دستگاه‌های تصفیه هوا نمی‌توانند از انتشار بیماری‌ها جلوگیری‌ها کنند

دستگاه‌های تصفیه هوا نمی توانند از انتشار کردن بیماری‌ها جلوگیری‌ها کنند


همان گونه که تحقیقات تازه دانشگاه آنگلیا مشخص می کند، سیستم‌های فیلتر هوا در افت خطر عفونت‌های ویروسی موثر نیستند. بر پایه یافته‌های مطالعه‌ی تازه، این دستگاه‌ها که هدفشان افزایش ایمنی درطول تعامل های اجتماعی در فضاهای بسته است، امکان دارد در موقعیت‌های عملی موفق نباشند.

به‌نقل از سای‌تک‌دیلی، تیم تحقیقاتی فناوری‌های مختلفی ازجمله سیستم‌های فیلتر هوا، لامپ‌های میکروب‌کُش و یونیزه‌کننده‌ها را بازدید کردند. محققان به بازدید همه شواهد حاضر پرداختند؛ اما امیدها درخصوص این که فناوری‌های موردنظر می‌توانند هوا را از عفونت‌های ویروسی و گوارشی پاک کنند زیاد اندک است.

پروفسور پل هانتر از دانشکده‌ی پزشکی نورویچ می‌گوید: «تصفیه‌کننده‌های هوا برای فیلترکردن آلاینده‌ها و ناسالم‌کننده‌ها از هوای درحال عبور از آ‌ن‌ها طراحی شده‌اند. در زمان شیوع دنیاگیری کووید، تعداد بسیاری از شرکت‌های بزرگ و نهادهای دولتی ازجمله خدمات ملی بهداشت انگلستان و ارتش بریتانیا، نصب این فناوری را در تلاش برای افت ذرات ویروسی حاضر در هوای ساختمان‌ها و فضاهای کوچک بازدید کردند. بااین‌حال، فناوری‌های تصفیه‌ی هوا امکان پذیر گران باشند و به‌همین علت منطقی است که مزایا و هزینه‌ها را درنظر بگیریم و توانمندیهای جاری این چنین فناوری‌هایی را فهمیدن کنیم.»

این مانیتور 4K پایه متفاوت و عجیبی دارد
ادامه مطلب

تجزیه‌وتحلیل شواهد و یافته‌های تحقیق

تیم تحقیقاتی برای بازدید این که آیا فناوری‌های تصفیه‌ی هوا افراد را از ابتلا به عفونت‌های تنفسی یا گوارشی در امان نگه می‌دارند یا خیر، به بازدید و مطالعه‌ی شواهد پرداختند. آن‌ها در ۳۲ مطالعه به‌ تجزیه‌وتحلیل شواهد یا علائم مربوط به عفونت‌های میکروبی در افرادی پرداختند که تنها برخی از آن‌ها در معرض تصفیه‌کننده‌های هوا قرار داشتند. این تجزیه‌وتحلیل‌ها همه انها در محیط‌های واقعی همانند مدارس و آسایشگاه‌ها انجام شد. تا بحال هیچ‌یک از مطالعات مربوط به پاکسازی هوا که در دوران کووید اغاز شد، انتشار نشده است.

هیچ مدرک محکمی درمورد مفیدبودن دستگاه‌های تصفیه‌کننده‌ی هوا وجود ندارد

دکتر جولی برینارد، محقق ارشد مطالعه از دانشکده‌ی پزشکی نورویچ می‌گوید: «انواع فناوری‌هایی که ما درنظر گرفتیم شامل فیلتراسیون، لامپ‌های میکروب‌کُش، یونیزه‌کننده‌ها و هر روش فرد دیگر می بود که برای ازبین‌بردن ایمن ویروس‌ها یا غیرفعال‌کردن آن‌ها در هوای تنفس‌پذیر منفعت گیری می‌بشود. به‌طور خلاصه ما هیچ مدرک محکمی اشکار نکردیم که نشان دهد فناوری‌های تصفیه‌ی هوا به گمان زیاد از افراد در محیط‌های واقعی محافظت می‌کنند.»

ابزار Magic Editor پیکسل ۸ چه محدودیت‌هایی دارد؟
ادامه مطلب

برینارد در ادامه افزود: «شواهد بسیاری وجود دارند که نشان خواهند داد می‌توان با چندین استراتژی تصفیه‌ی هوا به‌اختصاصی لامپ‌های میکروب‌کش و فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA)، آلودگی سطحی و محیطی را افت داد؛ اما شواهد ترکیبی نشان دادند که این فناوری‌ها علتتوقف یا افت بیماری نمی‌شوند.»

جولی برینارد در ادامه می‌گوید: «شواهد ضعیفی وجود داشت که نشان بدهند راه حلهای پاکسازی هوا، گمان عفونت را افت خواهند داد؛ اما این شواهد مغرضانه و نامتعادل به‌نظر می‌رسند. ما به‌شدت مشکوک هستیم که مطالعات مبنی بر بی‌تاثیربودن یا تاثییر زیاد جزئی این فناوری‌ها هیچ زمان انتشار نشده‌اند. یافته‌های ما ناامیدکننده می باشند؛ ولی تصمیم‌گیرندگان بهداشت عمومی باید عکس کاملی در اختیار داشته باشند. امیدواریم مطالعاتی که در زمان دنیاگیری کووید انجام شده‌اند به‌زودی انتشار شوند و ما بتوانیم قضاوت آگاهانه‌تری در رابطه قیمت پاکسازی هوا درطول آن دوران داشته باشیم.»

دوستی در محیط کار؛ مزایا، صدمه‌ها + ۷ پیشنهاد برای مدیریت آن_آینده نوین
ادامه مطلب

یافته‌های مطالعه در نشریه Preventive Medicine انتشار شده است.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها