مشکل سپر حرارتی فضاپیمای اوراین، ممکن است پرتاب آرتمیس ۲ را به تعویق بیندازد

مشکل سپر حرارتی فضاپیمای اوراین، امکان پذیر پرتاب آرتمیس ۲ را به تعویق بیندازد


یک سال بعد از انجام ماموریت آرتمیس ۱، ناسا هم چنان درحال بازدید کارکرد سپر حرارتی فضاپیمای اوراین است؛ مطالعه‌ای که انتظار می‌رود تکمیل آن چند ماه دیگر به‌طول بینجامد. آرتمیس ۱، اولین ماموریت از برنامه برگشت انسان به ماه می بود که درجریان آن، برای اولین‌بار در نیم‌قرن قبل فضاپیمایی مسافربری بدون سرنشین به سمت ماه پرتاب شد.

جیم فری، معاون طراحی سامانه‌های اکتشافی ناسا، در جلسه‌ی تازه کمیته‌ی اکتشاف و عملیات انسانی شورای مشورتی ناسا او گفت آرتمیس ۲ به‌گفتن نخستین ماموریت سرنشین‌دار قمری برنامه آرتمیس، قرار است مطابق برنامه اواخر سال آینده پرتاب بشود. بااین‌حال ناسا تا هنگامی یقین نشود که مشکل اوراین را شناخته و تغییرات مورد نیاز را اعمال کرده است، پرتاب را انجام نخواهد داد.

هنگامی فضاپیمای اوراین در دسامبر سال قبل با فرود آبی در دریا، آخر‌قسمت ماموریت تقریبا یک‌ماهه‌ی آرتمیس ۱ شد، مدیران ناسا اظهار کردند که مواد سپر حرارتی معروف به AVCOAT، میانه ورود مجدد‌ی فضاپیما به جو، فراتر از حد انتظار دچار فرسایش شده‌اند. آن‌ها در آن زمان اصرار کردند که این فرسایش، فضاپیما را به‌خطر نمی‌اندازد؛ چون سپر حرارتی هم چنان مقدار درخورتوجهی مواد فرسایش‌پذیر اضافی در خود دارد.

لپ‌تاپ خوش‌قیمت تازه آنر دقت اختصاصی‌ای به هوش مصنوعی دارد_آینده نوین
ادامه مطلب

فری افزود سپر حرارتی یکی از چیزهایی است که ناسا بعد از آرتمیس ۱ هم چنان روی آن‌ها کار می‌کند. لاکیشا هاوکینز، دستیار معاون ناسا در دفتر برنامه‌ی ماه به مریخ ناسا، در همان جلسه او گفت سازمان فضایی انتظار دارد که نتیجه‌ی موقتی تحلیل ریشه‌ای خود در رابطه فرسایش سپر حرارتی را اواخر بهار آینده به‌دست آورد.

هاوکینز افزود مهندسان درحال بازدید برخی از عواملی می باشند که می‌توانند جهت ازبین‌رفتن مواد آوکوت درهنگام ورود مجدد‌ی فضاپیما به جو شوند. این عوامل عبارت‌اند از مسیر جهش فضاپیما برفراز جو و خواص مواد آوکوت. به‌حرف های‌ی هاوکینز، آزمایش‌های زمینی توانسته‌اند شرایطی را که سپر حرارتی زمان ورود مجدد‌ی فضاپیما به جو توانایی می‌کند، همانند‌سازی کنند.

ناسا و پیمانکارانش به پردازش عناصر گوناگون ماموریت آرتمیس ۲ ازجمله اوراین ادامه خواهند داد تا این ماموریت را در مسیر پرتاب در اواخر سال ۲۰۲۴ نگه داری کنند. فری او گفت فعلا دلیلی برای توقف ماموریت وجود ندارد؛ اما اگر دلیلی اشکار بشود، برنامه متوقف خواهد شد. بااین‌حال، نه فری و نه هاوکینز نگفتند اگر سپر حرارتی اوراین به اصلاح یا معاوضه نیاز داشته باشد، این کار چه اثری بر ماموریت آرتمیس ۲ خواهد گذاشت.

هوش مصنوعی در آسیا؛ شرکت دولتی امارات با کوالکام داخل همکاری شد_آینده نوین
ادامه مطلب

دیگر عناصر سخت‌افزاری ماموریت آرتمیس ۲ ازجمله موشک اسپیس لانچ سیستم (SLS) و سامانه‌های زمینی، در مسیر صحیح درحال پیشرفت می باشند؛ به‌اختصاصی SLS در جدول وقتی خود حاشیه‌ی مطمعن بزرگی دارد. فری افزود یک سوال بزرگ این است که چه وقتی باید انباشتن بوسترهای موشک و یکپارچه‌سازی SLS را در مرکز فضایی کندی اغاز کنیم. «ما می‌خواهیم به‌منظور حفاظت صحیح از اقلام دارای عمر محدود خود، این چنین کاری انجام دهیم؛ [اما] تا هنگامی آماده پرواز نباشیم؛ تا هنگامی همه چیز را درمورد‌ی آرتمیس ۱ فهمیدن نکنیم، پرواز نخواهیم کرد.»



منبع

آخرین مطالب
از ساخت کابل شارژ تا مونتاژ ویژن پرو؛ با با اهمیت ترین شرکت زنجیره فراهم اپل آشنا شوید
ادامه مطلب
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها