سگ یا گرگ؛ کدام‌یک باهوش‌تر است؟

سگ یا گرگ؛ کدام‌یک باهوش‌تر است؟


محققان پس از تکرار تمرین‌ها با ۲۸ توله‌سگ گرگی، دریافتند که عملکرد سگ‌ها در یافتن غذا دو برابر بهتر از پسرعموهای سگ‌سان آن‌ها است. هانا سالومون، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد که مهارت شناخت در سگ‌ها، درک این قبیل وظایف مانند اشاره‌کردن و هدف پشت حرکات افراد، توانایی ذاتی است.»

در سال ۲۰۱۷، گروه متفاوتی از محققان از‌جمله بروئر، آزمایشی را برمبنای تکان‌دادن فنجان حاوی غذا طراحی کردند. هم سگ‌ها و هم گرگ‌ها فنجان حاوی غذا را به‌درستی تشخیص دادند؛ اما زمانی‌که محققان فنجان خالی را تکان دادند، گرگ‌ها واکنش خاصی نشان ندادند؛ درحالی‌که سگ‌ها همچنان به‌دنبال فنجان بودند. به‌اعتقاد بروئر، این آزمایش نشان داد که گرگ‌ها از سگ‌ها درک بهتری از علت‌و‌معلول دارند.

بروئر می‌گوید که گرگ‌ها با محیط‌زیست خود و با جنگلی که باید در آن شکار کنند، سازگار شده‌اند. آن‌ها مسئول یافتن غذای خود هستند. انسان‌ها به گرگ‌ها غذارسانی نمی‌کنند؛ بنابراین، مطالعه نشان می‌دهد که درک گرگ‌ها از علیت بر‌اساس سازگاری با محیط به‌دست آمده است.

برای اولین‌بار، یک گوشی اندرویدی موتور ویبره گسترش یافتهتر از آیفون دارد
ادامه مطلب

به‌اعتقاد فردریک رینج، محقق حیوانات و مؤسس مرکز علمی ولف در وین، مطالعات یادشده تنها تعداد اندکی از آزمایش‌های متعدد برای سنجش مهارت‌های شناختی گرگ‌ها و سگ‌ها است. محققان مرکز ولف دائماً مهارت‌های اجتماعی و طبیعی سگ‌ها و گرگ‌ها را می‌سنجند و نتیجه گرفته‌اند که به‌طور‌کلی، گرگ‌ها در تعامل با یکدیگر مهارت بیشتری دارند. این در‌ حالی‌ است که سگ‌ها معمولاً در تعامل با انسان بهتر عمل می‌کنند؛ زیرا اهلی‌شدن سگ‌ها تصویر بسیار متفاوتی را به‌همراه داشته است. سگ‌ها دیگر به تعامل و همکاری با هم‌نوع خودشان وابسته نیستند.

به‌نقل‌ از کارشناسان، به‌هر‌حال از این آزمایش‌ها برای دسته‌بندی سگ‌ها یا گرگ‌ها به‌عنوان اینکه کدام یک باهوش‌تر از دیگری است، استفاده نمی‌شود؛ بلکه فقط برای درک بهتر مهارت‌های زندگی آن‌ها در این دنیا کاربرد دارد.

سالومون می‌گوید: «تلاش برای رتبه‌بندی هوش واقعاً بی‌معنی است؛ حتی برای انسان‌ها نیز این تعریف ساده نیست. سخت است که بگوییم ون‌گوگ باهوش‌تر بود یا انیشتین و تنها مهارت‌های این افراد کاملاً متفاوت بود. درباره‌ی حیوانات هم دقیقاً همین‌طور است.»

شیشه محافظ شیائومی ۱۴ پرو از سرامیک شیلد آیفون هم مقاوم‌تر است
ادامه مطلب



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها