اورکلاک رم چیست ؛ نحوه اجرا، خطرات و هر آنچه باید بدانید

اورکلاک رم چیست ؛ نحوه اجرا، خطرات و هر آنچه باید بدانید


مزایا و معایب اورکلاک رم تا حد بسیاری به مشخصات کلی سیستم و هماهنگی قطعات بستگی دارد؛ اما در‌این‌بین نکاتی وجود دارد که بهتر است به آن‌ها دقت کنید.

  • اورکلاک رم می‌تواند با افت مقدار تأخیر مموری و افزایش شدت کلاک رم، کارکرد سیستم را افزایش دهد؛ درنتیجه، پردازنده سریع تر به داده‌های رم و دیگر برنامه‌ها دسترسی اشکار می‌کند.
  • ازآنجاکه رم یکی از قطعات مهم کامپیوتر زمان بازی محسوب می‌بشود، اورکلاک این قطعه می‌تواند کارکرد کامپیوتر را در اجرای بازی‌ها (به‌خصوص بازی‌هایی که CPU در آن‌ها نقش مهمی دارد) افزایش دهد و نرخ فریم بیشتری ثبت کند.
  • اگر از رم‌های تازه DDR5 و حتی DDR4 منفعت گیری می‌کنید، با اورکلاک‌کردن آن‌ها از حداکثر قوت حاضر در ماژول‌ها می‌توانید منفعت گیری کنید که درمقایسه‌با رم‌های قدیمی‌تر برای اورکلاک بهینه شده‌اند.
  • اگر رم به‌درستی اورکلاک نشود، می‌تواند کامپیوتر را به‌کلی بی‌ارامش کند. اورکلاک‌کردن رم شامل تحول برخی تنظیمات در BIOS همانند فرکانس و ولتاژ و زمان‌بندی ماژول‌های رم است. اگر این تنظیمات با رم یا مادربرد سازگار نباشد، امکان پذیر با خرابی، فریز‌شدن، صفحه آبی مرگ یا اختلال در داده‌ها روبه رو شوید.
  • اورکلاک بیش‌ازحد رم می‌تواند طول عمر آن را افت دهد که به‌علت سختی و استرس زیاد روی ماژول‌ها است. این چنین، باید بدانید که رم اورکلاک‌شده درست همانند کارت گرافیک ماین‌شده جایگاه خوبی در بازار قطعات دست‌دوم ندارد.
  • اورکلاک‌کردن رم همیشه کاربردی نیست. برای مثال، اگر CPU و GPU با ظرفیت کامل خود کار می‌کنند و سیستم گلوگاه ندارد یا اگر برنامه‌هایی منفعت گیری می‌کنید که زیاد به رم وابسته نیستند، اورکلاک‌کردن رم پشتیبانی بسیاری نخواهد کرد.
تهمت کلاهبرداری به تیم کوک؛ اپل ۴۹۰ میلیون دلار جریمه می‌پردازد
ادامه مطلب

نحوه اورکلاک رم

قبل از اغاز اورکلاک رم باید بدانید که اورکلاک این قطعه مقداری پیچیده‌تر از اورکلاک CPU و GPU است؛ اما مسئله مثبت درمورد آن، تشکیل حرارت زیاد کمتر از پردازنده و گرافیک است.

رم‌ها از Serial Presence Detect برای سخن بگویید با کامپیوتر منفعت گیری می‌کنند که از مجموعه‌ای از فرکانس‌ها و زمان‌بندی‌های عملیاتی راه اندازی شده است. در‌این‌بین، سازندگانی همانند اینتل از ترفند‌هایی همانند XMP منفعت گیری می‌کنند تا این فرایند را فریب دهند و توان رم را زیاد تر کنند.

XMP یا eXtreme Memory Profile به اینتل و کاربران امکان می‌دهد تا رم خود را آسان‌تر اورکلاک کنند؛ اما درعین‌حال بهترین روش اورکلاک‌کردن نیز نیست.

ابزارهای اورکلاک رم

ابزارهای مختلفی برای برسی اطلاعات رم وجود دارد که باید قبل از اورکلاک‌کردن از آن‌ها باخبر شوید.

  • CPU-Z: برنامه CPU-Z ابزار رایگانی برای برسی اطلاعات رم قبل از اورکلاک است. اگر در این برنامه به تب مموری بروید، می‌توانید همه اطلاعات مربوط به ماژول‌ها و تنظیمات XMP را مشاهده کنید که بایوس شما از آن منفعت گیری می‌کند.
  • +Memtest86: این برنامه زیاد تر برای آزمایش استرس در کامپیوتر منفعت گیری می‌بشود که در این عرصه گزینه‌های متنوعی دارد.
  • XMP (EXtreme Memory Profiles): همان گونه‌که پیش‌تر گفتیم، XMP نمایه‌ای اضافی برای پیکربندی خودکار ولتاژ و تاخیر DRAM است که اینتل آن را در مادربرد‌ها قرار داده است.
راهنمای شارژ کارت مترو و اتوبوس با برنامه شهرزاد
ادامه مطلب

در‌ادامه دو روش اورکلاک‌کردن رم با منفعت گیری از XMP و تنظیمات دستی را آموزش خواهیم داد.

منفعت گیری از XMP برای اورکلاک رم



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها