خالق ChatGPT پس از هوش مصنوعی به بازار پردازنده هجوم می‌برد

خالق ChatGPT بعد از هوش مصنوعی به بازار پردازنده هجوم می‌برد


حرف های می‌بشود سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، به‌جستوجو جذب اندوخته برای راه‌اندازی خط تشکیل پردازنده‌هایی با کارایی بالا درزمینه‌ی هوش مصنوعی است. به‌گزارش بلومبرگ، آلتمن معتقد است که ابزارهای هوش مصنوعی در سال‌های آینده به‌اندازه‌ای گسترده خواهند شد که به زنجیره‌ی فراهم تراشه‌‌ی زیاد گسترده‌تری نیاز خواهند داشت.

پیش‌از‌این، حرف های شده می بود که آلتمن به‌فکر طراحی پردازنده‌های اختصاصی افتاده است؛ اما تا بحال به ابعاد این پروژه و تمرکز بر تشکیل تراشه‌ها اشاره‌ای نشده می بود. OpenAI که در‌حال‌حاضر از گرافیک انویدیا A100 و H100 برای سرویس ChatGPT منفعت گیری می‌کند، مدتی است به‌جستوجو راهی می‌گردد تا پردازنده‌های هوش مصنوعی اختصاصی‌ خودش را بسازد.

احداث کارخانه‌‌ی تشکیل نیمه‌هادی هزینه‌های زیاد بیشتری از رویکرد رقبای OpenAI دارد. شرکت‌هایی همانند گوگل و آمازون و مایکروسافت بر طراحی پردازنده‌ی سفارشی خود تمرکز دارند و کار تشکیل را به شرکت‌های خارجی واگذار می‌کنند.

چشمان معصومانه سگ‌ها فقط برای خوشایند انسان تکامل نیافته‌اند_آینده نوین
ادامه مطلب

به‌نظر می‌رسد که آلتمن می‌خواهد شبکه‌ای از کارخانه‌های تشکیل تراشه‌ تشکیل کند. مذاکرات اولیه نیز با اندوخته‌گذاران احتمالی همانند G42 مستقر در ابوظبی و گروه سافت‌بنک انجام شده است. آلتمن باور دارد که کارخانه‌های عظیمی همانند TSMC و سامسونگ و اینتل توانایی جواب‌گویی به تقاضای تراشه‌های هوش مصنوعی در سال‌های آینده را نخواهند داشت.

از زمان انتشار کردن ChatGPT، علاقه به کاربردهای هوش مصنوعی در بین شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان به شدت‌افزایش یافته که علترشد چشمگیری در تقاضا برای منفعت گیری از پردازنده‌های مورد‌نیاز برای اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی شده است. آلتمن چندین دفعه اظهار کرده است که تعداد تراشه‌های کافی برای از بین بردن نیازهای شرکتش وجود ندارد.

پروژه‌ی آلتمن ازنظر حجم اندوخته‌گذاری زیاد بزرگ است. مطابق گزارش بلومبرگ، در مذاکرات با G42 سخن بگویید از ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار بوده است. فهرست شرکای این پروژه تا این مدت در مرحله های اولیه‌ی گسترش است که زمان و هزینه‌ی زیاد بسیاری برای تشکیل شبکه‌ای از این چنین امکاناتی را می‌طلبد.

۷ عامل ناکامی رابطه لانگ دیستنس_آینده نوین
ادامه مطلب

راه‌اندازی خط‌تولیدی با فناوری دو یا سه نانومتری، میلیاردها دلار اندوخته ملزوم دارد و هزینه‌ها با پیشرفت فناوری زیاد تر خواهد شد. امروزه، احداث کارخانه‌ای با این سطح از فناوری در تشکیل زیاد تراشه می‌تواند تا ۳۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد. این چنین، ازنظر قیمت پردازنده در‌نهایت باید با قیمت پردازنده اینتل و قیمت پردازنده AMD رقابت کند.

این که آیا آلتمن می‌تواند ده‌ها یا صدها میلیارد دلار برای احداث کارخانه‌ها جمع‌آوری کند و سپس آن‌ها را نگه داری و مطمعن حاصل کند که تراشه‌ها را در نودهای پیشرو تشکیل کنند، موضوعی است که گذشت زمان اشکار خواهد کرد.



منبع

آخرین مطالب
آمار دانلود اینستاگرام از تیک‌تاک عبور کرد؛ جنگ شبکه‌های اجتماعی داغ‌تر از همیشه
ادامه مطلب
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها