اسنپدراگون X Elite معرفی شد؛ غول مرحله‌آخر کوالکام برای احیای لپ‌تاپ‌های ویندوزی

اسنپدراگون X Elite معرفی شد؛ غول مرحله‌آخر کوالکام برای احیای لپ‌تاپ‌های ویندوزی


کوالکام امروز در جریان رویداد سالانه‌ی Snapdragon Summit، در کنار رونمایی Snapdragon 8 Gen 3، از مهره‌‌ی دیگری برای رقابت با تراشه‌های سری M اپل در دنیای کامپیوترهای مبتنی‌بر معماری آرم پرده برداشت؛ تراشه‌ای که از ۱۲ هسته‌ی پرقدرت Oryon بهره می‌برد و نخستین ثمره‌ی تصاحب استارتاپ Nuvia برای کوالکام به‌شمار می‌آید.

تراشه‌ی Snapdragon X Elite اواسط سال ۲۰۲۴ با لپ‌تاپ‌های ویندوزی از راه می‌رسد و احتمالا نخستین محصولات مبتنی‌بر این تراشه را در رویداد CES 2024 خواهیم دید. در ادامه به جزئیات تراشه‌ی جدید کوالکام، نگاهی گذرا می‌اندازیم.

اسنپدراگون X Elite تلاشی دیگر برای حرکت‌دادن ویندوز به‌سمت دنیای آرم به‌شمار می‌‌آید. با اینکه سیستم‌عامل محبوب مایکروسافت از معماری آرم پشتیبانی می‌کند؛ اما موضوع سطح عملکرد و سازگاری با نرم‌افزارهای قدیمی، همواره پاشنه‌ی آشیل این سیستم‌عامل و تراشه‌‌های قبلی کوالکام موسوم به Snapdragon 8cx به‌شمار می‌آمدند. حال کوالکام می‌گوید Snapdragon X Elite بهره‌وری به‌مراتب بهتر به‌همراه سطح عملکرد یکسان یا بالاتر از رقبا را به‌ارمغان می‌آورد.

انگلستان استفاده از موبایل را در مدارس ممنوع می‌کند
ادامه مطلب

کوالکام به‌قدری از عملکرد اسنپدراگون X Elite اطمینان دارد که کدار کانداپ، قائم‌مقام ارشد شرکت، معرفی آن را نقطه‌ی عطفی در تاریخ شرکت متبوعش می‌داند و می‌گوید آنچه Snapdragon X Elite در زمینه‌ی عملکرد، فناوری و بهره‌وری به‌ارمغان می‌آورد، تاکنون بی‌سابقه بوده است؛ ادعایی که مشتاقانه منتظر بررسی صحت و سقمش در زومیت می‌مانیم!

تراشه‌ی جدید کوالکام با فرآیند ساخت ۴ نانومتری TSMC تولید می‌شود و ۱۲ هسته‌ی پرقدرت Oryon را در دل دارد؛ هسته‌هایی که در قالب سه کلاستر ۴ هسته‌ای چیده شده‌اند، در پردازش‌های چندهسته‌ای به فرکانس ۳٫۸ گیگاهرتز دست می‌یابند و در پردازش‌های تک یا دو هسته‌ای با فرکانس ۴٫۳ گیگاهرتز کار می‌کنند.

اسنپدراگون X Elite در دل خود بالغ‌بر ۶۴ گیگابایت رم LPDDR5x با پهنای باند ۱۳۶ گیگابایت‌برثانیه و مجموعِ ۴۲ مگابایت کش در سطوح نامشخص نیز دارد.

کوالکام می‌گوید تراشه‌ی جدیدش در کلاس خود، بهترین عملکرد را در پردازش‌های چندرشته‌ای ارائه می‌دهد. این شرکت وعده می‌دهد که اسنپدراگون X Elite با یک‌سوم توان مصرفی «رقبای ۱۰ و ۱۲ هسته‌ای»، عملکرد یکسانی در تست GeekBench 6.1 ارائه می‌دهد و با توان مصرفی یکسان، تا ۲ برابر سریع‌تر، ظاهر می‌شود. از سوی دیگر مقابل «رقیب ۱۴ هسته‌ای» نیز با مصرف یکسان، تا ۶۰ درصد بهتر عمل می‌کند.

فواید فاصله گرفتن از شبکه‌های اجتماعی و روش انجام آن
ادامه مطلب

اگر برایتان سؤال است که منظور کوالکام از رقبای ۱۰، ۱۲ و ۱۴ هسته‌ای چیست؟ باید بگویم که این شرکت در پایان رویداد، به خبرنگاران پاسخ داد که در واقع با این نام‌ها، به‌ترتیب به پردازنده‌های Core i7-1355U و Core i7-1360P و Core i7-13800H اشاره می‌کند.

کوالکام در رویداد Snapdragon Summit خاطرنشان کرد که تراشه‌ی اسنپدراگون X Elite در پردازش‌های چندرشته‌ای «تا ۵۰ درصد» از «رقیب مبتنی‌بر ARM» سریع‌تر عمل می‌کند. کوالکام بعد‌ها گفت که منظورش از رقیب ARM، «جدیدترین M2» اپل بوده است؛ بنابراین احتمالا ادعای اختلاف ۵۰ درصدی عملکرد، به مقایسه‌ی اسنپدراگون X Elite با نسخه‌ی پایه‌ی Apple M2 مربوط می‌شود، نه نسخه‌های Pro و Max.

آخرین مطالب
توضیح مختصر راجب کوپلینگ_آینده نوین
ادامه مطلب

این مطلب در حال به‌روزرسانی است…



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها