عظیم‌ترین کوه یخ دنیا سرانجام در حال دور شدن از جنوبگان است

عظیم‌ترین کوه یخ دنیا سرانجام در حال دور شدن از جنوبگان است


بزرگ‌ترین کوه یخ دنیا که A23a نام دارد، بعد‌از ۴۰ سال گیر‌افتادن در دام سواحل جنوبگان، سرانجام حرکت کرده و از این قاره دور می‌بشود. این جزیره‌ی یخی غول‌پیکر که سه برابر شهر نیویورک وسعت دارد، به گمان زیاد به سمت «قبرستان کوه‌های یخ» حرکت خواهد کرد و به گمان زیاد، پیش‌از این که شکسته و ذوب بشود، در مسیر برخورد با پناهگاه مهم پنگوئن‌ها قرار خواهد گرفت. این کوه یخ می‌تواند مشکلات تعداد بسیاری را برای حیات‌وحش و مسیرهای کشتیرانی به همراه داشته باشد.

کوه یخ غول‌پیکر با مساحتی نزدیک به چهار هزار کیلومتر مربع، در سال ۱۹۸۶ با کنده‌شدن از یخ‌تاق فلیچنر متولد شد. اما این کوه یخ عظیم اندکی بعد‌از آن که قسمت غوطه‌ور انتهایی‌اش در بستر دریای ودل فرو رفت، برای زمان‌ها در همان مکان گیر افتاد.

اجاره‌نشینی دوبرابر بیشتر از بیکاری باعث پیری زودرس می‌شود
ادامه مطلب

کریستوفر شومان، یخچال‌شناس از دانشگاه مری‌لند و مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا، به لایوساینس او گفت: «A23a تا‌به‌‌حال چندین‌بار گفتن بزرگ‌ترین کوه یخ دنیا را به خود تعلق داده است؛ چون وقتی که این کوه یخ سر جای خودش می بود، همه صفحات یخی عظیم‌تر به‌وجود آمدند و از‌بین رفتند.»

توده‌ی یخی عظیم کهنسال، اخیراً در ماه ژوئن بعد‌از آن که رکورددار قبل A76a در مسیر حرکت به سمت استوا توسط جریان‌های اقیانوسی از هم پاشید و متلاشی شد، این گفتن را به دست آورد. ۲۵ نوامبر، رسانه‌های خبری گزارش دادند که A23a سرانجام به حرکت درآمده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، تلاش این کوه یخ برای آزادی در سال ۲۰۲۰، وقتی که کم کم خود را از افسار بستر دریا رهانید، اغاز شد.

مرکز بریتانیایی تحقیقاتی جنوبگان، با به‌اشتراک‌گذاشتن تصاویر ماهواره‌ای در شبکه مجازی ایکس (توییتر اسبق) نشان داد که A23a سرانجام در ژانویه‌ی امسال اغاز به حرکت کرد. این کوه یخ از آن زمان تا‌به‌حال در امتداد خط ساحلی جنوبگان صدها کیلومتر را پیموده است.

ربات تازه آمازون دوست‌داشتنی‌ترین نگهبان دنیا است
ادامه مطلب

A23a به علت ضخامتش در بستر دریا گیر کرده می بود. شومان می‌گوید کوه‌های یخی با این اندازه، طبق معمولً از بالا به پایین نزدیک به ۴۰۰ متر ارتفاع دارند و نزدیک به ۹۰ درصد از جرم آن‌ها در آب فرو رفته است. چندین دهه گیرکردن در جای خود برای کوه‌های یخی با این اندازه «غیر‌معمول» نیست. او افزود کاشفان اولیه‌ی جنوبگان از این قاره به‌گفتن «جزایر یخی» یاد می‌کردند.

زیاد تر توده‌ی یخ این کوه‌های به‌دام‌افتاده طبق معمولً نگه داری می‌بشود، چون زیاد بزرگ می باشند و در نزدیکی جنوبگان قرار دارند. اشکار نیست که چه از آب در داخل این کوه‌ها محبوس شده است، اما A68a، یکی دیگر از بزرگ‌ترین کوه‌های یخی اسبق که تقریباً به‌اندازه‌ی جاری A23a می بود، در طول عمرش بیش‌از یک تریلیون تن آب به اقیانوس ریخت.

۱۳ اکتشاف فضایی رکوردشکن در سال ۲۰۲۳
ادامه مطلب



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها