کوالکام همچون مدیاتک، هسته‌های کم‌مصرف را از Snapdragon 8 Gen 4 حذف می‌کند

کوالکام همچون مدیاتک، هسته‌های کم‌مصرف را از Snapdragon 8 Gen 4 حذف می‌کند


کوالکام اولین جزئیات اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را در نشست اسنپدراگون در ماه اکتبر (مهر و آبان) قبول و خبرداد که این پردازنده‌ی موبایل برای اولین بار از هسته‌های سفارشی Oryon منفعت گیری خواهد کرد.

Digital Chat Station، افشاگر معروف، با انتشار کردن پستی در ویبو، برخی از مشخصات اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را انتشار کرده است. این تراشه با اسم رمز Sun شناخته و بر پایه فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته می‌بشود.

با اهمیت ترین قسمت اطلاعات آشکار شده، این است که پردازنده‌ی پرچمدار کوالکام دو هسته‌ی بزرگ و ۶ هسته‌ی متوسط خواهد داشت. قبول این اطلاعات بدان معناست که اسنپدراگون ۸ نسل ۴، هسته‌های کوچک یا کم‌مصرف ندارد.

هسته‌های کوچک در CPU طبق معمولً هسته‌های کم‌مصرف می باشند که برای مدیریت پردازش‌های سبک به کار می‌روال و از نظر تئوری عمر باتری را بهبود می‌بخشند. به این علت اگر کوالکام تصمیم بگیرد آن‌ها را از اسنپدراگون ۸ نسل ۴ حذف کند، مصرف بهینه‌ی باتری چالشی تازه خواهد می بود.

ایکس دو پلن اشتراکی +Premium و Basic را رونمایی کرد
ادامه مطلب

کوالکام طی چند سال قبل تعداد هسته‌های کوچک را افت داده است. اسنپدراگون ۸ نسل ۲ این روال را اغاز کرد و از چهار هسته به سه هسته‌ی کوچک رسید. در همین حال، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ که قرار است قوت بهترین گوشی ها را در سال آینده فراهم کند، تنها دو هسته‌ی کم‌مصرف دارد.

به این علت اکثر تلفنهای اندرویدی پرچمدار در سال ۲۰۲۵ کاملاً فاقد هسته‌های کوچک خواهند می بود. مدیاتک پیش از کوالکام در این عرصه پیش‌قدم شده و دیمنسیتی ۹۳۰۰ را به چهار هسته‌ی بزرگ و چهار هسته‌ی متوسط تجهیزکرد.

اگر قرار باشد این هسته‌های کوچک خنک‌تر و کارآمدتر باشند، کنار گذاشتن آن‌ها منطقی به‌نظر نمی‌رسد. مدیاتک ادعا می‌کند که پردازنده‌ی دیمنسیتی ۹۳۰۰ زمان اجرای ماموریت های معمولی و پردازش‌های سنگین‌تر، ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را به همراه دارد. این شرکت این چنین ادعا کرد که می‌تواند تا ۳۳ درصد صرفه‌جویی در انرژی را با عملکردی شبیه دیمنسیتی ۹۲۰۰ اراعه دهد.

پورنوگرافی چه تأثیری بر رابطه جنسی و عاطفی دارد؟
ادامه مطلب

منفعت گیری از هسته‌های بزرگ و متوسط باید به کارکرد زیاد بهتر چند هسته‌ایِ CPU منجر بشود. پیش از این ناظر بودیم که اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و نسل ۳ با افت تعداد هسته‌های کوچک، دستاوردهای بزرگی در این حوزه داشتند.

با وجود این، مشتاقیم ببینیم کنار گذاشتن هسته‌های کوچک در CPU چه معنایی برای تلفنها در دنیای واقعی دارد و آیا با گذشت زمان، عمر باتری، دما و کارکرد طویل زمان دچار مشکل خواهد شد یا خیر. اشکار نیست که قیمت CPU تازه کوالکام چه مقدار روی قیمت گوشی تاثییر خواهد گذاشت.

آخرین مطالب
این دوربین تازه ویدیوهای سه‌بعدی را زنده در یوتیوب پخش می‌کند_آینده نوین
ادامه مطلب



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها