اگر بتوانید چاهی به قطر زمین حفر کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر بتوانید چاهی به قطر زمین حفر کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟


مرز بین گوشته و هسته، موهو (ناپیوستگی موهوروویچیچ) نامیده می‌بشود. دانشمندان برای اولین بار طی پروژه موهول در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ تلاش کردند کف دریا را حفاری کنند تا به این ناحیه برسند، اما موفق نشدند.

سختی در هسته زمین ۳۵۰ میلیون برابر سختی اتمسفر در سطح زمین است

حفره‌ای که در تلاش برای تشکیل چاهی در کل زمین تشکیل می‌بشود، فرو می‌ریزد، مگر این که به‌طور مدام سیالی معروف به گِل حفاری را درون حفره پمپ کنیم. در حفاری در اعماق دریا و چاه‌های نفت، این سیال ترکیبی از گل است که شامل مواد معدنی سنگینی همانند باریم می‌بشود. وزن مایع سختی درون حفره را با سختی سنگ‌های اطراف به اعتدال می‌رساند و از فروریختن حفره جلوگیری می‌کند.

گل حفاری دو نقش دیگر نیز ایفا می‌کند: سرمته را تمیز، از کثیف شدن ماشین‌آلات با شن و ماسه جلوگیری و این چنین به پایین‌آوردن دما پشتیبانی می‌کند. یقیناً خنک نگه‌داشتن مته در درونی‌ترین لایه‌های زمین تقریبا غیرممکن خواهد می بود. برای مثال، دمای گوشته ۱۴۱۰ درجه سانتی‌گراد است. در این دما فولاد ضدزنگ ذوب می‌بشود، به این علت مته باید از آلیاژ خاص گران‌قیمتی همانند تیتانیوم ساخته بشود.

گلکسی زد فولد ۶ اولترا احتمالا در انحصار بازار کره باقی بماند_آینده نوین
ادامه مطلب

بعد از عبور از گوشته، مته در عمق نزدیک به ۲۸۹۶ کیلومتری به هسته زمین می‌رسد. هسته بیرونی عمدتا از نیکل و آهن مذاب ساخته شده است و دارای دمای ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ درجه سانتی‌گراد است. حفاری این آلیاژ زیاد داغ با مشکلات بسیاری همراه خواهد می بود. حفاری هسته خارجی آتشین همانند حفاری درون مایع است و به گمان زیاد مته را ذوب می‌کند، مگر این که آب سرد به پایین پمپ بشود.

زیاد تر بخوانید

مته بعد از طی ۵۰۰۰ کیلومتر به هسته داخلی می‌رسد. در آن‌جا سختی چنان شدید است که با وجود دمای زیاد بالا، آهن و نیکل در حالت جامد می‌همانند. در این ناحیه فشارهای واقعا توصیف‌ناپذیر در نزدیک به ۳۵۰ گیگاپاسکال یا ۳۵۰ میلیون برابر سختی اتمسفر وجود دارد.

در همه این زمان، مته برای گرانش زمین به سمت هسته کشیده می‌بشود. در مرکز هسته، گرانش شبیه قرار گرفتن در مدار و اساسا بی‌وزنی خواهد می بود. علت آن است که کشش جرم زمین در همه جهات برابر خواهد می بود. سپس همان گونه که مته به سمت دیگر سیاره می‌رود، کشش گرانش نسبت به موقعیت مته تحول خواهد کرد و آن را مجدد به سمت هسته می‌کشد.

هوش مصنوعی مایکروسافت پولی می‌بشود
ادامه مطلب
آخرین مطالب

همان گونه که مته به سمت سطح برمی‌گردد، باید دربرابر گرانش عمل کند و از هسته بیرونی، گوشته و پوسته سفر معکوس خود را انجام دهد. اگر از همه مانع ها عبور کنیم، هنگامی به نقطه میانی زمین می‌رسید، بزرگ‌ترین مشکل این است که برای رسیدن به سمت دیگر راه زیاد طویل در پیش خواهید داشت تا به آن‌سوی زمین برسید.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها