، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

این حکم در واقع تأیید تصمیم سال ۲۰۲۲ «سازمان حفاظت از داده‌های بلژیک» است که در آن زمان اعلام کرده بود این فناوری با اصول کلیدی مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) که از سال ۲۰۱۸ در اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا شده، تضاد دارد.

دکتر «جانی رایان»، مدیر سازمان حقوق مدنی دیجیتال در ایرلند و از منتقدان اصلی فناوری تبلیغات فعلی، در واکنش به این حکم گفت:

«تصمیم امروز دادگاه نشان می‌دهد که سیستم‌های رضایت فعلی که توسط شرکت‌هایی مانند گوگل، آمازون، ایکس و مایکروسافت استفاده می‌شود، صدها میلیون نفر از اروپایی‌ها را فریب داده‌اند. صنعت فناوری با استفاده از پنجره‌های رضایت‌نمایی، نقض گسترده حریم خصوصی کاربران را پنهان کرده و GDPR را از یک ابزار دفاعی به مزاحمتی روزانه برای مردم تبدیل کرده است.»

در سوی دیگر، IAB Europe که علیه حکم اولیه درخواست تجدیدنظر داده بود، با انتشار بیانیه‌ای از این موضوع ابراز خرسندی کرده که دادگاه آن را مسئول مستقیم پردازش داده‌های شخصی توسط شرکت‌های استفاده‌کننده از TCF ندانسته است. در بیانیه این سازمان گفته شده:

«دادگاه بازار (Market Court) این دیدگاه سازمان حفاظت از داده‌های بلژیک را نپذیرفته که IAB Europe به‌همراه شرکت‌های استفاده‌کننده از TCF، مسئول مشترک پردازش داده‌ها است.»

این سازمان همچنین اعلام کرده که تغییراتی در چارچوب TCF پیشنهاد داده و آنها را به مقام‌های ناظر ارائه کرده است.

در حالی که این حکم یک پیروزی بزرگ برای حامیان حریم خصوصی و کاربران اینترنت در اروپا محسوب می‌شود، هنوز مشخص نیست که در عمل شاهد چه تغییراتی در سیستم‌های تبلیغات آنلاین خواهیم بود. به احتمال زیاد نهادهای ناظر بر اصلاح چارچوب فعلی TCF نظارت خواهند داشت، بنابراین پنجره‌های رضایت هنوز به این زودی‌ها حذف نخواهند شد.

دسته بندی مطالب

کسب و کار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت