سیاره زمین به‌طرز فاجعه‌بار در حال شور شدن است

سیاره زمین به‌نحوه فاجعه‌بار در حال شور شدن است


بر پایه یافته‌های مطالعه‌ای تازه، جهان ما به طور فزاینده‌ای درحال شور شدن است و عامل مهم آن، فعالیت‌های انسانی است. درنتیجه‌ی این تحول نمکی، ترکیب شیمیایی رودخانه‌ها به‌شدت تحول می‌کند و بر کیفیت آب و سلامت ما تاثییر می‌گذارد.

سیاره زمین دارای «چرخه‌ی نمک» طبیعی است؛ بدین صورت که فرآیندهای زمین‌شناسی و هیدرولوژیکی همانند هوازدگی سنگ‌ها و مواد معدنی، نمک را در طول دوره‌های طویل به سطح زمین می‌آورد. انسان‌ها در دهه‌های تازه از طریق استخراج معادن و گسترش‌ی اراضی به طور گسترده‌ای این چرخه را تسریع کرده‌اند و با حفاری نمک، این ماده را سریع تر از فرآیندهای طبیعی به سطح آورده‌اند.

بدین ترتیب غلظت یون‌های نمک در طول ۵۰ سال قبل به مقدار قابل احتیاط‌ای در رودخانه‌ها و جویبارها افزایش یافته است. شوری ناشی از فعالیت‌های انسانی تقریباً یک میلیارد هکتار خاک را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار داده است.

فوری: اپل دعوت‌نامه‌ مراسم ۸ آبان را ارسال کرد؛ مک‌های جدید در راهند
ادامه مطلب

جین لایکینز، یکی از نویسندگان مطالعه، بوم‌شناس دانشگاه کنتیکت و مؤسسه مطالعات اکوسیستم کری، به‌ آی‌اف‌ال‌ساینس می‌گوید: «۲۰ سال پیش فقط مطالعات موردی داشتیم. می‌توان او گفت آب‌های سطحی در برخی از منبع های آب آشامیدنی شور می بود. اکنون نشان می‌دهیم که این یک چرخه است و از اعماق زمین تا جَو، به طور چشمگیری توسط فعالیت‌های انسانی مختل شده است.»

هنگامی دانشمندان از نمک سخن بگویید می‌کنند، منظور فقط سدیم کلرید یا نمک خوراکی نیست. در واژگان فنی و علمی شیمیدانان و زمین‌شناسان، به هر ترکیب شیمیایی راه اندازی‌شده از مجموعه‌ی یونی کاتیون‌های دارای بار مثبت و آنیون‌های دارای بار منفی «نمک» حرف های می‌بشود.

پروفسور سوجی کوشال، نویسنده‌ی مهم مطالعه می‌گوید: «نمک در بین عموم طبق معمولً به گفتن سدیم کلرید شناخته می‌بشود، اما فعالیت انسان در طول سال‌ها، چرخه‌ی طبیعی انواع دیگر نمک‌ها از جمله نمک‌های مربوط به سنگ آهک، گچ و کلسیم سولفات را برهم زده است.»

کارت گرافیک پرقدرت RTX 4070 Ti Super غوغا به‌پا می‌کند
ادامه مطلب

تکثیر نمک به گمان زیادً مجموعه‌ای از آثار زیان اور را برای محیط‌زیست و سلامت انسان به همراه دارد. یکی از نگرانی‌های مهم کیفیت آب است. یون‌های نمک به آلاینده‌های خاک و رسوبات متصل می‌بشود و «مخلوط‌هایی شیمیایی» را راه اندازی می‌دهد که در محیط گردش می‌کنند و در نهایت به منبع های آب می‌رسند.

حتی هوا نیز از شور شدن سریع در امان نیست. خشک شدن دریاچه‌ها (واقعیتی که به علت تغییرات آب‌و‌هوایی رایج‌تر خواهد شد)، می‌تواند توده‌هایی از گرد و غبار نمکی را به جو منتقل کند. محققان توضیح خواهند داد که شور شدن هوا نیز به گمان زیادً تأثیراتی منفی بر سلامت انسان دارد.



منبع

آخرین مطالب
تست mmpi؛ همه‌چیز درمورد این ابزار تشخیص اختلالات روانی
ادامه مطلب
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها