خشکسالی آمازون چهره‌های باستانی حک‌شده در صخره‌ها را آشکار کرد

خشکسالی آمازون چهره‌های باستانی حک‌شده در صخره‌ها را آشکار کرد


خشکسالی شدید سطح آب رودخانه‌ها را در بخش‌هایی از جنگل‌های آمازون در برزیل به پایین‌ترین حد رسانده است و سطح پایین آب، مجموعه‌ای از حکاکی‌های سنگی مربوط به دوران پیشاکُلُمبی (دوره‌ای که هنوز اروپایی‌ها وارد آمریکا نشده بودند) را در معرض دید قرار داده است.

حکاکی‌های سنگی باستانی که برای آخرین بار بیش از یک دهه پیش در زمان کمبود آب مشابه در منطقه آشکار شده بود، تعدادی چهره‌ی انسان و سایر اشکال را به تصویر می‌کشد. البته هنوز مشخص نیست که چه کسی و با چه هدفی این آثار هنری را خلق کرده است.

طرح چهره‌های عجیب و معناداری که معمولاً در آب‌های رود «ریو نگرو» غوطه‌ور بود، در منطقه‌ی پونتا داس لاجس، نزدیک به شهر مانائوس مرکز ایالت آمازوناس برزیل دیده شده است. سطح آب رود ریو نگرو در حال حاضر به پایین‌ترین سطح در ۱۲۱ سال گذشته رسیده است و در هفته‌ی گذشته برای اولین بار عمقش به کمتر از ۱۳ متر نزول کرد.

همه چیز درمورد شکایت تاریخی دولت آمریکا علیه اپل_آینده نوین
ادامه مطلب

چهره‌ها در سال ۲۰۱۰ برای آخرین بار در نقطه‌ی برخورد رود ریو نگرو با رودخانه آمازون مشاهده شد؛ زمانی که خشکسالی منطقه‌ای باعث کاهش سطح آب به ۱۳٫۶۳ متر شده بود. یکی از ساکنان مانائوس به خبرگزاری فرانسه گفت پس از آخرین ظهور چهره‌ها در مورد حکاکی‌ها شنیده بود؛ اما تا زمانی که خود آن‌ها را ندید، از وجودشان مطمئن نشد.

ژایمی الیویرا باستان‌شناس در مصاحبه با رسانه‌های محلی توضیح داد که خشکسالی اخیر تعداد بیشتری از کنده‌کاری‌ها را نسبت به دوره‌ی کمبارش سال ۲۰۱۰ آشکار کرده است. در حالی که باستان‌شناسان نمی‌توانند به‌طور دقیق مشخص کنند که کدام فرهنگ پیشاکلمبی ممکن است خالق این حکاکی‌ها بوده باشد، الیویرا توضیح داد که این منطقه «مکانی باستانی از دوران پیشاکلمبی است و شواهدی از سکونت مربوط به زمانی حدود هزار تا دو هزار سال پیش دارد.»

بازدید هواوی واچ GT4؛ پیوند جذابیت با کارایی
ادامه مطلب

اولیویرا افزود: «آنچه در اینجا می‌بینیم، تصویری از چهره‌های شبیه انسان است.» باستان‌شناسان در کنار چهره‌ها صخره‌ی دیگری را یافتند که حاوی آثار شیارهایی بود که ممکن است توسط شکارچیان بومی باستانی یا جنگجویانی که تیرهای خود را تیز می‌کردند، ساخته شده باشد.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها