پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل از همین حالا AMD را خوشحال کرده‌اند

پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل از همین اکنون AMD را خوشحال کرده‌اند


انگار پردازنده‌های نسل ۱۴ لپ‌تاپی اینتل که با نام میتیور لیک شناخته خواهد شد، زیاد ضعیف‌تر از آن چیزی می باشند که فکرش را می‌کردیم و به همین علت شایعاتی مبنی‌بر خشمگین بودن سازندگان لپ تاپ از پیشرفت‌های جزئی و ناامیدکننده‌ی پردازنده های تازه اینتل به‌گوش می‌رسد.

یکی از افشاگران با انتشار کردن ویدیویی در کانال یوتیوب خود، خبرداد که پردازنده‌های نسل ۱۴ میتیور لیک بهبود کارکرد «قابل توجهی» را نسبت به نسل ۱۳ (رپتور لیک) اراعه نمی‌دهند و این نوشته تولیدکنندگان را ترغیب کرده که برای بازاریابی بهتر به سراغ پردازنده‌ AMD بروند.

تعداد بسیاری از شرکت‌ها تصمیم دارند شانس خود را با پردازنده‌های Zen 5 شرکت AMD امتحان کنند که برجسته‌ترین مثالهای آن با کدنام Strix point و Hawk Point شناخته خواهد شد. به حرف های‌ی AMD این پردازنده‌ها بین ۲۵ تا ۵۰ درصد کارکرد بهتری نسبت به نسل قبل خود اراعه می‌کنند که در قیاس با بهبود کارکرد تنها ۶ درصدی در CPU-های تازه اینتل زیاد قابل دقت است.

۴ سال از اراعه مانیتور پرحاشیه Pro Display XDR اپل گذشت
ادامه مطلب

می‌توان انتظار داشت که لپ‌تاپ‌های بیشتری در سال ۲۰۲۴ و سپس از آن، از پردازنده‌های رایزن ۸۰۰۰ یا ۹۰۰۰ مبتنی بر معماری Zen 5 منفعت گیری کنند.

افشاگر معتقد است از وقتی که اینتل خبرداد پردازنده‌های میتیور لیک برای دسکتاپ اراعه نمی‌شوند، باید این مشکلات را در نظر می‌گرفت. علاوه‌بر این، کارکرد ضعیف‌تر از حد انتظار پردازنده‌های میتیور لیک نسبت به پردازنده‌های رپتور لیک، به AMD اجازه می‌دهد تا با CPU-های جدیدش درون لپ‌تاپ‌های بیشتری قرار بگیرد.

حرف های می‌بشود اینتل رسماً پردازنده‌های نسل ۱۴ میتیور لیک را در تاریخ ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) رونمایی می‌کند. این سری از پردازنده‌ اینتل که از سیستم نام‌گذاری تازه Core Ultra به جای Core i منفعت می‌برند اولین CPU-های اینتل می باشند که از طراحی کاشی محور (شبیه چیپلت در AMD) منفعت گیری می‌کنند.

یکی از با اهمیت ترین ویژگی‌هایی که اینتل در این نسل به آن اشاره می‌کند واحد جدیدی در تراشه به نام NPU است. NPU (واحد پردازش عصبی) واحد مربوط به پردازش‌های هوش مصنوعی است که قرار است یکی از نقاط قوت این پردازنده‌ها باشد. اینتل تمرکز خود را روی هوش مصنوعی قرار داده است تا حداقل کارکرد ضعیف پردازنده‌های نسل اول Core Ultra را نهان کند.

تبلت فوق مقاوم سامسونگ در دسترس افراد بیشتری قرار گرفت
ادامه مطلب



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها