انقلاب رم‌های لپ تاپ در راه است

انقلاب رم‌های لپ تاپ در راه است


زمان آن رسیده است که به‌آرامی با استاندارد رم SO-DIMM خداحافظی کنیم؛ استانداردی که در برخی از بهترین لپ‌ تاپ‌ ها مشاهده می‌بشود. اکنون JEDEC، مؤسسه‌ی جهانی استاندارد قطعات الکترونیکی، استاندارد تازه‌ای را قبول کرده است که ظرفیت زیاد تر و فضای کمتری اراعه خواهد داد.

بر پایه اظهار رسمی JEDEC، ماژول تازه CAMM2 نام دارد و نسخه‌ی قبلی آن که CAMM نام داشت، ابتدا به‌وسیله‌ی شرکت دل تشکیل و در لپ تاپ دل Precision 7670 معارفه شد.

ماژول CAMM پیشرفت‌هایی را درمقایسه‌با SO-DIMM اشکار کرد؛ اما کاربران را از ارتقا و معاوضه رم محروم می‌کرد و Dell تنها شرکتی می بود که این حافظه را می‌ساخت. با استاندارد CAMM2، این نوع رم به‌مرور‌زمان گسترده‌تر خواهد شد.

CAMM2 در دو نوع DDR5 و LPDDR5(X) خواهد آمد که دومی به‌معنی حافظه‌ی با مصرف انرژی کمتر است. رم LPDDR5 به‌علت این که به‌راحتی جابه‌جاشدنی و جایگزینی‌پذیر است، امکان ارتقا را فراهم می کند.

اپل فروش ساعت‌های سری ۹ و اولترا ۲ را از سر گرفت
ادامه مطلب

مزیت مهم CAMM2 در‌روبه رو SO-DIMM، نازک‌تر‌بودن آن است. حرف های شده است که CAMM2 تا ۵۷ درصد باریک‌تر از SO-DIMM است و به لپ‌تاپ‌ها امکان می‌دهد تا ۱۲۸ گیگابایت رم داشته باشند که زیاد فراتر از نیاز لپ تاپ گیمینگ است و برای لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن، می‌تواند پیشرفت درخورتوجهی باشد.

ظرفیت بزرگ و اندازه‌ی کوچک‌تر، تنها مزایای CAMM2 نیستند. امکان پذیر فرکانس رم لپ‌تاپ DDR5 با استاندارد تازه CAMM2 به بیشتر از ۶٬۴۰۰ مگاهرتز افزایش اشکار کند که علتمی‌بشود لپ‌تاپ‌ها در روال افزایش شدت رم بتوانند با سیستم‌های دسکتاپی رقابت کنند.

دلنشین‌ترین قسمت از استاندارد تازه حافظه، این است که CAMM2 می‌تواند با منفعت گیری از ماژول رم تک‌کاناله، رم دو کاناله را فعال کند. به این علت، می‌تواند بدون نیاز به ماژول اضافی، کارکرد حافظه را ارتقا داد.

اگرچه اکنون استاندارد جدیدی برای رم داریم، زمان بسیاری طول می‌کشد تا به‌طور کامل در بازار لپ‌تاپ‌ها پیاده بشود و تأثیر خودش را بر قیمت لپ تاپ بگذارد. رم لپ‌تاپ آینده‌ی روشنی دارد؛ اما به گمان زیادً به‌علت افزایش قیمت رم، اولین دستگاه‌هایی که از استاندارد تازه منفعت گیری می‌کنند، گران‌تر خواهند شد.

رقابت اخترشناسان آمریکایی و اروپایی برای ساخت اولین تلسکوپ ‌بسیار بزرگ جهان
ادامه مطلب

به‌مرور زمان ناظر گسترده‌تر‌شدن CAMM2 و حذف SO-DIMM خواهیم می بود. این نوشته با آنچه اکنون درمورد‌ی رم DDR4 و DDR5 رخ می‌دهد، شباهت دارد؛ جایی که هر دو وجود دارند و تا این مدت هم مؤثرند؛ اما استقبال از DDR5 زیاد تر و قیمت آن متعادل‌تر شده است.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها