تعداد بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که امسال سال هوش مصنوعی خواهد می بود و محصولاتی که در نمایشگاه CES 2024 به نمایش گذاشته شدند این نظریه را تحکیم میکند. یکی از کاربردهای اساسی هوش مصنوعی در صنعت ماشین نمود اشکار میکند.
تعداد بسیاری از خودروسازان سنتی درحال تشکیل تغییراتی بنیادین در محصولات خود می باشند تا از تازه ترین فناوری حال حاضر عقب نمانند.
بیشتر از یک دههی پیش تسلا اولین خودروی تماما الکتریکی خود را با قابلیت بهروزرسانی نرمافزاری (شبیه گوشی هوشمند) معارفه کرد. امروز با گذشت بیشتر از ده سال تا این مدت خودروسازان بسیاری در عرصهی بهروزرسانی نرمافزاری خودروهای خود با چالش روبه رو می باشند.
تا چند سال پیش تبلیغات خودروسازان عمدتا روی توان و قوت ماشین و قابلیتهای آفرودی در پیکاپها متمرکز می بود، اما امروزه پیشرفتهای نرمافزاری و سیستمهای اطلاعاتسرگرمی پیشرفته است که در ذهن مصرفکنندگان میماند.
مرسدس بنز درحال آزمایش پروژهای است که از ChatGPT برای پشتیبانی به مکالمهی طبیعیتر دستیار مجازیِ این شرکت با رانندگان منفعت گیری میکند.
مگنوس استبرگ، رئیس قسمت نرمافزار مرسدس بنز، در مصاحبهای با رویترز او گفت: «در قبل، مرسدس بنز هیچگاه به فکر اجرای یک پروژهی نرمافزاری آزمایشی نبوده است؛ اما ما باید بفهمیم که مدل زبانی بزرگ واقعا چطور سودمند واقع خواهد شد.»
کوششهای خودروسازان معتبر برای منفعت گیری از قابلیتهای نرمافزاری مدرن میلیاردها دلار هزینه داشته و یقیناً همهی آنها به خوبی پیش نرفتهاند. جنرال موتورز ماه قبل بعد از شکایت مشتریان از مشکلات نرمافزاری، فروش خودروی برقی شورولت بلیزر که به تازگی اراعه شده می بود را متوقف کرد.
جنرال موتورز بعد از آماده کردن بهروزرسانی نرمافزاری از مالکان خواست کرد تا خودروهایشان را برای بهروزرسانی به نمایندگیها ببرند، درحالی که تسلا همه مشکلات نرمافزاری را از طریق انتشار کردن مستقیم بهروزرسانی روی خودروهایش رفع میکند بدون آنکه نیاز باشد خودرویی به نمایندگی مراجعه کند.
مارک ویکفیلد، مدیر قسمت جهانی ماشین در شرکت مشاورهای AlixPartners، میگوید: «گسترشی معماریهای نرمافزاری برای مطابقت با قابلیتهای تسلا، چالشی بزرگ و دشوار برای خودروسازان سنتی بوده است.»
در CES، فولکسواگن خبرداد که اواخر سال جاری میلادی، نسخهای از ChatGPT را در خودروهای خود اراعه خواهد کرد که نتیجهی همکاری با شرکت نرمافزاری Cerence است. اقبال ارشد، مدیر فناوری Cerence، او گفت که شرکتش در حال مذاکره برای همکاری با ۱۰ تا ۱۵ خودروساز بزرگ است اما از ذکر نام آنها خودداری کرد.
به حرف هایی مدیران و تحلیلگران صنعت ماشین، بازار خودروهای برقی چین که به شدت در حال رشد است، بزرگترین میدان نبرد برای فولکسواگن، مرسدس بنز و دیگر خودروسازان قدیمی محسوب میبشود.
منبع