تماشا کنید: لحظه ورود آتشین فضاپیمای اوراین ناسا به جو زمین

تماشا کنید: لحظه ورود آتشین فضاپیمای اوراین ناسا به جو زمین


یازدهم دسامبر ۲۰۲۲، فضاپیمای کپسولی‌شکل و خالی از خدمه‌ی اوراین ناسا به سلامت به زمین برگشت و ماموریت سرنوشت‌ساز آرتمیس ۱ را با پیروزی به آخر رساند. آن‌طور که ناسا با انتشار کردن ویدئویی تازه در ایکس (توییتر اسبق) نشان داده است، آن برگشت به خانه، اتفاقی آتشین و شوق‌انگیز می بود.

کپسول اوراین ناسا فیلم زیر از ورود مجدد‌ی خود به جو زمین را ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۰ آذر ۱۴۰۱) در آخر ماموریت‌ آرتمیس ۱ ثبت کرد. آرتمیس ۱ تقریبا یک ماه قبل‌تر در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ اغاز شده می بود؛ هنگامی موشک غول‌پیکر اسپیس لانچ سیستم (SLS)، اوراین بدون سرنشین را از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب کرد.

آن پرتاب، اولین برخاست موشک SLS را به‌گفتن قدرتمندترین پرتابگر عملیاتی حال‌حاضر جهان رقم زد. آرتمیس ۱ یقیناً دومین پرواز اوراین محسوب می‌شد. این کپسول در سال ۲۰۱۴ برفراز موشک دلتا ۴ هوی از ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی، پرواز آزمایشی کوتاهی به مدار زمین انجام داده می بود.

اولین فروشگاه اپل در مالزی به‌زودی افتتاح می‌شود_آینده نوین
ادامه مطلب

اوراین در ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲ به مدار ماه رسید و پیش از اغاز سفر برگشت به زمین، نزدیک به یک هفته در آنجا ماند. در ۱۱ دسامبر، فضاپیما با شدت ۳۹٬۴۰۰ کیلومتر بر ساعت به جو ضخیم سیاره‌ی ما برخورد کرد و برای سپر حرارتی خود که بزرگ‌ترین مثالی ساخته‌شده در نوع خود است، چالش بزرگی را رقم زد.

زیاد تر بخوانید

سپر حرارتی توانست از آزمون گذر از درون جو سربلند بیرون آید؛ اما پیروزی آن کامل نبوده است. مدیران ناسا بعدا اظهار کردند که فرسودگی قسمت‌هایی از سپر حرارتی، با آنچه مدل‌های کامپیوتری و آزمایش‌های زمینی پیش‌بینی کرده بودند، تفاوت داشت. به عبارت دیگر، سپر حرارتی فراتر از حد انتظار فرسوده شده می بود.

ناسا اکنون درحال آمادگی برای اولین پرواز سرنشین‌دار برنامه آرتمیس به نام آرتمیس ۲ است. در این ماموریت همانند آرتمیس ۱ از SLS و اوراین منفعت گیری خواهد شد و در جریان آن، چهار فضانورد به نام‌های رید وایزمن، ویکتور گلوور و کریستیانا کوک از ناسا و جرمی هانسن از آژانس فضایی کانادا به دور ماه فرستاده خواهند شد.

افتتاح بزرگ‌ترین آزمایشگاه ماده تاریک جهان در چین
ادامه مطلب

آرتمیس ۲ به گمان زیاد اواخر سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد و در صورت پیروزی، نوبت به آرتمیس ۳ خواهد رسید؛ ماموریتی که قرار است نخستین فضانوردان را در بیشتر از نیم‌قرن قبل به سطح ماه بازگرداند.

مقصد کلی برنامه آرتمیس فراهم‌کردن عرصه‌ی استقرار وجود دائمی و پایدار انسان در ماه و اطراف آن تا آخر دهه‌ی ۲۰۲۰ است. مقام‌های ناسا باور دارند که توانایی‌ها و دانش به‌دست‌آمده در جریان این ماموریت‌ها به بشر پشتیبانی می‌کند تا در دهه‌های بعدی، پای خود را به مریخ رساند.

آخرین مطالب
سرایت عاطفی چیست؛ آیا احساسات مسری می باشند؟
ادامه مطلب





منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها