فوری: اپل دعوت‌نامه‌ مراسم ۸ آبان را ارسال کرد؛ مک‌های جدید در راهند

دانشمندان اپل دست‌به‌کار شدند؛ رونمایی «روش انقلابی» برای اضافه‌کردن هوش مصنوعی به آیفون


هوش مصنوعی Apple GPT به گمان زیاد سال آینده مستقیما داخل جیب افرادی می‌بشود که عمل به خرید گوشی آیفون ۱۶ می‌کنند.

دانشمندان هوش مصنوعی اپل در مقاله‌ی علمی جدیدی مدعی دست‌یابی به تکنیکی انقلابی شده‌اند که به‌لطف آن می‌توان مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) را داخل گوشی آیفون و دیگر دستگاه‌هایی کرد که حافظه‌ی محدود دارند.

چت‌بات‌هایی نظیر ChatGPT و Claude که از مدل زبانی بزرگ منفعت گیری می‌کنند، به حجم قابل‌توجهی داده و حافظه نیاز دارند و بدون تراشه‌های پرقدرت نمی توانند به‌درستی کار کنند. این نوشته برای دستگاه‌هایی همانند آیفون که حافظه‌ی محدود دارند، زیاد چالش‌برانگیز است.

اپل داده‌های هوش مصنوعی را روی حافظه‌ی فلش ذخیره می‌کند

پژوهشگران اپل برای از بین بردن مشکل موردبحث، تکنیکی تازه گسترش داده‌اند که منفعت گیری از مدل‌های زبانی بزرگ را با حافظه‌ی فلش مقدور می‌کند. در تکنیک اپل، داده‌های هوش مصنوعی مستقیما روی همان حافظه‌ای ذخیره خواهد شد که از اپلیکیشن‌ها و تصاویر میزبانی می‌کند.

به چشم آمدن در محل کار با ۱۰ ترفند اثربخش
ادامه مطلب

به حرف های‌ی دانشمندان اپل، حافظه‌ی فلش در دستگاه‌های قابل حمل زیاد فراگیرتر از رمِ مورداستفاده برای مدل‌های زبانی بزرگ است.

اپل با دو روش تازه به نام‌های Windowing و Row-Column Bundling محدودیت را دور می‌زند و ضمن به‌حداقل‌رساندن انتقال داده، توان عملیاتی خروجی حافظه‌ی فلش را به حداکثر می‌رساند.

اپل می‌گوید Windowing چیزی همانند بازیافت است؛ به‌جای بارگذاری داده‌های تازه در هر پردازش، مدل‌ هوش مصنوعی اپل بخشی از داده‌های پردازش‌شده را مجددا منفعت گیری می‌کند. به‌لطف این راهکار، نیاز مداوم به فرآیند Memory Fetching از بین می‌رود تا پردازش داده‌ها سریع تر و روان‌تر بشود.

آخرین مطالب
گلکسی زد فولد ۶ اولترا احتمالا در انحصار بازار کره باقی بماند_آینده نوین
ادامه مطلب

دومین روش که Row-Column Bundling نام دارد همانند این است که در هر ثانیه حجم قابل توجهی از یک کتاب را بخوانید و سراغ خواندن کلمه‌به‌کلمه نروید. اپل با گروه‌بندی بهینه‌‌ترِ داده‌ها، خواندن آن‌ها را از حافظه‌ی فلش سریع تر می‌کند تا توانایی هوش مصنوعی برای فهمیدن و تشکیل متن تسریع بشود.

ترکیب دو روش یادشده علتمی‌بشود که مدل هوش مصنوعی اپل بتواند معادل دو برابر حافظه‌ی اراعه‌شده‌ی آیفون پردازش انجام دهد. سیستم تازه اپل، شدت پردازش ازطریق پردازنده‌ی مرکزی را چهار تا پنج برابر و و شدت پردازش ازطریق پردازنده‌ی گرافیکی را بین ۲۰ تا ۲۵ برابر افزایش می‌دهد. به‌همین‌علت است که اپل آن را انقلابی خطاب می‌کند.

مقاله‌های مرتبط

افشاگران باور دارند که قسمت قابل‌توجهی از توانمندیهای هوش مصنوعی آیفون روی نسخه‌ی تازه دستیار صوتی سیری متمرکز خواهد می بود. انتظار می‌رود این دستیار در iOS 18 به ترجمه‌ی زنده‌ی زبان‌ها تجهیزبشود و خود آیفون، کیفیت عکس‌ها را به مراتب بهبود دهد. امکان پذیر حتی در آیفون ۱۶ ناظر چت‌بات هم باشیم.

اظهار بسته تخفیفی ایرانسل برای عید مبعث
ادامه مطلب

شایعه‌های تأییدنشده می‌گویند اپل مشغول کار روی مدل زبانی بزرگی به نام Ajax است که ۲۰۰ میلیارد پارامتر دارد و از آن برای ساخت چت‌بات Apple GPT منفعت گیری می‌بشود.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها