دانشمندان، کنفرانس تغییر اقلیم دبی را بیهوده می‌دانند

دانشمندان، کنفرانس تحول اقلیم دبی را بی نتیجه می‌دانند

در دو هفته‌ی قبل، امارات متحده عربی میزبان تازه ترین کنفرانس تحول اقلیم سازمان ملل متحد (COP28) می بود. در این کنفرانس چهره‌های سیاسی دنیا در دبی گردهم جمع شدند تا بر سر حالت اقلیمی سیاره او گفت و گو و تبادل نظر کنند.

اما اکنون دانشمندان و متخصصان محیط‌زیست، صدایشان را در اعتراض به کنفرانس بلند کرده‌اند. دانشمندان و حافظان محیط‌زیست می‌گویند «راه‌حل‌های» اراعه‌شده در کنفرانس تحول اقلیم دبی در بهترین حالت فقط «عوامل حواس‌پرتی» و در بدترین حالت «وحشتناک» است.

در یک تضاد منافع گسترده، ریاست کنفرانس دبی به‌مسئولیت‌ی سلطان احمد الجابر می بود که شرکت ملی نفت امارات متحده عربی را مدیریت می‌کند. الجابر هفته‌ی قبل علناً نسبت‌به حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی ابراز بدبینی کرد و با گفتن این که «هیچ دانشی» از حذف سوخت‌های فسیلی حمایتنمی‌کند، جنجال‌برانگیز شد.

مهم‌ترین لحظات دادگاه پرحاشیه گوگل؛ از قرارداد با اپل تا توجیه انحصارگرایی

سخنان الجابر قطعاً نادرست است؛ با دقت به این که زیاد تر دانشمندان (بدون درنظر‌گرفتن دبیر کل سازمان ملل) اعتقاد دارند که از‌بین‌بردن آلودگی سوخت‌های فسیلی مطلقاً بزرگ‌ترین و با اهمیت ترین راه برای معکوس‌کردن موج افزایشی بدترین تغییرات اقلیمی است.

یقیناً شایان ذکر است که شرکت‌های نفتی، هم در خاورمیانه و هم در ایالات متحده، اندوخته‌گذاری‌های کلانی روی فناوری‌های حذف کربن انجام داده‌اند. این فناوری‌ها به گفتن ابزاری برای مقابله با تغییرات اقلیمی امیدوارکننده می باشند، اما تعداد بسیاری از متخصصان آن‌ها را راه‌حل فراگیر نمی‌دانند.

پیر فریدلینگشتاین، محقق اقلیمی، به گاردین او گفت: «زیاد ترسناک است که رهبران جهانی با جستوجو‌کردن این راه‌حل‌ها و فناوری‌ها به جستوجو یافتن زمان‌های تجاری، راه‌های تازه برای کسب درآمد و تداوم روال قبل می باشند.»

کارکرد ضعیف راه‌حل‌های اراعه‌شده در کنفرانس، علتمنتشر کردن ۸۶ میلیارد تن کربن اضافی در جَو می‌بشود

معارفه ۱۴ کتاب برای پیروزی در کسب و کار_آینده نوین

فریدلینگشتاین در دانشگاه اکستر انگلستان پروژه‌ای به نام «بودجه‌ی کربن جهانی» را هدایت می‌کند. یکی از اهداف این برنامه، بازدید کارآیی پروژه‌های گران‌قیمت جذب و حذف کربن است که توسط رهبران قوی نفتی و اندوخته‌گذاران فناوری‌ها در کنفرانس تحول اقلیم تبلیغ می‌بشود. تا بحال نتایج او اصلاً امیدوارکننده نبوده است؛ کربن حذف‌شده توسط این فناوری‌ها بیش‌از یک میلیون برابر کمتر از کربنی است که در‌حال حاضر انتشار می‌بشود.

نحوه حذف آیکون ها از تسک بار ویندوز 11

فریدلینگشتاین می‌گوید حجم حذف کربن افزایش خواهد یافت و اگر در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده صدبرابر بشود، قطعا عالی خوهد می بود، اما این رقم یک میلیون برابر نخواهد شد. هیچ جایگزینی برای افت گسترده‌ی انتشار کردن گازهای گلخانه‌ای وجود ندارد. این فناوری‌ها به گفتن راهی برای تظاهر به این که با مدیریت کربن سروکار داریم، نقل خواهد شد، اما فقط عامل حواس‌پرتی می باشند.

به‌گزارش سازمان غیردولتی آلمانی کلایمت آنالتیکس، محققان هشدار داده‌اند که کارکرد ضعیف این فناوری‌ها بعد‌از اندوخته‌گذاری، علتمنتشر کردن ۸۶ میلیارد تن کربن اضافی در جَو می‌بشود. این چنین، مطالعه‌ی جداگانه‌ای در آکسفورد مشخص می کند که ساخت این فناوری‌ها در مقیاس بالا، سالی یک تریلیون دلار هزینه دارد.

زیاد تر بخوانید

هرچند راهکار رهبران جهانی قدم کارسازی در راستای حل اساسی معضل اقلیمی محسوب نمی‌بشود، استیو اسمیت، مدیر اجرایی ابتکار صفر خالص آکسفورد می‌گوید افت انتشار کردن گازهای گلخانه‌ای دارای اهمیت تعداد بسیاری است و باید در برتری باشد. او می‌افزاید: «فضای بسیاری برای هر دوی این‌ها وجود ندارد. خلق فناوری راه‌حل نادرستی نیست؛ در واقع هیچ راه‌حلی وجود ندارد.»

تاکنون چند حیوان روی زمین زندگی کرده‌اند؟

از آنجا که نام‌های بزرگ فهرست شرکت‌کنندگان کنفرانس ازجمله بیل گیتس و جان کری (نماینده‌ی اقلیمی ایالات متحده) بدون هیچ تعهدی به افت وابستگی به سوخت‌های فسیلی، هم چنان به پیروی از راه‌حل‌های گران‌قیمت ادامه خواهند داد، تغییرات اقلیمی روز‌به‌روز بدتر خواهد شد؛ مگر آنکه جامعه‌ی جهانی عملاً جدایی از سوخت‌های فسیلی را اغاز کند؛ سوخت‌هایی که در سال‌های تازه بیش‌از هر زمان فرد دیگر تشکیل شده‌اند.