خیز اینتل برای به‌ آتش‌ کشیدن رقبا؛ تراشه‌های ۱٫۵ نانومتری وارد خط تولید می‌شوند

خیز اینتل برای به‌ آتش‌ کشیدن رقیب ها؛ تراشه‌های ۱٫۵ نانومتری داخل خط تشکیل خواهد شد


کارخانه‌ی اینتل در نزدیکی شهر ماگدبورگ آلمان، نه‌تنها گسترش یافتهترین خط تشکیل پردازنده در اروپا است، بلکه مطابق حرف های‌ی مدیرعامل اینتل، وقتی که به منفعت‌برداری می‌رسد، گسترش یافتهترین کارخانه‌ی تراشه‌سازی در جهان خواهد می بود.

کارخانه‌ی تازه تیم آبی در آلمان تجهیزبه لیتوگرافی زیر ۱۸ آنگستروم (۱٫۸ نانومتر) است و محصولاتی را برای اینتل و مشتریان این شرکت تشکیل خواهد کرد.

گلسینگر در جلسه‌ی انجمن اقتصاد جهانی در داووس که توسط شبکه‌ی CNBC پخش شد، او گفت: «ما گسترش یافتهترین خط تشکیل تراشه‌ی جهان را در آلمان تأسیس کرده‌ایم و زیاد شوق‌زده هستیم که آن را راه‌اندازی کنیم.»

مدیر اینتل اشکار نکرد که کدام‌یک از فناوری‌های زیر ۱٫۸ نانومتر خود را در کارخانه‌ی ماگدبورگ منفعت گیری خواهد کرد، اما به‌طور ضمنی اشاره کرد که در مقیاس ۱٫۵ نانومتر خواهند می بود.

شاتل موبایل رنج تازه شماره سیم‌کارت‌های هوشمند خود را به بازار اراعه کرد_آینده نوین
ادامه مطلب

گلسینگر اضافه کرد: «به‌زودی گسترش یافتهترین فناوری‌های ما که آن‌ها را ۱۸A می‌نامیم و شامل تراشه‌هایی در مقیاس ۱٫۵ نانومتر می باشند، در کارخانه‌ی ماگدبورگ به مرحله‌ی تشکیل خواهند رسید.»

باید چشم به راه بمانیم تا اینتل نقشه‌ی راه فرایند تشکیل زیر ۱۸A خود را در اواخر فوریه (اغاز اسفند) اظهار کند. به گمان زیادً در همان زمان اشکار می‌بشود هریک از فناوری‌ها در کدام‌یک از خطوط تشکیل شرکت وجود خواهند داشت. اکنون، تنها می‌توانیم به شایعاتی بسنده کنیم که می‌گویند هم پردازنده‌ی ۱٫۴ نانومتری و هم ۱٫۶ نانومتری را خواهیم دید.

مهم این است که اینتل تصمیم گرفته تا فناوری تشکیل گسترش یافتهی خود را به اروپا ببرد که در صنعت نیمه‌رساناها به‌ندرت اتفاق می‌افتد. اکنون، یکی از کارخانه‌های اینتل در ایرلند، تراشه‌هایی را با فناوری چهار نانومتری تشکیل می‌کند و انتظار می‌رود که در چند فصل آینده، تراشه‌های سه نانومتری اینتل را نیز تشکیل کند.

ناسا سه شرکت را برای ساخت ماشین سطح‌پیمای قمری انتخاب کرد_آینده نوین
ادامه مطلب

اکنون نودهای سه و چهار نانومتری که آخرین دستاوردهای تیم آبی محسوب خواهد شد، قبل از فناوری سه نانومتری TSMC قرار دارند، اما اینتل انتظار دارد که ۱۸A و سپس از آن، به‌لحاظ مصرف توان و کارایی جلوتر از همه قرار بگیرد.

باید دید احداث خط تشکیل پیشرفته‌‌ در آلمان برای ساخت پردازنده‌های ۱٫۵ نانومتری، چه مقدار بر قیمت پردازنده اینتل و به تبع آن بر قیمت لپ تاپ تجهیزبه تراشه‌های تیم آبی تأثیر خواهد گذاشت. این لیتوگرافی امکان پذیر قیمت پردازنده های دیگر را هم تحت تأثیر قرار دهد.

آخرین مطالب
هوش مصنوعی iOS 18 به گمان زیادً اعلان‌ها را خلاصه‌سازی خواهد کرد_آینده نوین
ادامه مطلب



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها