چالش‌های عمده‌ مردم در بطن پلتفرم‌های سلامت کدامند؟

چالش‌های عمده‌ مردم در بطن پلتفرم‌های سلامت کدامند؟


چندین دفعه در بازدید رشد و عدم رشد پلتفرم‌های دیجیتال گفتن شده که پاندمی دوساله‌ی کرونا، عرصه زیاد خوبی برای استقبال کاربران از حوزه سلامت دیجیتال در دنیا و ایران مهیا کرد. از اجباری شدن نسخه الکترونیک نیز همیشه به گفتن دومین موضوعی که به رشد حوزه سلامت دیجیتال پشتیبانی شایانی کرده یاد شده است.

اما اگر بخواهیم در یک نگاه کلی از دیدگاه کاربران به بازدید حوزه سلامت دیجیتال از سال ۹۸ تا به امروز بپردازیم عمده مشکلاتی که کاربران در پلتفرم‌های آنلاین با آن مواجهند از چه دسته‌ای می باشند؟ آیا سلامت دیجیتال توانسته انچه که باید و احتمالا؛ جایگاه خود را در بین کاربران نگه داری کند؟ یا همراه با وداع جهان با ویروس کرونا؛ سلامت دیجیتال نیز مسیر سقوط را در پیش گرفته است؟

پیشرفت حوزه سلامت دیجیتال نیازمند تلاشی بزرگ‌تر است

مهرشاد تیموری هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط معتقد است حوزه سلامت دیجیتال تا این مدت هم، چه در دنیا و چه در ایران فرآیندی نوظهور به‌حساب می‌آید.

این تبلت ۳٫۵ میلیونی نمایشگر ۱۲۰ هرتز، بدنه فلزی و دوربین دوگانه دارد
ادامه مطلب

او پافشاری می‌کند: «کرونا و اجرایی شدن مطرح نسخه الکترونیک علتشد پلتفرم‌های سلامت به پیروزی حال حاضر خود دست اشکار کنند. اما نباید این مسئله را هم فاکتور بگیریم که تا این مدت هم درصد قابل توجهی از فرآیندهای حوزه سلامت به طور سنتی پیش می‌رود. فرآیندهایی همانند پرونده پزشکی و… که اگر به طور آنلاین پیش بروند، قطعا با صرف کمترین زمان ممکن، راحت‌تر و قابل دسترسی‌تر خواهند می بود. اما حقیقتِ غیرقابل‌کتمان این است که در ایران تنها قدم‌ها برای رشد سلامت دیجیتال از سمت پلتفرم‌های خصوصی برداشته می‌بشود. در حالی که رشد جدی این حوزه، علاوه‌بر تلاش پلتفرم‌های خصوصی؛ نیازمند یک تلاش در فاز ملی و بزرگ است.»

مشکلات اینترنتی مهم‌ترین مشکل کاربران

تیموری در جواب به این سوال که عمده چالشی که کاربران در منفعت گیری از پلتفرم‌های آنلاین با آن روبه رو خواهد شد کدامند، پافشاری می‌کند: «چندین دفعه ناظر چالش‌های بسیاری در رابطه با او گفت و گو نسخه‌نویسی بوده‌‎ایم. نسخ از طریق سامانه‌ها در پارامترهای گوناگون، چه دارویی چه پاراکلینیکی، در سامانه ثبت می‌بشود. اما بیمار در مراجعه به داروخانه یا مرکز پاراکلینیکی با جواب :«نسخه‌ای برای شما ثبت نشده است» روبه رو می‌بشود. در این بین بیمار با پزشک تماس می‌گیرد و پزشک نیز ناچار به تماس با پلتفرم‌های ثبت نسخ همانند بقراط می‌بشود. در بازدید‌ها اشکار می‌بشود که نسخه ثبت شده و در سیستم قابل مشاهده است و مشکل مهم به گمان زیادً به سیستم نسخه‌پیچی داخل مرکز درمان باز می‌گردد. اما در این بین از طرفی بیمار و از طرفی پزشک با چالش روبه شده‌اند و در نهایت زمان بسیاری از طرفین و حتی افرادی که در پلتفرم های آنلاین کار می‌کنند نیز تلف شده است.»

آیا هنر پیش از ظهور انسان مدرن وجود داشته است؟
ادامه مطلب

مدیرعامل بقراط چالش‌های کاربران در مشاوره‌های آنلاین تصویری را نیز یکی دیگر از مشکلات مهم کاربران گفتن می‌کند. تیموری می‌گوید:«در مشاوره‌های تلفنی به مراتب بیمار و پزشک چالش کمتری دارند. اما در مشاوره‌های تصویری، در ربط بین پزشک و بیمار به گمان زیادً پزشک نیاز به مشاهده یک سری آیتم و موارد دارد؛ اما کیفیت پایین عکس، کیفیت صدا و حتی شدت پایین اینترنت علتمی‌بشود نتواند ربط مناسبی برقرار کنند و همین عرصه‌ی نارضایتی بیمار را به‌وجود می‎‌آورد. همین علتمی‌بشود بیمار حتی گاهاً قید مشاوره آنلاین را زده و مراجعه حضوری را به آنلاین ترجیح می‌دهد.»

جواب «مشکلات اینترنتی» در حوزه سلامت دیجیتال توجیه‌پذیر نیست

تیموری پافشاری می‌کند در نظرسنجی‌هایی که در آخر مشاوره‌های آنلاین از کاربران انجام خواهند داد؛ درصد رضایت کاربران همیشه در مشاوره‌ی تصویری در رابطه با کیفیت صدا و عکس پایین است که علت مهم این نارضایتی، به کیفیت اینترنت سرزمین بازمی‌گردد. او در این رابطه ادامه می‌دهد: «مشکلاتی که در خصوص اینترنت در داخل سرزمین داریم ریسک از بین رفتن همه کوششهای پلتفرم‌ها را در پی دارد. مشکلات اینترنتی به خصوص در حوزه سلامت آنلاین که با سلامتی و جان افراد ربط مستقیم دارد، به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست. به‌همین‌علت هر لحظه و هر آن این ریسک وجود دارد که افراد به علت مشکلات اینترنتی قید منفعت گیری از خدمات سلامت آنلاین را بزنند و به روال سنتی اسبق بازگردند.»

پردازنده 14700KF با مادربرد Gigabyte Z790 Aero G ترکیب برنده است
ادامه مطلب

هم‌بنیان‌گذار بقراط از پرونده‌های فیزیکی نیز به گفتن چالش دیگر کاربران نام می‌برد و باور دارد این چالش این روزها به لطف پلتفرم‌های آنلاین و امکان آرشیو پرونده پزشکی بیماران به طور آنلاین در فضای ابری در یک درایو اختصاصی به مراتب درحال رنگ باختن است.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها