غولهای بزرگ فناوری ایالات متحده همانند متا و تسلا و اپل با مشکل مهمی روبهرو می باشند: درحالیکه محصولاتشان در سراسر جهان روزبهروز کاربرهای بیشتری به خود جذب میکنند، رشد خارجی درمقایسهبا رشد داخلی درآمد کمتری برای آنها به همراه دارد.
بهنوشتهی فایننشال تایمز، مصرفکنندگان آمریکایی برای این سردمداران فناوریهای نوین حکم معدن طلا را دارند. ازآنجاکه مردم بزرگترین اقتصاد جهان در رأس هرم بیشترین سرانهی تشکیل ناخالص داخلی یا GDP ایستادهاند، میتوانند درمقایسهبا دیگر بازارها، درآمد بیشتری به جیب این شرکتها روانه کنند.
شرکت متا، صاحب شبکههای اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک و واتساپ را در نظر بگیرید. این غول شبکههای اجتماعی روزبهروز به گسترش کاربران خود ادامه میدهد. در واقع، با رشدی ۷ درصدی درمقایسهبا سال قبل، نزدیک به ۳٫۹۶ میلیارد نفر حداقل یک بار در ماه به یکی از برنامههای متا داخل خواهد شد.
متا زیاد تر رشد در تعداد کاربرانش را مدیون کشورهایی چون اندونزی است. مشکل این است که اعضای تازه بهاندازهی همتایان آمریکایی خود در درآمدهای تبلیغاتی شراکت نمیکنند. در سهماههی قبل، هر کدام از کاربران در آسیا و اقیانوسیه برای شرکت مارک زاکربرگ ۵٫۱۲ دلار درآمد داشتهاند. این مقدار برای کاربران ایالات متحده و کانادا، ۵۶٫۱۱ دلار می بود.
با این که درآمد هر دو منطقهی ذکرشده درمقایسهبا سهماههی شبیه سال ۲۰۱۸ تقریباً دو برابر شده است، گسترش نابرابر کاربران افت کلی درآمد بهازای هر عضو را بههمراه داشته است.
داستان برای تسلا هم از همین قرار است؛ چراکه اکنون، بیشتر از نیمی از فروش این ماشین ساز در خارج از ایالات متحده و بهاختصاصی چین انجام میبشود؛ جایی که این شرکت ناچار شده است تا برای رقابت با رقبای محلی، قیمتها را افت دهد و درنتیجه، میانگین درآمدش بهازای فروش هر ماشین را کمتر کند.
سال ۲۰۲۲، هر ماشین فروختهشده بهطور متوسط بیشتر از ۵۱ هزار دلار به ثروت تسلا اضافه کرده می بود. این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۴۴ هزار دلار رسید؛ چون این بازیگر بزرگ عرصهی خودروهای الکتریکی، ۱٫۳ میلیون ماشین را با قیمت کلی ۵۸ میلیارد دلار فروخته است.
بادقتبه اهمیت چین، رهبران بزرگ فناوری چون ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و تیم کوک، مدیرعامل اپل و پَت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در سال ۲۰۲۳ از این سرزمین بازدید کردند. در سهماههی قبل، چین برای اپل ۲۱ میلیارد دلار درآمد داشته است که تقریباً یکچهارم درآمد کلی سازندهی آیفون را راه اندازی میدهد. انویدیا نیز بیشتر از ۲۰ درصد درآمدش را مدیون چین است.
شرکتهای بزرگ فناوری درموردی افزایش رشد جهانی و نگه داری حاشیهی سود، بر سر دوراهی می باشند. گسترش خارج از سرزمین کاربران کلی را افزایش میدهد؛ اما درعوض درآمد بهازای هر کاربر درمقایسهبا بازار داخلی افت مییابد. شرکتها باید برای جلب رضایت اندوختهگذاران، بدون قربانیکردن سود خود گسترش جهانی را با افزایش درآمد در داخل متعادل کنند.
منبع