۱۲ ماه گذشته گرم‌ترین دوران ثبت‌شده در تاریخ سیاره بوده است

۱۲ ماه قبل گرم‌ترین دوران ثبت‌شده در تاریخ سیاره بوده است


در ۱۲ ماه قبل، بین ماه‌های نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) و اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) دنیا ناظر افزایش میانگین دمای جهانی به مقدار ۱٫۳۲ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دوران پیشاصنعتی می بود؛ یعنی ۰٫۰۳ درجه سانتیگراد زیاد تر از رکورد قبلی که بین ماه‌های اکتبر ۲۰۱۵ (مهر ۱۳۹۴) و سپتامبر ۲۰۱۶ (شهریور ۱۳۹۵) ثبت شد. محققان می‌گویند این گرم‌ترین دمایی است که سیاره در نزدیک به ۱۲۵ هزار سال قبل توانایی کرده است.

گروهی از محققان بر پایه داده‌های دمای سطحی از مرکز اروپایی پیش‌بینی بین‌زمان وضع هوا، میانگین دمای هوا را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که محرک مهم این گرمای جهانی، گرمایش زمین دراثر افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جَو است.

نسبت‌دادن مقدار دقیق گرمایش به عوامل گوناگون چالش‌برانگیز است. به‌گزارش نیوساینتیست، محققان می‌گویند نزدیک به ۱٫۲۸ درجه‌ی سانتی‌گراد از افزایش میانگین دما را می‌توان به تغییرات اقلیمی نسبت داد. آن‌ها این چنین دریافتند که زیاد تر گرمای باقیمانده از این مقدار را می‌توان به تغییرات الگوی آب‌وهوای گرم اتفاقات ال‌نینو در اقیانوس آرام در ماه ژوئن نسبت داد. تنها قسمت زیاد کوچکی از این ۱٫۳۲ درجه سانتی‌گراد به علت تغییرپذیری طبیعی به وجود آمده است.

پردازنده پرقدرت Intel Gaudi 3 معارفه شد؛ خط‌و‌نشان برای انویدیا در بازار هوش مصنوعی_آینده نوین
ادامه مطلب

این چنین، محققان برای قیاس‌ی گمان گرمای شدید مشاهده‌شده در کشورهای گوناگون سراسر جهان، بدون احتساب و با احتساب تأثیر تغییرات اقلیمی ناشی‌از انسان، از مدل‌های اقلیمی منفعت گیری کردند. آن‌ها دریافتند که در طول دوره‌ی مورد مطالعه نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت جهان حداقل ۱۰ روز در معرض گرمای شدید قرار گرفتند که به‌طور قابل‌توجهی به علت تغییرات اقلیمی زیاد تر شده می بود. نزدیک به دو میلیارد نفر حداقل یک دوره‌ی پنج روزه از درجه حرارت شدید را توانایی کردند که به گمان زیادً حداقل دو برابر ناشی‌از تغییرات اقلیمی می بود.

جویس کیموتای از سازمان هواشناسی کنیا می‌گوید: «این گرمای شدید واقعاً بر هر انسانی در این سیاره تأثیر می‌گذارد و صدمه‌پذیرترین افراد را زیاد تر تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.»

علاوه‌بر مطالعه‌ی جاری، مجموعه‌ای از مطالعاتی که در سال قبل انجام شد نیز مشخص می کند که می‌توان زیاد تر رویدادهای شدید آب‌و‌هوایی را که در سرتاسر جهان دیده می‌بشود، تا حدودی به تغییرات اقلیمی نسبت داد: از آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا گرفته تا خشکسالی در شرق آفریقا.

عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طویل می بود که ویروس درون او به طوری تازه تکامل یافت_آینده نوین
ادامه مطلب

انتظار نمی‌رود که اتفاقات ال‌نینوی در‌حال گسترش تا چندین ماه آینده به اوج قوت خود برسد، اما محققان خاطرنشان می‌کنند که به گمان زیادً ۱۲ ماه آینده حتی گرم‌تر هم خواهد می بود؛ به گمان زیادً میانگین دمای هوا به بیش‌از ۱٫۴ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دما پیش‌از گسترش صنعتی خواهد رسید. پیش‌بینی‌های قبلی حاکی از آن می بود که در سال ۲۰۲۴ میانگین دمای جهانی حتی از ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد نیز زیاد تر می‌بشود.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها