در موردی بی‌سابقه در جهان، نای مردی براثر نگه داشتن عطسه سوراخ شد

در موردی بی‌سابقه در جهان، نای مردی براثر نگه داشتن عطسه سوراخ شد


تصویربرداری اشعه ایکس از ناحیه گردن بیمار نشان داد وی دچار آمفیزم زیرپوستی شده است. آمفیزم زیرپوستی وضعیتی است که در آن هوا زیر عمیق‌ترین لایه‌های بافتی زیر پوست گیر می‌کند. سی‌تی‌اسکن توموگرافی کامپیوتری نشان داد پارگی بین استخوان سوم و چهارم یا مهره های گردن او رخ داده است. هوا نیز در فضای بین ریه‌های او جمع شده می بود. نتیجه‌گیری پزشکان این می بود که پارگی درنتیجه‌ی افزایش سریع سختی در نای او زمان عطسه کردن با بینی و دهان اتفاق افتاده است.

پزشکان تشخیص دادند مرد به جراحی نیازی ندارد، اگرچه او به زمان دو روز در بیمارستان تحت‌نظر می بود تا مطمعن حاصل بشود سطح اکسیژن و دیگر علائم حیاتی او پایدار است. او سپس از بیمارستان مرخص شد و برای او داروهای مسکن و تب یونجه تجویز شد. پزشکان این چنین به او انها گفتند که تا دو هفته از انجام فعالیت‌های بدنی شدید اجتناب کند. پنج هفته سپس، سی‌تی اسکن نشان داد پارگی نای او کاملا بهبود اشکار کرده است.

سایه‌هایی مخوف به‌جامانده ناشی از انفجار هسته‌ای هیروشیما_آینده نوین
ادامه مطلب

درحالی‌که بیمار مورد مطالعه، درنهایت صدمه جزئی را متحمل شد، پزشکان معالج او در گزارشی در مجله‌ی BMJ Case Reports انها گفتند این اتفاق باید هشداری برای دیگران باشد و مردم نباید با فشردن بینی و بسته نگه داشتن دهان جلوی عطسه خود را بگیرند، چون امکان پذیر جهت سوراخ شدن نای بشود.

پاره شدن خودبخودی نای نادر است، اما می‌تواند مرگبار باشد. تا بحال فقط چند مورد گزارش شده است که طبق معمول ناشی از ضربه فیزیکی یا جراحت‌های بعد از رویه‌های پزشکی نظیر جراحی برداشتن غده تیروئید یا داخل کردن لوله به نای بوده است. دربیشتر موارد، بسته به محل پارگی و پایدار بودن علائم حیاتی برای ترمیم پارگی نای به جراحی نیاز است. دچار شدن به این چنین جراحاتی براثر نگه داشتن عطسه زیاد نادر، اما انگار غیرممکن نیست.

۱۰ تکنیک تنفسی برای افت استرس
ادامه مطلب



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها