این جانور کیسه‌دار کوچک تولیدمثل را به خواب ترجیح می‌دهد

این جانور کیسه‌دار کوچک تولیدمثل را به خواب ترجیح می‌دهد


آنتیکاینس‌های چابک برای شتاب‌سنج زیاد کوچک می باشند. درعوض، پژوهشگران سطوح اگزالیک اسید را که ترکیبی مرتبط با کم‌خوابی در برخی حیوانات است، در میانه و سپس از فصل تولیدمثل اندازه‌گیری کردند. سطح تستوسترون خون نیز برای هر دو گونه اندازه‌گیری شد.

آنتیکاینس‌های نر در طول فصل تولیدمثل، به‌طور متوسط سه ساعت از خوابشان را از دست دادند. افت ساعت خواب از ۱۵ به ۱۲ امکان پذیر زیاد به‌نظر نرسد؛ اما به‌حرف های‌ی دکتر لسکو: «اگر بخواهید ساعات بیداری خود را سه یا چهار ساعت در شب افزایش دهید، کارکرد شما در ماموریت های ساده‌ی مرتبط با هماهنگی چشم و دست آن‌قدر افت می‌یابد که از نظر قانونی مست محسوب می‌شوید.

زیاد تر بخوانید

برخی از نرها در برتری‌دهی به تولیدمثل تلاش به مراتب بیشتری به خرج دادند و خود را بیشتر از هفت ساعت از خواب محروم کردند. به‌نظر می‌آید نرهایی که بیشترین سطح تستوسترون را دارند، کمتر از همه نیز می‌خوابند. بااین‌حال دست‌کم در مطالعه‌ی تازه معلوم نبوده است که آیا همان نرها در فرزند‌آوری موفق‌تر بودند یا خیر.

گلکسی F14 سامسونگ به اندروید ۱۴ آپدیت شد
ادامه مطلب

دانشمندان این چنین نمی‌دانند کیفیت خواب کیسه‌داران در طول فصل جفت‌گیری چطور تحول می‌کند؛ مسئله‌ای که می‌تواند سوژه‌ی پژوهش‌های آتی باشد. ولادیسلاو ویازوسکی، استاد فیزیولوژی خواب در دانشگاه آکسفورد که در مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید یافته‌های پژوهشگران، ماهیت مرموز خواب و فهمیدن ناچیز جاری از کارکرد واقعی آن را برجسته می‌کند. او گفت:

ما یک‌سوم از عمر خود را در خواب می‌گذرانیم و می‌خواهیم فکر کنیم که این کار برای هدفی انجام می‌بشود؛ اما به باور برخی دانشمندان، ایده‌ی جانشین این است که مقدار خواب یک حیوان امکان پذیر کم‌اهمیت‌تر از مقدار بیداری آن باشد. حیوانات به راه حلهای زیاد متغیری می‌خوابند و حتی افراد شبیه امکان پذیر در شرایط گوناگون نیازهای خواب زیاد متغیری داشته باشند. به همین علت، به مطالعات زیاد تر روی گونه‌های گوناگون حیات‌وحش نیاز داریم.

ولادیسلاو ویازوسکی

یک سوال باقی می‌ماند: آیا کم‌خوابی عامل مرگ زودهنگام نرها بعد از تولیدمثل است؟ این فرضیه بر پایه مشاهده‌ی آنتیکاینس‌های مرده‌ای اراعه شده است که دست‌کم برحسب ظاهر به موش‌های آزمایشگاهی محروم از خواب مزمن شباهت دارند. دکتر لسکو با وجود یافته‌های تازه چندان با این ایده موافق نیست. او او گفت: «سه ساعت از دست‌دادن خواب برای هیچ حیوان شناخته‌شده‌ای کشنده نیست. بعد چه چیز این نرها را می‌کشد؟ نرها فقط برای مردن برنامه‌ریزی شده‌اند تا بعد از یک سال به عمر تکاملی خود آخر دهند.»



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها