همچنان ۹۰ ثانیه تا آخرالزمان؛ ساعت روز قیامت در کمترین فاصله‌ تا نیمه‌شب باقی می‌ماند

هم چنان ۹۰ ثانیه تا آخرالزمان؛ ساعت روز قیامت در کمترین فاصله‌ تا نیمه‌شب باقی می‌ماند


ساعت آخرالزمان که عقربه‌های فرضی‌اش، دقایق و ثانیه‌های باقی‌مانده تا ویرانی جهان در آخرالزمان ناشی از فعالیت‌های بشر را مشخص می کند، هم چنان فقط ۹۰ ثانیه تا نیمه‌شب فاصله دارد.

ساعت روز قیامت یا آخرالزمان بعد از آنکه به ‌زمان سه سال متوالی ۱۰۰ ثانیه تا نیمه‌شب را نشان می‌داد، سال قبل برای اولین‌بار در تاریخ، ۱۰ ثانیه جلو رفت و فاصله‌اش تا نیمه‌شب را به ۹۰ ثانیه رساند. نمایندگان بولتن دانشمندان اتمی (BAS) روز سه‌شنبه اظهار کردند که عقربه‌های ساعت امسال نیز عمدتا به علت خطر وجودی ناشی از تغییرات اقلیمی و تشدید تنش هسته‌ای در نتیجه‌ی تهاجم ادامه‌دار روسیه به اوکراین، در موقعیت حساس جاری باقی می‌ماند.

BAS سازمانی غیرانتفاعی متشکل از دانشمندان و کارشناسان سیاسی است که زمان ساعت روز قیامت را تعیین می‌کنند. نمایندگان این سازمان این چنین فناوری‌های مخرب همانند پژوهش‌های زیستی پیشرفته و کارزارهای اخبار جعلی را ازجمله خطراتی می‌دانند که در حرکت ما به سمت خودتخریبی نقش دارند.

بریتانیا بزرگان صنعت فناوری را نقره‌داغ می‌کند
ادامه مطلب

زمان روز آخرالزمان از سوی هیئت علوم و امنیت بولتن دانشمندان اتمی (SASB) تعیین می‌بشود. هربرت لین، پژوهشگر ارشد مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی در دانشگاه استنفورد و از اعضای این هیئت به لایوساینس او گفت: «هیئت علوم و امنیت بولتن تعداد بسیاری از حوزه‌های گوناگون، ازجمله طیف وسیعی از رویدادها یا عوامل مرتبط با گمان جنگ هسته‌ای، تغییرات اقلیمی، تهدیدات بیولوژیکی همانند دنیاگیری‌ها یا سلاح‌های بیولوژیکی و فناوری‌های نوظهور را که امکان پذیر صلح و ارامش را مختل کنند، در نظر گرفت.»

زیاد تر بخوانید

بولتن دانشمندان اتمی در سال ۱۹۴۷ ساعت آخرالزمان را به‌منظور هشدار نسبت به تهدید وجودی ناشی از تسلیحات هسته‌ای به‌وجود آورد و در ابتدا آن را روی هفت دقیقه تا نیمه‌شب تنظیم کرد. دو سال سپس، بعد از اولین آزمایش پیروزی‌آمیز بمب اتم شوروی درطول جنگ سرد بین ایالات متحده و این سرزمین، ساعت به سه دقیقه به نیمه‌شب رسید. ساعت در سال ۱۹۵۳، بعد از انفجار اولین بمب‌های هیدروژنی جهان، یک دقیقه‌ی دیگر به نیمه‌شب نزدیک شد؛ اما مجدد در سال ۱۹۶۰ به هفت دقیقه مانده به نیمه‌شب برگشت. در سال ۱۹۹۱، بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و امضای معاهده‌ی افت تسلیحات استراتژیک که دو ابرقدرت را ملزم به افت شمار تسلیحات هسته‌ای دوربرد کرد، فاصله‌ی ساعت تا نیمه‌شب به ۱۷ دقیقه افزایش یافت.

والپیپر تازه ویندوز ۱۱ برای کامپیوترهای هوش مصنوعی رونمایی شد_آینده نوین
ادامه مطلب

به‌نقل از راشل برونسون، رئیس و مدیر اجرایی BAS، ساعت آخرالزمان در سال ۲۰۱۸ برای اولین‌بار از سال ۱۹۶۰ به‌علت «زبان بی‌پروا در قلمرو هسته‌ای» و قرارگیری جهان «در اغاز‌ی مسابقه‌ی تسلیحاتی تازه»، به منطقه‌ی هشدار دو دقیقه داخل شد. سپس ساعت در طول ۶ سال تازه، فاصله‌اش تا نیمه‌شب را کم کم کمتر و کمتر کرد.

تصمیم‌گیری برای جلو بردن ساعت در سال قبل، عمدتا بر پایه بی‌عملی بشر در رابطه تحول اقلیم و هراس از جنگ در اوکراین، انجام شد. بااین‌حال، مجموعه‌ای از عوامل دیگر نیز دخیل می بود. نیل او گفت: «ما از سال‌ها پیش، فناوری‌های مخرب گوناگون از اطلاعات نادرست اینترنتی گرفته تا پژوهش‌های زیستی تازه را در نظر گرفته‌ایم. امسال، او گفت و گو در عرصه‌ی فناوری باید شامل پیشرفت‌های سریع تازه در هوش مصنوعی نیز باشد.»

گلکسی A35 و گلکسی A55 به گمان زیادً بالاخره فریم فلزی خواهند داشت
ادامه مطلب

فناوری‌های تازه خطراتی را برای خودشان تشکیل می‌کنند؛ اما این چنین می‌توانند چالش‌های حاضر را تشدید کنند. لین او گفت: «ما خطر فساد محیط اطلاعات جهانی را که به‌گفتن افزایش‌دهنده‌ی تهدید عمل می‌کند، گوشزد می‌کنیم. زیاد اطلاعات نادرست و افترا‌پراکنی در رابطه تهدیدات هسته‌ای، آب‌وهوا و دنیاگیری، حل این مشکلات را دشوارتر می‌سازد؛ چون برخلاف اجماع سیاسی مورد نیاز برای مقابله‌ی جدی با آن‌ها عمل می‌کند.»



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها