گربه‌های ملوس خیابان، قاتلانی بی‌رحم هستند

گربه‌های ملوس خیابان، قاتلانی بی‌رحم می باشند


اگر به شما بگویند شکارچی همه عیاری را فکر کنید، امکان پذیر کوسه سفید بزرگ، ببر یا شاهین به ذهنتان بیاید، اما یکی از حریص‌ترین شکارچیان روی زمین به خانه شما زیاد نزدیک‌تر است: گربه خانگی.

پژوهش جدیدی مشخص می کند چطور گربه‌های آزاد (ازجمله گربه‌های اهلی و رمیده) یکی از متنوع‌ترین رژیم‌های غذایی را در بین شکارچیان روی زمین دارند و حداقل ۲۰۸۴ گونه حیوانی گوناگون را می‌خورند.

به‌گزارش آی‌اف‌ال ساینس، رژیم غذایی گربه‌ها شامل ۹ درصد از پرندگان شناخته‌شده، ۶ درصد از پستانداران شناخته‌شده و ۴ درصد از گونه‌های خزنده شناخته‌شده و برخی از حشرات و دوزیستان است. نویسندگان مطالعه در مقاله خود می‌نویسند: «یافته‌های ما مشخص می کند گربه‌ها شکارچیان غیراختصاصی می باشند و اساسا هر نوع حیوانی را که بتوانند شکار کنند یا لاشه آن را بخورند، مصرف می‌کنند.»

چطور از مردها تعریف کنیم؟_آینده نوین
ادامه مطلب

گربه‌ها اساسا هر نوع حیوانی را که بتوانند شکار کنند یا لاشه آن را بخورند، مصرف می‌کنند

پژوهشگران برای رسیدن به یافته‌های خود بیشتر از ۵۰۰ مطالعه قبل را بازدید کردند که در عرصه‌ی رژیم غذایی گربه‌ها انجام شده می بود. آن‌ها شواهدی از خورده شدن حیوانات بزرگی همانند شترمرغ، لاک‌پشت سبز دریایی و گاو اهلی را اشکار کردند (به گمان زیاد از لاشه آن‌ها تغذیه کرده بودند). در شاهکاری شبیه، دانشمندان گربه‌ای را درحال خوردن لاشه کانگورویی کامل مشاهده کرده بودند.

آشکار است که یافته‌های مطالعه تازه خبر خوبی برای حفاظت از حیات‌وحش نیست. مطابق تخمین مطالعه تازه تا ۳۴۷ (۱۶٫۶۵ درصد) از گونه‌هایی که توسط گربه‌ها خورده خواهد شد، ازنظر حفاظتی حالت دلواپس‌کننده‌ای دارند. درصد گونه‌های طعمه‌ی درمعرض تهدید در اکوسیستم‌های جزیره‌ای به‌طور قابل‌توجهی بالاتر است. به‌گفتن مثال، در نیوزیلند پژوهش‌های انجام‌شده در دهه ۱۹۷۰ نشان داد گربه‌های محلی در انقراض حداقل شش گونه پرنده بومی و بیشتر از ۷۰ زیرگونه محلی‌شده نقش داشتند.

لپ‌تاپ خوش‌قیمت تازه آنر دقت اختصاصی‌ای به هوش مصنوعی دارد_آینده نوین
ادامه مطلب

با دقت به این که گربه‌ها با ۲۶ درصد از انقراض پرندگان، پستانداران و خزندگان در سراسر جهان ربط داشته‌اند، تنوع بالای گونه‌های با نگرانی حفاظتی در رژیم غذایی گربه‌ها (۱۶٫۶۵ درصد) دلواپس‌کننده است و آن‌ها به‌گفتن تهدیدهای مهم برای تعداد بسیاری از گونه‌های تهدیدشده درنظر گرفته خواهد شد.

در کنار تنوع رژیم غذایی گربه‌ها، تعداد تلفات حیوانی نیز دیدنی است. مطابق تخمین مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۲ انتشار شد، گربه‌های خانگی هر سال فقط در بریتانیا ۱۶۰ تا ۲۷۰ میلیون حیوان را می‌کشند. در استرالیا، گربه‌ها هر سال علت مرگ نزدیک به ۶۵۰ میلیون خزنده می باشند. در این شرایط شگفت نیست که برخی از مناطق برای محافظت از حیات وحش بومی خود علیه گربه‌ها عمل کرده‌اند. در سال ۲۰۲۱ یکی از حومه‌های شرقی ملبورن استرالیا رفت‌وآمد گربه‌ها را در طول شبانه‌روز ممنوع کرد و به صاحبان گربه‌ها دستور داد گربه‌های خود را همیشه درون فضاهای بسته نگه دارند.

راهکارهای مرکز هارد جهت تعمیر هارد خراب
ادامه مطلب

به این علت، دفعه سپس که گربه شما خودش را برایتان لوس کرد و صدای خرخر تشکیل کرد، فراموش نکنید در وجود قاتلی بی‌رحم و بی تفاوت هستید که تهدید قابل‌توجهی برای جانوران دیگر به‌شمار می‌رود.

یافته‌های مطالعه در مجله‌ی Nature Communications انتشار شده است.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها