برخی از مردم هنوز نمی‌دانند آینه چطور کار می‌کند

برخی از مردم تا این مدت نمی‌دانند آینه چطور کار می‌کند


اغاز سال جاری، درحالی‌که دانشمندان تلاش می‌کردند تا از برخی اسرار بزرگ جهان، همانند ماده‌ی گمشده در کیهان و ماهیت ماده تاریک پرده بردارند، برخی از کاربران پلتفرم تیک‌تاک با نحوه‌ی کارکرد آینه‌ها دست و پنجه نرم می‌کردند.

افراد با انتشار کردن ویدیوهای گوناگون در این شبکه‌ی اجتماعی، تلاش کردند تا دریابند که چطور آینه می‌تواند اشیایی را که روی سطحش قرار می‌گیرد، حتی با وجود نهان‌شدن پشت یک تکه کاغذ «ببیند». به نظر می‌رسد با وجود همه کوششها، این نوشته هم چنان برخی از مردم را سردرگم می‌کند.

کارکرد آینه در واقع زیاد ساده است؛ حتی اگر اینگونه به نظر نرسد. هنگامی نور به یک جسم برخورد می‌کند (برای مثالً ماریو در عکس بالا)، طول موج‌های نور جذب و باقی نور، با دقت به رنگ جسم به عقب بازتابیده خواهد شد. به گفتن مثال، کلاه ماریو از انتهای طیف‌های رنگی بنفش/آبی طول موج نور را جذب و رنگ قرمز را به چشم ما منعکس می‌کند.

۹ بازی شبیه برتر برای افرادی که عاشق کمپین کال آو دیوتی هستند_آینده نوین
ادامه مطلب

اگر یک تکه کاغذ سفید در برابر آینه قرار بگیرد (همانند ویدیوی بالا)، همه‌ی رنگ‌های طیف رنگی منعکس می‌بشود و آینه رنگی را می‌سازد که ما سفید می‌بینیم. یک آینه‌ی کامل (از آنجا که همه رنگ‌های طیف را بازتاب می‌دهد) از نظر فنی سفید نیز محسوب می‌بشود؛ هرچند در حقیقت آینه‌ها نور سبز را بیشتر از رنگ‌های دیگر منعکس می‌کنند. این نوشته علتمی‌بشود رنگ آینه مقداری به سبز متمایل باشد.

علت این که هنگامی به آینه نگاه می‌کنیم، بازتاب اجسام را درونش می‌بینیم و هنگامی به جسمی سفید نگاه می‌کنیم، بازتابی نمی‌بینیم، این است که آینه سطحی صاف دارد.

هنگامی نور به جسمی سفید برخورد می‌کند، بازتاب پخشیده رخ می‌دهد؛ یعنی نور به‌وسیله‌ی سطح ناهموار و نواقص نهان در بافت جسم، در جهت‌های مختلفی پراکنده می‌بشود. اما آینه جسمی صاف است و نور را با همان زاویه‌ای که داخل شده، بدون هیچگونه بازتاب پخشیده و پراکندگی (یا حداقل با افت زیاد بالای پراکندگی) منعکس می‌کند. اگر در اتاقی باشید که آینه، جسمی غیرکدر و منبع نور وجود دارد، خواهید دید که جسم به شکل معکوس در چشمان شما منعکس شده است.

چطور تبدیل به کسب‌وکاری دوست‌داشتنی شویم؟
ادامه مطلب

درنتیجه، هنگامی جسم را پشت تکه‌ای کاغذ قرار می‌دهیم، نور محیط در جهات گوناگون از جسم پراکنده می‌بشود. مقداری از نور که از جسم بازتابیده می‌بشود، با زاویه‌ای خاص که با گفتن «زاویه تابش» شناخته می‌بشود، به سطحی از آینه که درست فراتر از لبه‌ی کاغذ قرار دارد، می‌رسد.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها