مصاحبه شغلی

۱۳ علت این که فردی استخدامتان نمی‌کند


جستوجو کار می‌گردید و فردی استخدامتان نمی‌کند؟ یافتن شغل دلخواه کار سختی است و هرچه زیاد تر جستوجو کار بگردید و کاری اشکار نکنید، زیاد تر حس بی‌کفایتی می‌کنید. هربار سازمانی شما را طرد می‌کند، دلسرد و نومید می‌شوید. در این حالت به‌جای این که نومید شوید، یک قدم به عقب برگردید و تلاش کنید مشکل مهم را اشکار کنید. در این مقاله، دلایل احتمالی استخدام‌نشدن را توضیح می‌دهیم و روش رفع‌کردنشان را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. رزومه شما با شغل مدنظرتان تطابق ندارد

روزمه‌ای که ارسال می‌کنید باید با شغل مدنظرتان تطابق داشته باشد. اگر برای کارهای بسیاری رزومه فرستاده‌اید و هیچ‌کدام جواب شما را نداده‌اند، احتمالا مشکل از رزومه‌تان باشد. کارفرمایان به جستوجو شخصی می باشند که با شرح ماموریت های شغل آنها مطابقت داشته باشد. آنها تعداد بسیاری رزومه دریافت می‌کنند و احتمالا زمان نکنند هر رزومه را کامل بازدید کنند. شما باید رزومه‌تان را بر پایه موقعیت شغلی آنها تنظیم کنید تا فهمید شوند شما برای آن شغل مناسبید؛ یعنی رزومه شما باید توانایی‌ها و ازمایش ها شما را نشان دهد.

ملزوم نیست برای موقعیت شغلی رزومه جداگانه بنویسید، اما حداقل باید چند رزومه برای هر موقعیت شغلی تنظیم کنید؛ برای مثال رزومه شما برای شغل برنامه‌نویسی با رزومه‌ای که برای شغل مدیریت محصول می‌فرستید باید متفاوت باشد.

۲. رزومه شما به‌درستی قالب‌بندی نشده است

امروزه سازمان‌های بسیاری رزومه‌های دریافتی را با سیستم ردیابی متقاضی (‌ATS) بازدید می‌کنند؛ یعنی کامپیوتر رزومه‌ها را اسکن و آنها را دسته‌بندی می‌کند. سیستم ردیابی متقاضی به مدیران پشتیبانی می‌کند کارهایشان را سریع تر انجام بدهند. اگر رزومه خود را درست قالب‌بندی نکنید، از فیلترهای این سیستم گذر نمی‌کند و مدیران سازمان فهمید توانمندیهایتان نمی‌شوند.

اگر می‌خواهید رزومه شما در تله سیستم ردیابی متقاضی دچار نشود، باید چند مسئله را در نظر بگیرید. رزومه‌تان را زیاد گرافیکی نسازید. منفعت گیری بیشتر از حد از جدول‌ها، ستون‌ها و تصاویر گوناگون سیستم را گیج می‌کند و گمان قبولی آن را افت می‌دهد. در رزومه‌تان از کلمات کلیدی منفعت گیری کنید. شرح موقعیت شغلی را به‌خوبی بخوانید و برای توصیف توانایی‌های خود از همان عبارات منفعت گیری کنید. علاوه‌بر این موارد، برای هر قسمت گفتن استاندارد رزومه را منفعت گیری کنید. تجارب خود را با گفتن «اسبق شغلی» یا «ازمایش ها» و آموخته‌هایتان را با گفتن «تحصیلات» دسته‌بندی کنید.

۳. برای مشاغل نادرست رزومه می‌فرستید

به شرح شغل نگاه کنید و صادقانه از خود سوال کنید آیا توانایی‌های موردنیاز سازمان را دارید یا خیر. جویندگان کار طبق معمول بازدید می‌کنند که برای شغل مورد نظر توانمندیهای کافی را دارند یا نه، اما مسئله مهمی را فراموش می‌کنند. آنها نمی‌دانند آیا صلاحیت‌هایشان برای این شغل کافی است یا بیشتر از حد است. مدیران سازمان به جستوجو فردی می باشند که توانایی و توانایی ملزوم را داشته باشد اما نمی‌خواهند از شخصی که توانایی‌های و توانایی‌های بسیاری دارد، در سطوح پایین‌تر سازمان منفعت گیری کنند. بهتر است تواناهای خود را صادقانه بازدید کنید و برای شغلی در سطح خودتان رزومه بفرستید.

۴. برای مشاغل مقداری رزومه می‌فرستید

برخی افراد فقط برای مشاغل رؤیایی خود در شرکت‌های محبوبشان رزومه می‌فرستند و زیاد سریع نومید می‌بشود. کارشناسان می‌گویند خوب است که در رابطه کارتان سختگیر باشید اما باید بدانید سختگیری روال جست‌وجوی کار را طویل می‌کند.

اگر در شرایطی هستید که باید زیاد سریع کار اشکار کنید، بهتر است مقداری استانداردهایتان را تحول دهید. می‌توانید برای شغل‌هایی رزومه بفرستید که شغل رؤیایی شما نیستند اما شما را در مسیر رسیدن به آرزوهایتان قرار خواهند داد.

۵. با اطرافیان خود درمورد کار سخن بگویید نمی‌کنید

برای پیداکردن شغل باید شبکه‌سازی کنید. آشنایی با دیگران و تشکیل روابط اجتماعی به شما پشتیبانی می‌کند موقعیت‌های شغلی بیشتری اشکار کنید که برایشان رزومه بفرستید. احتمالا فکر کنید این کار منفعت‌ای ندارد، اما بهتر است به همه اطرافیان خود بگویید جستوجو شغلید. این کار یک شبکه انسانی گسترده برایتان می‌سازد که قوت بسیاری دارد. با هم‌کلاسی‌های قدیمی خود، دوستان و همکاران اسبق و اعضای خانواده‌تان سخن بگویید کنید. احتمالا خودشان موقعیتی شغلی سراغ نداشته باشند، اما به گمان زیاد اطرافیانی دارند که می‌توانند به شما پشتیبانی کنند، بعد قوت شبکه‌سازی را دست‌کم نگیرید.

آخرین مطالب
یوتیوبری چیست؛ راهنمای قدم‌به‌قدم یوتیوبر شدن
ادامه مطلب

۶. درمورد شرکت مورد نظر اطلاعات کافی ندارید

قبل از مصاحبه با هر سازمانی، درمورد آن تحقیق کنید. مدیرعامل شرکت را بشناسید و تلاش کنید قیمت‌ها و اهداف سازمان را فهمید شوید. کارفرمایان دوست دارند فردی را استخدام کنند که علاوه‌بر داشتن توانایی‌، به سازمانشان اهمیت بدهد. در جلسه مصاحبه نشان دهید که به کار در آن سازمان علاقه دارید و در کدام قسمت‌ها می‌توانید سودمند باشید.

۷. برای مصاحبه آماده نیستید

یکی از سخت‌ترین تکه‌های کاریابی شرکت در جلسات مصاحبه کاری است. باید برای مصاحبه آماده باشید. برای این کار بهتر است فهرستی از سؤالات رایج در مصاحبه‌های کاری اشکار کنید و جواب‌های آنها را تمرین کنید. با صدای بلند سؤالات را جواب دهید و تلاش کنید از کلمات درست و مناسب منفعت گیری کنید. به‌جای جواب‌های تکراری، جوابی خلاقانه و کارآمد بسازید که دقت مصاحبه‌کننده را جلب کند.

نباید همانند ربات جواب‌های آماده و تکراری بدهید. از یکی از دوستان با توانایی خود بخواهید با شما تمرین کند. او می‌تواند جواب‌هایتان را برسی کند و بازخورد مفیدی به شما بدهد. نقاط ضعف و قوت شما در مصاحبه تمرینی اشکار می‌بشود و می‌توانید آنها را بهبود دهید.

۸. توانایی‌های اجتماعی مقداری دارید

کارفرما در نگاه اول توانایی‌های اجتماعی شما را می‌سنجد. اگر مؤدبانه احوالپرسی نکنید و به سؤالات جواب‌‌های مختصر دهید، شانس مقداری برای قبولی خواهید داشت. شما باید بتوانید داستان‌سرایی کنید، فعالانه به سؤالات گوش دهید، ربط چشمی خوبی برقرار کنید و علاقه خود به او مباحثه را نشان دهید. برای بهبود این توانمندیها باید درمورد‌شان مطالعه و آگاهانه آنها را تمرین کنید.

۹. داستان ندارید

آیا شما همه توانایی‌های کاری و اجتماعی را دارید اما هم چنان بعد از جلسه مصاحبه، جواب مثبت دریافت نمی‌کنید؟ امکان پذیر داستان درستی نداشته باشید. داستان درست یک مفهوم مبهم است که در استخدام کارمندان نقش مهمی دارد. باید در جلسه مصاحبه به کارفرما نشان دهید چرا برای این شغل خواست داده‌اید و چطور این موقعیت مسیر کاری شما را می‌سازد. در آینده جستوجو جایگاه مدیریتی هستید یا می‌خواهید زیاد تر دچار مسائل فنی و مشتریان باشید؟ آینده شغلی مدنظرتان را به مصاحبه‌کننده بگویید و توضیح دهید موقعیت شغلی جاری چه اثری بر آینده شما می‌گذارد. می‌توانید در جواب به سوال «درمورد خودت به من بگو» یا «چرا برای این شغل رزومه فرستادید؟» داستانتان را تعریف کنید.

۱۰. بیشتر از حد شوق دارید

شوق‌زده‌شدن برای زمان شغلی خوب است، اما نباید بیشتر از حد مشتاق و شوق‌زده به نظر برسید. شوق بیشتر از حد زنگ خطری برای مصاحبه‌کنندگان است، به این علت فقط ۵ دقیقه قبل از مصاحبه در شرکت حاضر شوید. ملزوم نیست از یک ساعت قبل به آنجا بروید و زمان طویل در لابی چشم به راه بمانید. این کار همه کارکنان شرکت را معذب می‌کند. اگر قبل از مصاحبه می‌خواهید درمورد سازمان و مدیرعامل آن تحقیق کنید، به لینکدین شرکت سر بزنید نه به فیسبوک یا اینستاگرام شخصی مدیرعامل. سپس از مصاحبه هم می‌توانید با یک مطلب مختصر از مصاحبه‌کننده سپاس کنید و اشتیاق خود برای ادامه همکاری را ابراز کنید، اما نباید هر روز با شرکت تماس بگیرید و نتیجه را جویا شوید.

۱۱. به‌قدر کافی به‌یادماندنی نیستید

گربه‌های ملوس خیابان، قاتلانی بی‌رحم می باشند
ادامه مطلب

برای پیروزی در مصاحبه شغلی باید به‌یادماندنی باشید. کارفرمایان با متقاضیان بسیاری مصاحبه می‌کنند و شما باید در ذهنشان بمانید تا انتخابتان کنند. برای این که خوب به یاد بمانید باید از قبل آماده باشی. در موقعیتی مناسب نشان دهید به چه قسمتی از شغل علاقه دارید یا چه سرگرمی خاصی در اوقات فراغت‌تان دارید که در این شغل کمکتان می‌کند. آشکار و سودمند سخن بگویید کنید و مسئله ظریفی در او گفت‌وگویتان بگنجانید که در ذهن کارفرما باقی بماند.

۱۲. منفی‌نگرید

مدیران دوست دارند کارمندی مثبت‌نگر و سودمند استخدام کنند. این از طبیعت انسانی نشئت می‌گیرد که دوست نداریم با افراد منفی‌نگر و بی‌حوصله تعامل کنیم. در دومین جلسه مصاحبه امکان پذیر از شما بپرسند چه پیشنهادی برای بهبود یک محصول یا روال کاری سازمان دارید. در این شرایط باید مواظب حرف های‌ها و نحوه گفتن خود باشید. جواب تند و توهین‌آمیز ندهید. همه مشکلاتی را که به ذهنتان می‌رسد، گفتن نکنید و به‌جای تمرکز بر مشکلات، راه‌حل‌محور باشید.

این قانون در توضیح اسبق شغلی‌تان هم صدق می‌کند. درمورد سازمان قبلی، مدیران و همکاران سابقتان بدگویی نکنید حتی اگر حرکت آنها واقعا بد بوده است.

۱۳. برای مصاحبه فنی آماده نیستید

مصاحبه فنی امکان پذیر یک آزمون کدنویسی، ترجمه، نوشتن محتوا یا هر چیز فرد دیگر باشد. مقصد مصاحبه فنی برسی توانایی شما برای انجام شغل مورد نظر است، به این علت مهم است از آن موفق بیرون بیایید. در مصاحبه فنی نیاز نیست کاری را بی‌نقص اجرا کنید بلکه مهم است که بتوانید چالش را بفهمید، ایده‌پردازی کنید و کار را انجام دهید. اگر در مصاحبه فنی موفق نیستید، باید در حوزه کاری خود زیاد تر مطالعه کنید.

سخن آخر

استخدام‌شدن در یک سازمان فرایندی چندوجهی است. اگر مدتی است جستوجو شغل می‌گردید و فردی استخدامتان نمی‌کند، باید دلایل این قضیه را بازدید کنید. فقدان شبکه‌سازی، آماده‌نبودن برای مصاحبه و مشکلات اساسی در رزومه با اهمیت ترین دلایلی است که فردی استخدامتان نمی‌کند. با این چالش‌ها مواجه شوید تا در موقعیت شغلی دلخواهتان استخدام شوید.

اگر این مقاله برایتان سودمند بوده است، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و توانایی خود از یافتن شغل را برایمان بنویسید.

فسیل گیاهی ۱۲۰ میلیون ساله، فسیل بچه لاک‌پشت از آب درآمد
ادامه مطلب



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها