دختری که جلوی چشم‌هایش را گرفته است

اشکالی ندارد کودک پدر و مادرش را برهنه ببیند؟


دنیای زن و شوهرها سپس از بچه‌دارشدن به‌کل تحول می‌کند و امکان پذیر هر روز با چالش جدیدی مواجه و ناچار شوند تصمیم جدیدی بگیرند. برهنه‌بودن جلوی کودک یکی از این موقعیت‌های چالش‌برانگیز است. گرچه هیچ درست و غلطی در این عرصه وجود ندارد، مراعات برخی موارد الزامی است. در این مقاله، نکات مهم در این باره را می‌گوییم. با ما همراه باشید.

برهنه‌ دیدن والدین؛ خوب یا بد؟

سخن بگویید‌کردن درمورد بدن انسان تا این مدت یکی از رایج‌ترین تابوهای جامعه است و حتی نام‌بردن برخی از تکه‌هایش همانند اندام تناسلی برای تعداد بسیاری از افراد سخت است. از طرفی اظهارنظرهای گوناگون درمورد شکل بدن و لاغری یا چاقی افراد علتمی‌بشود این او گفت و گو برخی افراد را برنجاند و اختلاف‌نظرهای بسیاری بر سر شکل ایدئال بدن تشکیل بشود. برهنه‌دیدن والدین نیز یکی از همین موضوعات چالش‌برانگیز است.

بدون دقت به تعداد بسیاری از معیارهای دیگر، نمی‌توان او گفت برهنه‌دیدن والدین برای کودک خوب است یا بد. در حالت کلی اشکالی ندارد بچه زیر ۲ سال پدر و مادرش را برهنه ببیند، چون تا این مدت درکی از فردیت ندارد، اما بعد از ۲سالگی و با شکل‌گرفتن قوه کنجکاوی کودک، بهتر است والدین جلوی کودک برهنه نباشند.

زردک چیست و چه تفاوتی با هویج دارد؟ فواید، روش پخت و مصرف آن
ادامه مطلب

نکاتی که باید به آنها دقت کنید

۱. تکلیف خودتان را روشن کنید

اول از همه مهم است برای داشته باشید که کودکان هیچ تعصب یا ایده‌ای درمورد شکل بدن ندارند. آنچه آنها درمورد بدن می‌آموزند، چیزی است که از محیط خود دریافت می‌کنند. به این علت قبل از سخن بگویید‌کردن با کودک در این باره، چند سوال از خودتان سوال کنید و اول از همه موضع خودتان را اشکار کنید.

  • درمورد بدن خود و دیگران چه فکری می‌کنم؟
  • آیا درمورد شکل بدن ایدئال نظری دارم؟
  • می‌خواهم چه نحوه فکری را به فرزندم منتقل کنم؟

۲. راحتی خودتان را در نظر بگیرید

از برهنه‌بودن در وجود کودک چه احساسی دارید؟ برخی از پدر و مادرها از این که در وجود فرزندشان برهنه باشند، حس راحتی می‌کنند و اعتقاد دارند برهنه‌بودن در وجود کودک نوعی روش آموزشی است که به او یاد می‌دهد بدنش را دوست داشته باشد و بپذیرد. برخی دیگر هم اعتقاد دارند که برهنه‌دیدن والدین علتآگاه‌شدن پیش از موعد کودک به اجزای بدن می‌بشود و امکان پذیر او را گیج و سردرگم کند. نحوه فکرتان درمورد مسائل این‌چنینی و فرهنگ جایی که در آن زندگی می‌کنید، در یافتن جواب این سوال زیاد نقش دارند. اگر حس راحتی می‌کنید، اشکالی ندارد تا قبل از ۲سالگی بعضی اوقات کودک بدنتان را برهنه ببیند، اما اگر خودتان در این حالت حس خوبی ندارید، بهتر است پیش فرزندتان برهنه ظاهر نشوید. راه‌های بسیاری برای آموزش آناتومی بدن به کودک وجود دارد، به این علت ملزوم نیست خودتان را ناچار به انجام کاری کنید که با آن حس راحتی نمی‌کنید.

هوش مصنوعی اختصاصی ایلان ماسک فردا از راه می‌رسد!
ادامه مطلب

۳. به معیارهایتان دقت کنید

مقصد برخی از والدین از برهنه‌بودن در وجود کودک یاددادن برخی مسائل مربوط به اندام‌ها و حریم خصوصی است. این افراد اعتقاد دارند برهنه‌بودن در وجود کودک روشی است که می‌توانند برای آموزش مراعات برخی نکات به کودک منفعت گیری کنند. والدین با این ترفند به فرزندانشان یاد خواهند داد که باید بدنشان را دوست داشته باشند، نباید اندام تناسلی‌شان را به دیگر افراد نشان دهند و در صورت نقل‌شدن این چنین درخواستی از سوی دیگران، چه کارهایی باید انجام بدهند. با این ترفند کودک می‌فهمد که چه افرادی مجازند اندام تناسلی او را ببینند (خودتان و همسرتان در شرایطی همانند دست‌شویی یا حمام‌رفتن) و چه افرادی خارج این دایره امن قرار دارند.

۴. به رفتارهای فرزندتان دقت کنید

فرزندتان هنگامی شما را برهنه می‌بیند، چه واکنشی مشخص می کند؟ دقت خاصی به شما ندارد و این قضیه برایش عادی است؟ یا با نگاه‌های کنجکاوانه و رفتارهای خاص به بدن برهنه شما عکس العمل مشخص می کند؟ اگر به‌نظرتان شرایط برای آموزش مسائل مدنظرتان به کودک فراهم است و کودک به برهنه‌بودن شما حساس نیست، این کار اشکالی ندارد. اما اگر می‌بینید برهنه‌بودنتان دقت کودک را جلب می‌کند، تلاش کنید در وجود او پوشیده‌تر ظاهر شوید.

آسان ترین روش از بین بردن مشکل فعال نشدن iMessage
ادامه مطلب

۵. حدوحدود تعیین کنید

تعیین حدوحدود برهنگی در داخل خانه بر مسئولیت والدین است. باید به کودک یادآوری کنید که این نحوه لباس‌پوشیدن فقط اختصاصی خانه و همین جمع خانواده است و با وجود مهمان یا در هر فضایی خارج از خانه باید لباس مناسب بپوشیم. اگر قصدتان از پوشیدن لباس‌های باز آموزش مسائلی همانند پذیرفتن بدن به کودک است، با کلمات مناسب و مهر امیز او گفت و گو را اغاز کنید و اعتمادبه‌نفس کودک در عرصه دوست‌داشتن و پذیرفتن بدنش را افزایش دهید.

آخرین مطالب
رابطه عاطفی با فرد adhd؛ آنچه باید بدانید
ادامه مطلب

۶. به احساسات کودک دقت کنید

به تحول نگرش و رویکرد کودک دقت کنید و مشابه با احساسات و عکس العمل‌هایش با او حرکت کنید. صرف‌نظر از دیدگاه شما به مقوله برهنگی در وجود کودک، دقت به احساسات کودک نیز زیاد مهم و الزامی است. امکان پذیر نگرش کودک با افزایش سن تحول کند. امکان پذیر کودک زمان معاوضه لباس‌هایش در اتاق را ببندد یا به شما پشت کند. مهم است که این را بخشی از خودمختاری او در نظر بگیرید و به احساساتش احترام بگذارید. احتمالا بدتان نیاید که با لباس زیر در خانه بچرخید، اما اگر این پوشش کودکتان را آزار می‌دهد، باید به توافقی برسید و به حریم خصوصی همه افراد خانواده احترام بگذارید.

۷. پذیرای سؤالات کودک باشید

با نزدیک‌شدن به ۳سالگی کنجکاوی کودکان درمورد اعضای بدنشان اغاز می‌بشود. این کنجکاوی امکان پذیر هم به ظاهر اندام‌ها مربوط باشد و هم به کارکرد آنها. امکان پذیر با دیدن بدن برهنه پدر و مادر این سوال برای کودک پیش بیاید که چرا برخی اندام‌های پدر و مادرش با هم فرق دارند. برای مثال چرا بدن پدرش مو دارد و بدن مادرش ندارد. این سؤالات نقطه اغاز خوبی برای شناساندن اعضای بدن به کودک و تذکر به او درمورد مراعات برخی نکات است. هنگامی با روی باز پذیرای سؤالات کودک باشید، زمان ابراز هر مشکلی هم به سراغ خودتان خواهد آمد. تلاش کنید جواب‌هایی مشابه با سن کودک بدهید و بیش‌ از حد داخل جزئیات نشوید.

استراتژی شگفت قلابچه‌ماهی برای تولیدمثل به گمان زیاد در تکامل آن نقش داشته است
ادامه مطلب

۸. شرم را کنار بگذارید

کودکان در هر عرصه‌ای کنجکاوند، مخصوصا درمورد اعضای بدن خودشان و دیگران. در واقع این کنجکاوی فهمیدن آنها از بدنشان را افزایش می‌دهد. امکان پذیر فرزندتان موقع معاوضه پوشک یا حمام‌کردن درمورد بدنش کنجکاوی کند یا حتی سؤالاتی بپرسد، این فرصتی عالی برای سخن بگویید‌کردن با کودک درمورد اعضای بدن و مراعات حریم خصوصی است. شرم و خجالت را کنار بگذارید و به سؤالات کودک صادقانه جواب بدهید.

شما بگویید

نظر شما درمورد برهنه‌بودن در وجود کودک چیست؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

با اهمیت ترین و سخت‌ترین ماموریت پدران و مادران پرورش فرزند است

پرورش کودکان شاد و سالم امروز، و انسان‌های موفق فردا





منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها