برای اولین بار نوزاد کوسه سفید بزرگ چند ساعت پس از تولد در طبیعت دیده شد

برای اولین بار نوزاد کوسه سفید بزرگ چند ساعت بعد از تولد در طبیعت دیده شد


گاونا و استرنز قبلاً هم کوسه‌های سفید بزرگ و به گمان زیادً باردار را در منطقه مشاهده کرده بودند که برای زمان طویل در اعماق آب فرو می‌رفتند. آ‌نها فهمید شدند که کوسه‌ی کوچک در زمان شنا ماده‌ی سفید رنگی را از پوستش دفع می‌کند و بدین ترتیب دریافتند که کوسه به گمان زیادً توله‌ای است که در همان نزدیکی به دنیا آمده و تا این مدت در حال دفع غشای جنینی است. این چنین صحنه‌ای قبلاً‌ هیچ زمان مشاهده نشده می بود.

دانشمندانی که فیلم را مشاهده کرده‌اند، اعتقاد دارند اندازه‌ی کوچک و باله‌های گرد مشخص می کند که نوزاد کوسه، تازه به دنیا آمده و به گمان زیادً فقط چند ساعت سن داشته است. استرنز می‌گوید امکان پذیر این رنگ از عوارض نوعی بیماری پوستی باشد. اما نویسندگان در مطالعه‌ی تازه می‌گویند این پوشش شبح همانند باقی مانده ماده‌ی سفیدی به نام «شیره رحمی» است که توسط کوسه‌های مادر باردار برای تغذیه‌ی نوزادان خود در طول رشد، تشکیل می‌بشود.

مشکل سپر حرارتی فضاپیمای اوراین، امکان پذیر پرتاب آرتمیس ۲ را به تعویق بیندازد
ادامه مطلب

کوسه به گمان زیادً نوزاد و در حال دفع غشاء جنینی بوده است

گاونا امیدوار است که با مشاهده‌ی این نوزاد نادر، اطلاعات بیشتری در رابطه چرخه‌ی زندگی کوسه‌های سفید بزرگ به دست آید. به طور کلی باور بر این است که این کوسه‌ها در آب‌های عمیق‌تر زایمان می‌کنند، اما مشاهده‌ی این نوزاد در ساحل تصورات رایج را زیر سوال می‌برد. گاونا می‌گوید:

زیاد تر اعضای جامعه‌ی علمی معتقد بودند که فیلمبرداری از یک نوزاد تازه متولد‌شده در نزدیکی ساحل محتمل نیست، من هم انتظار نداشتم که چیزی اشکار کنم. اما همان گونه که همیشه می‌گویم، اگر جستجو نکنید، هیچ زمان به چیزی دست نخواهید یافت. این فیلم قطعه‌ای از پازل است و این پتانسیل را دارد که مسیر جستجوی ما را تحول بدهد. ثبت لحظه‌ی واقعی تولد همانند «جام مقدس» در علم کوسه‌شناسی است. چیزی که من فیلمبرداری کردم فقطً سرنخی است که ما را به نحوه‌ی تولد نزدیک‌تر می‌کند. به علت محدودیت‌های فیلمبرداری در زیر آب و پیش‌بینی‌ناپذیری این اتفاقات، ثبت لحظه‌ی واقعی تولد دارای اهمیت تعداد بسیاری است.

زیاد تر بخوانید

گوگل اکنون دارایی والت‌های بیت‌کوین را هم نمایش می‌دهد_آینده نوین
ادامه مطلب

چارلز آندروود از دانشگاه لندن نیز می‌گوید پیش از این فقط سه یا چهار کوسه‌ی سفید بزرگ با سن زیر یک سال در طبیعت دیده شده می بود. تعداد آن‌ها آنقدر کم است که محققان همه‌ی آن‌ها را با اسم خاص خودشان می‌شناسند. اطلاعات در رابطه این گونه به طور عجیبی محدود و کم است. هرچقدر که موجودی زیاد تر در اعماق آب فرو می‌رود، اطلاعات ما نیز کمتر می‌بشود.

گاونا و استرنز می‌گویند مشاهده‌ی یک مورد برای آخر‌دادن به معما کافی نیست و باید مطالعات بیشتری انجام بشود تا اشکار بشود که آیا مشاهده‌ی نوزاد این گونه در سواحل امری معمول است یا خیر. اگر کشف بشود که آب‌های ساحلی برای چرخه‌ی زندگی کوسه‌های سفید بزرگ دارای اهمیت است، سیاستمداران باید برای محافظت از این مناطق و ضمانت ایمنی گونه‌ی کوسه‌های سفید بزرگ که در فهرست اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت به گفتن «صدمه‌پذیر» دسته‌بندی شده است، قدم‌هایی را بردارند.

اروپا به گمان زیادً تغییرات NFC آیفون را قبول می‌کند_آینده نوین
ادامه مطلب
آخرین مطالب



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها