این اولین وب‌سایت تاریخ است

این اولین وب‌سایت تاریخ است


آیا تا بحال به‌ این فکر کرده‌اید که اولین وب‌سایت جهان را چه فردی و در چه سالی طراحی کرد یا اولین وب‌سایت جهان چه شکل و ظاهری داشت؟ در‌واقع، اولین وب‌سایت عمومی تنها ۳۲ سال پیش در ۶ آگوست ۱۹۹۱ (۱۵ مرداد ۱۳۷۰) متولد شد. احتمالا شگفت باشد؛ اما ظهور آن بدون پشتیبانی اتحاد جماهیر شوروی ممکن نبوده است.

به‌حرف های‌ی وب‌سایت Obozrevatel، تا این لحظه، بیشتر از ۲ میلیارد وب‌سایت در جهان وجود دارد که هر‌فردی می‌تواند هرآنچه می‌خواهد، در آن اشکار کند؛ ازجمله داده‌های علمی و تصاویر گوناگون و هر نوع محتوایی که تصورش را بکنید. بااین‌حال، شبکه‌ی جهانی وب همیشه مکانی برای سرگرمی نبوده است.

ظهور پیش‌گامان این شبکه به‌نوعی جواب آمریکا به پرتاب اولین ماهواره‌ی جهان می بود که شوروی در سال ۱۹۵۷ موفق شد آن را به مدار زمین ارسال کند. در جواب، ایالات متحده‌ی آمریکا تصمیم گرفت آژانس پروژه‌های تحقیقاتی گسترش یافتهای را راه‌اندازی کند و همین آژانس بعدها دفتر فناوری پردازش اطلاعات را تشکیل کرد. این دفتر نیز چهارچوب قانونی و فنی را گسترش داد که بعدها به تشکیل شبکه‌ای کامپیوتری برای منفعت گیری در‌صورت وقوع جنگ منجر شد.

ایلان ماسک: هوش مصنوعی امکان پذیر آخر بشر را رقم بزند_آینده نوین
ادامه مطلب

این شبکه برای بیشتر از یک دهه تنها در برنامه‌های پنتاگون وجود داشت و برای ارتباطات عملیاتی بین ارتش منفعت گیری می‌شد. با‌این‌حال، در دهه‌ی ۱۹۸۰، تیم برنرز لی، فیزیک‌دان بریتانیایی، داخل صحنه شد. او که در CERN، سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای در ژنو، کار می‌کرد، شبکه‌ای برای ربط سریع بین دانشمندان تشکیل کرد.

برنرز لی بعدها قدم فرد دیگر برای متغیرکردن آن برداشت. در سال ۱۹۸۹، وی شبکه‌ی جهانی وب را برای اتصال کاربران کامپیوتر در سراسر جهان تشکیل کرد. شبکه‌ی جهانی وب تنها، یک سرویس از اینترنت است که شامل فهرستی از وب‌سایت‌ها و منبع های گوناگون است که به‌پشتیبانی مرورگر و از‌طریق هایپرلینک‌ها و URLها امکان دسترسی به آن‌ها در فضای اینترنت وجود دارد.

اولین صفحه‌ی وب در ۶ آگوست ۱۹۹۱ (۱۵ مرداد ۱۳۷۰) ظاهر شد. برنرز لی در خلق آن دقت بسیاری به‌خرج داد. این وب‌سایت روی کامپیوتر NeXT اجرا می‌شد که در CERN می بود.

فرزند پروری مقتدرانه؛ والدین مقتدر چطور فرزندشان را پرورش می‌کنند؟_آینده نوین
ادامه مطلب

با وجود گذشت ۳۲ سال، تا این مدت‌هم آدرس این وب‌سایت فعال است؛ به این علت، می‌توانید آن را باز کنید و نگاهی به آن بیندازید. این آدرس اولین صفحه‌ی وب در تاریخ است: http://info.cern.ch/hypertext/WW/TheProject.html

اکنون، زیاد تر افراد زمان خود را در اینترنت و شبکه‌ی جهانی وب می‌گذرانند. ما نمی‌توانیم زندگی خود را بدون بازدید‌ اخبار، تماشای ویدئو، گوش‌دادن به موسیقی و واکاوی شبکه‌های اجتماعی فکر کنیم. درحال‌حاضرع هر ۵ دقیقه ۱۵۰۰ وب‌سایت تازه در فضای وب تشکیل می‌بشود.

۵۱ درصد از جمعیت جهان از شبکه‌ی جهانی وب منفعت گیری می‌کنند. زیاد تر آن‌ها در آسیا می باشند که نیمی از ترافیک شبکه‌ی اینترنت جهان را راه اندازی خواهند داد. این چنین، وب‌سایت‌ها به بیشتر از ۲۰۰ زبان در وب وجود دارند که زیاد تر آن‌ها به زبان‌های انگلیسی، چینی، روسی، آلمانی و ژاپنی می باشند.

زیان ۲ میلیارد دلاری؛ بانک‌ها بازنده‌ سخنان «احمقانه»‌ ایلان ماسک
ادامه مطلب
آخرین مطالب



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها