گل‌‌های وحشی درحال سازگاری با دنیای بدون حشرات هستند

گل‌‌های وحشی درحال سازگاری با دنیای بدون حشرات می باشند


جهان ما درحال توانایی‌ی آخرالزمان حشرات است. زیاد حشراتی که روی زمین زندگی می‌کنند، دراثر ترکیبی از تغییرات آب‌وهوایی، آفت‌کش‌ها، از دست‌دادن زیستگاه‌ها و دیگر بیماری‌های انسان‌ساخت، سالانه با تقریبا دو درصد افت جمعیت در سطح جهانی روبه رو می باشند.

پوشش گیاهی که زیاد تر برای گرده‌افشانی به حشرات متکی است، چطور با این تحول عظیم در زنجیره‌ی غذایی در سراسر جهان سازگار می‌بشود؟ محققان فرانسوی اکنون به راهکاری جانشین برای بقا اشاره می‌کنند: روی‌آوردن به خودگرده‌افشانی. محققان در مطالعه‌ی جدیدی که نتایج آن در مجله‌ی نیو فایتولوژیست انتشار شده است، دریافتند که گل‌های وحشی در علفزاری در پاریس به‌طور فزاینده‌ای با خودباروری سازگار شده‌اند.

به‌گزارش فیوچریزم، محققان با تمرکز روی بنفشه‌های دورگه‌ی صحرایی، آن‌ها را با بنفشه‌های دورگه‌ای که از دانه‌های متعلق به سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۱ پرورش داده شده بودند قیاس کردند. محققان برای قیاس‌ی این دو جمعیت، علاوه‌بر تجزیه‌وتحلیل ژنتیکی جمعیت، صفات فیزیکی گیاهان را نیز اندازه گرفتند و آن‌ها را در معرض زنبورها قرار دادند تا ببینند که کدام گیاه را ترجیح خواهند داد.

شارژدهی گوشی وان پلاس ۱۲ مثال‌زدنی خواهد بود
ادامه مطلب

بنفشه‌های دورگه‌ی امروزی جذابیت کمتری برای زنبورها دارند

محققان از تجزیه‌وتحلیل‌های خود به این نتیجه رسیدند که بنفشه‌های دورگه‌ی امروزی گرده‌افشانی خود را تا ۲۷ درصد افزایش داده‌اند، کوچک‌تر می باشند، شهد کم‌تری تشکیل می‌کنند و در قیاس با بنفشه‌های دورگه‌ای که از دانه‌های اجدادی خود رشد کرده بودند جذابیت کمتری برای زنبورها دارند.

یافته‌های تازه امکان پذیر در نگاه اول عالی به‌نظر برسند؛ چراکه گیاهان به‌شدت می‌توانند خود را با وجود کمتر حشرات سازگار کنند؛ اما محققان در بیانیه‌ی خود از این اتفاق تحت گفتن «چرخه‌ی معیوب» یاد می‌کنند. به‌نظر‌ی آن‌ها، ویژگی خودباروری به نوبه‌ی خود می‌تواند افت حشرات را تشدید کند.

افت حشرات به دلایل تعداد بسیاری اتفاق وحشتناکی به‌شمار می‌رود. حشرات منبع مهم غذا برای تعداد بسیاری از حیوانات بزرگتر همانند قورباغه‌ها، پرندگان و دیگر جانوران می باشند. آن‌ها این چنین در فرآیند تجزیه نیز نقش دارند؛ همانند نحوه‌ی پردازش زباله‌ها توسط مگس‌ها و سوسک‌های سرگین‌غلتان.

اپل واچ جان دو نفر را نجات داد و تیم کوک شخصاً به آن‌ها ایمیل زد
ادامه مطلب

زیاد تر بخوانید

میوه‌جات مهم هم برای گرده‌افشانی به حشرات نیازمند می باشند و پرورش ژنتیکی آن‌ها برای تبدیل‌شدن به خودگرده‌افشان عمل علمی عظیمی است. مهم‌تر از همه این که حشرات موجودات شگفت‌انگیزی می باشند و در سنت‌ها و فرهنگ انسان نقش برجسته‌ای دارند. دنیای ما بدون وجود حشرات جای فقیرتری خواهد می بود و به‌همین علت است که نگه داری و ترویج سلسله‌ی حشرات کاری الزامی به‌شمار می‌رود.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها