دو نفر نشسته روی مبل در حالت ناراحت

رابطه موقعیتی چیست؟ نشانه‌ها و پیامدهای رابطه بدون ضمانت


رابطه موقعیتی (situationship) نوعی رابطه عاطفی بدون ضمانت است. گرچه تعداد بسیاری از افراد با بودن در رابطه بی‌ضمانت دچار اضطراب و سردرگمی خواهد شد، برخی خواهان برقراری این نوع رابطه‌اند. در این مقاله، درمورد نشانه‌ها و پیامدهای رابطه موقعیتی یا بدون ضمانت می‌گوییم. با ما همراه باشید.

رابطه موقعیتی چیست؟

رابطه بدون ضمانت یا موقعیتی تعریف مشخصی ندارد و امکان پذیر افراد گوناگون برداشت‌ها و اهداف متغیری از واردشدن به این رابطه داشته باشند. گرچه امکان پذیر افراد در هر سنی خواهان برقراری رابطه بدون ضمانت باشند، زیاد تر جوانانی خواهان آن‌اند که بلوغ عاطفی و ذهنی ملزوم برای گذر از پیچیدگی‌های رابطه عاطفی را ندارند. طبق معمول افرادی که در رابطه موقعیتی می باشند، شناختی از خواسته‌های یکدیگر ندارد و خود را ملزم به پایبندی به قواعد خاصی نمی‌دانند.

امکان پذیر فکر کنید رابطه موقعیتی همان رابطه‌ای است که افراد فقط برای رابطه جنسی در کنار هم‌اند و بقیه اوقات خبری از هم ندارند، اما این دو با هم متفاوت‌اند. در رابطه‌ای که فقط برای ارضای میل جنسی شکل می‌گیرد، سکس با اهمیت ترین و تعیین‌کننده‌ترین معیار است اما رابطه موقعیتی این‌طور نیست.

مثالهایی از رابطه بدون ضمانت

رابطه موقعیتی امکان پذیر شکل‌های مختلفی داشته باشد. امکان پذیر ۲ نفر با هم زمان بگذرانند اما به اصول رابطه عاطفی مقید نباشند. حتی امکان پذیر صمیمیت فیزیکی و رابطه جنسی هم داشته باشند، ولی خود را متعهد به حدومرزهای رابطه ندانند. این افراد اعتقاد دارند از مسئولیت متعهدبودن و اغاز رابطه عاطفی برنمی‌آیند و زیاد تر افرادی خواهان این نوع رابطه‌اند که در حال گذر از دوره‌ای استرس‌زا همانند طلاق یا آخر رابطه عاطفی می باشند و نمی‌خواهند مجدد زیر بار رابطه متعهدانه بروند.

رابطه عاطفی با فرد adhd؛ آنچه باید بدانید
ادامه مطلب

نشانه‌های رابطه بدون ضمانت

روابط موقعیتی هیچ حدومرز مشخصی ندارند. ۲ شریک این رابطه طبق معمول به‌جستوجو صمیمیت عاطفی و فیزیکی و زمان‌گذراندن با هم‌اند، اما این ربط را نوعی رابطه جدی و حدومرزدار نمی‌دانند. در این تکه از مقاله نشانه‌های رابطه موقعیتی یا بدون ضمانت را با هم مرور می‌کنیم.

۱. هیچ برچسب خاصی به رابطه نمی‌زنند

طبق معمول افرادی که نمی توانند در رابطه متعهد بمانند و از وابستگی و حدومرزهای معمول رابطه عاطفی فراری‌اند، ترجیح خواهند داد رابطه‌شان را در حد معمولی نگه دارند. رابطه بین این ۲ نفر هیچ تعریف مشخصی ندارد و از هم انتظارات خاصی ندارند.

۲. برنامه‌های بلندمدتی ندارند

شرکای روابط موقعیتی هیچ‌زمان نمی توانند برای چند ماه آینده برنامه‌ریزی کنند، چون به‌نظرشان هر آن امکان پذیر رابطه همه بشود. در روابط موقعیتی هیچ‌زمان روال معمول روابط عاطفی طی نمی‌بشود و طبق معمول مانع ها ریز و درشت مانع از پیشرفت رابطه و دوامش خواهد شد.

۳. هم‌زمان با افراد دیگر ملاقات می‌کنند

ملاقات با افراد دیگر نشانه بی‌قیدوبندی رابطه موقعیتی است. در رابطه متعهدانه شرکای عاطفی به هم وفادارند و خبری از نفرات دیگر نیست، اما در رابطه بدون ضمانت این بی‌قیدی عادی و رایج است. این شرایط امکان پذیر تبدیل سردرگمی در خصوص ماهیت و آینده رابطه بشود.

۴. دوستان یا خانواده یکدیگر را نمی‌شناسند

آشنایی با دوستان نزدیک و خانواده‌ها یکی از با اهمیت ترین مرحله های روابط عاطفی متعهدانه است، اما در رابطه بدون ضمانت خبری از این مرحله مهم نیست. آشنایی با اطرافیان اختصاصی وقتی است که ۲ طرف به هم علاقه‌مند و خواهان رابطه طویل و بادوام‌اند، در حالی که در رابطه موقعیتی این طور نیست. در روابط بدون ضمانت افراد تمایل دارند حریم خصوصی‌شان را نگه داری کنند و فرد روبه رو را در جریان خصوصی‌ترین مسائل زندگی‌شان قرار ندهند.

آگاهی ممکن است پیش از تولد انسان ظاهر شود
ادامه مطلب
آخرین مطالب

۵. ناسازگارند

ناسازگاری ویژگی بارز روابط بدون ضمانت است. بی‌ثباتی رایج‌ترین اتفاق این‌گونه روابط است؛ یعنی امکان پذیر یکی از ۲ شریک عاطفی چند روز گرم و صمیمی باشد و سپس یک دفعه گوشه‌گیر و بی‌دقت بشود. در رابطه بدون ضمانت خبری از ارامش عاطفی نیست، می‌دانید چرا؟ چون ارامش نشانه ضمانت و صمیمیت است، هنگامی رابطه فاقد ضمانت و صمیمیت است، بدیهی است که ارامش و سازگاری هم نداشته باشد.

۶. احساساتشان ناپایدار است

ناپایداری احساسی در رابطه بدون ضمانت زیاد رایج و طبیعی است. ۲ طرف این رابطه هیچ‌زمان نمی توانند از احساسات فرد روبه رو یقین باشند و نمی‌دانند حس فرد روبه رو را واقعی برداشت کنند یا آن را پای رابطه جنسی و صمیمیت فیزیکی بگذارند.

۷. دقت و مراقبت همیشگی نیست

انتظار دقت یکی از با اهمیت ترین خواسته‌های افراد از روابط عاطفی متعهدانه محسوب می‌بشود. در رابطه موقعیتی طبق معمول شرکای عاطفی آن‌قدر که باید به هم دقت نمی‌کنند؛ به عبارت بهتر برتری یکدیگر نیستند. امکان پذیر این افراد از باهم‌بودن زیاد لذت ببرند، اما نمی توانند به دوام این لحظات امیدی داشته باشند.

گوشی اقتصادی تازه سامسونگ باتری غول‌پیکر و نمایشگر ۹۰ هرتز خواهد داشت
ادامه مطلب

مزایا و معایب رابطه بدون ضمانت

رابطه موقعیتی هم همانند همه روابط مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مناسب‌بودن یا نبودن این نوع رابطه به زندگی شخصی، ویژگی‌های اخلاقی و اهداف هر فرد بستگی دارد. در حالی که امکان پذیر رابطه موقعیتی برای فردی صدمه‌زا و اضطراب‌آور باشد، احتمالا برای فردی در شرایط متفاوت بهترین تصمیم باشد.

مزایای رابطه بدون ضمانت

امکان پذیر از دیدن این گفتن شگفتی کرده باشید، اما این رابطه همیشه هم بد و صدمه‌زننده نیست. بعضی اوقات امکان پذیر فرد آمادگی یا علاقه اغاز رابطه متعهدانه و طویل‌زمان را نداشته باشد و با اغاز این رابطه بدون نیاز به نگه داری قیدوبندهای گوناگون، صمیمیت عاطفی و فیزیکی دلخواهش را دریافت می‌کند. این رابطه امکان پذیر برای افرادی که مشاغل سخت و سبک زندگی پرمشغله‌ای دارند، ایدئال باشد.

معایب رابطه بدون ضمانت

بی‌ثباتی عاطفی و ابهام ناشی از رابطه موقعیتی زیاد استرس‌زاست و امکان پذیر اضطراب فرد را افزایش دهد، به‌خصوص اگر فرد از حس فرد روبه رو یقین نباشد. فقدان مرزهای اشکار نیز امکان پذیر تشکیل مطمعن و برقراری ربط عاطفی قوی را چالش‌برانگیز کند. در موقعیتی که یکی از شرکای عاطفی زیاد تر از فرد دیگر به رابطه بدون ضمانت اهمیت بدهد، امکان پذیر زیاد سریع از این ناپایداری شرایط خسته بشود و حس تنهایی، ناامنی و طردشدن تاثییر مخربی بر سلامت روانش بگذارد.

۵ مسئله طلایی برای آمادگی شب امتحان_آینده نوین
ادامه مطلب

اثرات رابطه بدون ضمانت بر سلامت روان

بی‌ثباتی و بی‌قیدی رابطه موقعیتی عامل ابراز مشکلاتی همانند افسردگی و اضطراب است. در این رابطه فرد امکان پذیر مدام به‌جستوجو پیداکردن و رفع‌کردن نقص‌هایش باشد و اعتمادبه‌نفسش را از دست بدهد و حس ارزشمندی او به‌کل نابود بشود. این فرد امکان پذیر مدام حس کند لایق هیچ رابطه یا عشقی نیست و همه اینها تبدیل افت عزت‌نفس او بشود. به این علت است که بعضی اوقات از رابطه بدوت ضمانت به‌گفتن «رابطه سمی» یاد می‌بشود.

آیا امکان پذیر رابطه موقعیتی به رابطه عاطفی ایدئال تبدیل بشود؟

اگر دو طرف مایل به جدی‌کردن رابطه باشد، بله قطعا این رابطه به رابطه‌ای متعهدانه تبدیل خواهد شد. بعضی اوقات در رابطه موقعیتی شرایطی تشکیل می‌بشود که یکی از شرکای عاطفی حس می‌کند برای ربط عاطفی عمیق‌تر آماده است یا امکان پذیر بخواهد رابطه‌ای پایدار و طویل‌زمان با فرد روبه رو برقرار کند. در این شرایط باید احساسش را با فرد روبه رو در بین بگذارد و اگر هر ۲ موافق باشند، برای تحول ماهیت رابطه و بهترکردن شرایط تلاش کنند. با اهمیت ترین مسئله این است که ۲ طرف انتظارات مشخصی داشته باشند؛ داشتن انتظارات شفاف از ابراز سوءتفاهم و جریحه‌دارشدن احساسات پیشگیری می‌کند.

نکات مهم درمورد رابطه بدون ضمانت

اگر در رابطه بدون تعهدید، این نکات را مراعات کنید:

  • انتظارات‌تان را صریح گفتن کنید: اشکار‌کردن انتظارات دوطرفه گمان صدمه روحی ناشی از سردرگمی را افت و به هر دو شریک اجازه می‌دهد تا نیازهای خود را برآورده کنند. خبر از انتظارات طرفین علترضایت‌قسمت‌ترشدن رابطه می‌بشود.
  • منفعل نباشید: باید حس کنید که کنترل رابطه را در دست دارید و برای بهترکردن شرایط تلاش کنید.
  • حدومرز تعیین کنید: گرچه حدومرز و ضمانت جایی در این نوع رابطه ندارد، تعیین قوانین برای ملاقات با افراد دیگر، مشاجره‌ها را افت می‌دهد و احترام ۲ طرف را نگه داری می‌کند.
  • تعارضات را مدیریت کنید: نحوه برخورد با اختلافات و تعارضات رابطه را اشکار کنید، چون مسائل حل‌نشده امکان پذیر همانند بمب منفجر شوند و همه چیز را نابود کنند.
۷ عامل ناکامی رابطه لانگ دیستنس_آینده نوین
ادامه مطلب

چه وقتی باید رابطه بدون ضمانت را همه کنیم؟

گرچه آخر‌دادن به هر رابطه‌ای سخت است، در این شرایط بهتر است رابطه موقعیتی همه بشود:

  • سردرگمی و استرس رابطه زیاد تر از خوشی‌ها و لحظات خوب باشد؛
  • یکی از طرفین خواهان رابطه طویل‌زمان است و فرد دیگر موافق نیست؛
  • یکی از طرفین از رابطه راضی است اما فرد روبه رو خواسته‌های بیشتری دارد؛
  • یکی از شرکای عاطفی یا هر دو آنها خواسته‌های متغیری از رابطه‌شان دارند.

کلام پایانی

فرقی نمی‌کند در رابطه طویل مدت هستید یا موقعیتی؛ در هر نوع رابطه، سلامت روان و رفاه خود را در برتری قرار دهید. صادق‌بودن با خود و شریک عاطفی‌تان درمورد انتظارات و نیازهایتان ضمانت‌کننده سلامت و دوام رابطه است. اگر فهمید شدید که به‌خاطر بودن در رابطه جاری دچار اضطراب، افسردگی یا دیگر چالش‌های عاطفی مرتبط با رابطه شدیده‌اید، بهتر است با روان‌شناس سخن بگویید کنید و هرچه سریع تر رابطه را همه کنید.

شما بگویید

تابه‌حال در رابطه بدون ضمانت بوده‌اید؟ چه توانایی یا نظری درمورد این‌طور رابطه‌ها دارید؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در بین بگذارید.

اگر می‌خواهید علت تعداد بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه فهمید شوید، حتما این کتاب را بخوانید.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها