ریشه کاسنی بوداده برای تهیه قهوه کاسنی استفاده می‌شود.

قهوه کاسنی چیست؛ خواص و روش تهیه چیکوری کافی


قهوه کاسنی یکی از جانشین‌های عالی برای قهوه است. این نوشیدنی بدون کافئین خواص تعداد بسیاری دارد. در این مقاله هرآنچه را ملزوم است درمورد این نوع قهوه بدانید، برایتان نوشته‌ایم.

قهوه کاسنی چیست؟

کاسنی نوعی گیاه گل‌دار از خانواده قاصدک است. این گیاه ساقه سفت و پرزدار، گل‌های بنفش روشن و بر‌گ‌هایی دارد که طبق معمول در سالاد منفعت گیری خواهد شد.

با بودادن ریشه آسیاب‌‌شده گیاه کاسنی و دم‌کردن آن، قهوه کاسنی تشکیل می‌بشود. طعم این گیاه همانند قهوه و مقداری خاکی و آجیلی است. قهوه کاسنی به دو صورت تنها یا همراه با قهوه (برای تشکیل طعم بهتر) مصرف می‌بشود.

کاملا اشکار نیست کاسنی از چه وقتی منفعت گیری می‌شده، اما باور بر این است که منفعت گیری از آن به سده ۱۸۰۰ در فرانسه، دوران افتقهوه، بازمی‌گردد. در آن زمان مردم از کاسنی به‌جای قهوه یا برای بیشترکردن مقدار قهوه منفعت گیری می‌کردند.

سال‌ها سپس و زمان جنگ داخلی آمریکا، کاسنی دقت مردم نیواورلئان را به خود جلب کرد. در آن زمان هم به‌علت این که نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا راه یکی از بنادر این ایالت را مسدود کرده می بود، قهوه کمیاب شده می بود.

امروزه قهوه کاسنی که به آن قهوه چیکوری یا چیکوری کافی هم حرف های می‌بشود، در سراسر دنیا یافت می‌بشود و به‌گفتن نوشیدنی بدون کافئین و جانشین قهوه معمولی منفعت گیری می‌بشود.

مواد مغذی حاضر در قهوه کاسنی

ریشه کاسنی مهم‌ترین ماده راه اندازی‌دهنده قهوه کاسنی است و برای درست‌کردن این قهوه، ریشه کاسنی خرد و بو داده می‌بشود و درنهایت همراه با قهوه دم می‌بشود.

نمایش موضوعات محبوب به تردز اضافه شد؛ تشدید رقابت با ایکس_آینده نوین
ادامه مطلب

در ۶۰ گرم ریشه کاسنی مواد مغذی زیر یافت می‌بشود:

ماده مغذی مقدار
کالری ۴۳
پروتئین ۰٫۸ گرم
کربوهیدرات ۱۰٫۵ گرم
چربی ۰٫۱ گرم
فیبر ۱ گرم
ویتامین ب۶ ۹درصد نیاز روزانه
منگنز ۶درصد نیاز روزانه
فولات ۴درصد نیاز روزانه
پتاسیم ۴درصد نیاز روزانه
ویتامین ث ۳درصد نیاز روزانه
فسفر ۳درصد نیاز روزانه

 

ریشه کاسنی منبع عالی نوعی فیبر پری‌بیوتیک به‌نام اینولین است که جهت افت وزن و نگه داری سلامت روده‌ها می‌بشود. منگنز و ویتامین ب۶ حاضر در این گیاه هم برای سلامت مغز زیاد مفیدند.

یقیناً یادتان باشد از آنجایی‌ که مقدار مقداری از ریشه کاسنی دم می‌بشود، مقدار این مواد مغذی هم نسبتا کم است.

مزایا قهوه کاسنی

۱. بهبود کارکرد دستگاه گوارش

قهوه کاسنی منبعی عالی از فیبر است که تأثیر مثبتی روی دستگاه گوارش دارد. برای مثال قهوه کاسنی تعداد میکروبیوم‌های روده را که نقش مهمی در سلامت انسان دارند، نگه داری می‌کند.

در واقع مطابق بازدید‌های متعدد، مکمل‌های فیبر پری‌بیوتیک اینولین جمعیت باکتری‌های سالم روده را افزایش خواهند داد. این چنین بنا بر تحقیقات، کاسنی کارکرد روده را بهبود می‌بخشد و از شدت یبوست می‌کاهد.

در تحقیقی، ۴۴ فرد مبتلا به یبوست به‌زمان ۴ هفته مکمل اینولین یا دارونما مصرف کردند. مدفوع آن گروه از افراد که مکمل اینولین مصرف کرده بودند در قیاس با افرادی که فقط دارونما منفعت گیری کرده بودند، نرم‌تر شده می بود و دفعات بیشتری اجابت مزاج داشتند و درنتیجه از شدت یبوستشان کاسته شده می بود. در تحقیقی دیگر نیز نوشیدن ۳۰۰ میلی‌لیتر عصاره ریشه کاسنی به‌زمان ۴ هفته فعالیت روده افراد را در قیاس با گروه کنترل منظم‌تر کرد.

همه چیز درمورد شکایت تاریخی دولت آمریکا علیه اپل_آینده نوین
ادامه مطلب

۲. افت قند خون

بنا بر آزمایش روی حیوانات و این چنین انسان، فیبر اینولین حاضر در ریشه کاسنی مقدار قند خون را تنظیم می‌کند.

در یکی از تحقیقات ۸هفته‌ای، به موش‌های آزمایشگاهی اینولین کاسنی داده شد و مکمل اینولین در تنظیم قند خون موش‌ها مؤثر می بود. محققان این مهار و ارامش قند خون را ناشی از تحول در سوخت‌وساز کربوهیدرات می‌دانستند.

یقیناً در خصوص تاثییر اینولین روی قند خون بازدید‌های محدودی انجام شده است، اما در همین بازدید‌ها محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کاسنی جهت بهبود حالت قند خون و مشکل مقاومت به انسولین می‌بشود. انسولین هورمونی است که قند خون را به مولکول و بافت تبدیل و سپس به‌صورت سوخت مصرف می‌کند.

در ضمن مقاومت به انسولین وقتی رخ می‌دهد که مقدار انسولین خون به‌زمان طویل افزایش یابد و درنتیجه از اثربخشی انسولین کاسته بشود. این حالت قند خون فرد را افزایش می‌دهد.

تحقیقی کوچک روی ۴۰ فرد مبتلا به پیش‌دیابت انجام شد و به‌زمان ۲ هفته روزی ۳۰ گرم اینولین مصرف کردند. مقاومت به انسولین این افراد در قیاس با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، تا حد بسیاری افت یافت.

علاوه‌بر بازدید‌های فوق، تحقیقاتی انجام شده‌اند که بر پایه آنها، اینولین در افت مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، به‌اختصاصی افراد چاق، نقش بسزایی دارد.

خالق ChatGPT بعد از هوش مصنوعی به بازار پردازنده هجوم می‌برد
ادامه مطلب

یقیناً تا به امروز زیاد تر تحقیقات فقط درمورد مکمل اینولین بوده‌اند و برای این که بدانیم خود قهوه کاسنی چه تأثیری روی قند خون و انسولین دارد، تحقیقات بیشتری ملزوم است.

۳. افت التهاب

اگرچه التهاب عکس العمل طبیعی سیستم ایمنی بدن است، التهاب مزمن جهت بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان می‌بشود. خوشبختانه در آزمایش‌های حیوانی اشکار شده است که ریشه کاسنی ویژگی‌های ضدالتهابی دارد.

مطابق تحقیقی روی موش‌ها که سال ۲۰۱۴ انجام شد، ریشه کاسنی بر افت مقدار فاکتور نکروز توموری آلفا، اینترلوکین۶ و اینترلوکین۱ که همه انها نشانگرهای التهاب‌اند تاثییر مثبت دارد. در تحقیقی دیگر به تعدادی بچه‌خوک ریشه خشک‌شده کاسنی داده شد و بعد از مدتی، از مقدار التهاب‌ بدن‌ بچه‌خوک‌ها کاسته شد.

علاوه‌بر بازدید‌های فوق، در تحقیقی اشکار شد عصاره کاسنی مسیرهای خاصی را که جهت التهاب در موش‌های مبتلا به نقرس خواهد شد مسدود می‌کند و از شدت بیماری می‌کاهد.

بااین‌حال زیاد تر تحقیقاتی که اکنون درمورد افت و درمان التهاب انجام شده‌اند، محدود به آزمایش‌های حیوانی‌اند و برای اثبات اثربخشی آن بر انسان تحقیقات بیشتری ملزوم است.

۴. افت گمان ابتلا به ترومبوز

ترومبوز به وضعیتی حرف های می‌بشود که لخته‌ای در رگ‌های سالم خون تشکیل و مانع جریان خون در رگ‌ها می‌بشود. قهوه کاسنی اثری مثبت روی کل خون و ویسکوزیته پلاسما دارد و پلاکت‌های حاضر در خون و همین‌طور گلبول‌های قرمز تغییرشکل‌یافته را جمع می‌کند و جهت حرکت بدون نقص جریان خون در بدن می‌بشود. جریان خون مطلوب در ریزرگ‌ها انتقال اکسیژن و دی‌اکسید کربن را بهبود می‌دهد. درنتیجه از خطر ابتلا به ترومبوز و عوارض دردناک یا کشنده آن کاسته می‌بشود.

نهان کاری در زندگی مشترک؛ نشانه‌ها و روش برخورد
ادامه مطلب

۵. جانشین بدون کافئین قهوه

مصرف قهوه کاسنی روشی عالی برای افت مصرف کافئین است. قهوه‌های رایج از دانه‌های قهوه‌ بوداده و آسیاب‌شده تهیه خواهد شد. در یک فنجان قهوه معمولی، نزدیک به ۹۲ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. یقیناً این مقدار بنا بر عواملی چون نوع قهوه، مقدار مصرف و روش بودادن قهوه متغیر است.

مصرف بیشتر از حد کافئین جهت عوارضی چون تهوع، اضطراب، تپش قلب، بی‌قراری و بی‌خوابی می‌بشود. ریشه کاسنی فاقد کافئین است، به این علت جایگزینی عالی برای قهوه محسوب می‌‌بشود.

برخی از افراد برای مصرف نوشیدنی بدون کافئین ریشه کاسنی را در آب جوش می‌ریزند و آن را دم می‌کنند و می‌نوشند، اما عده‌ای هم ریشه کاسنی را با مقدار مقداری قهوه معمولی ترکیب و دم می‌کنند تا نوشیدنی‌شان کم‌کافئین بشود.

نحوه تهیه قهوه کاسنی

ریشه کاسنی بوداده برای تهیه قهوه کاسنی منفعت گیری می‌بشود.

مقدار مواد ملزوم برای تهیه چیکوری کافی متفاوت است، اما بهتر است برای تهیه این نوع نوشیدنی در هر فنجان (۲۳۷ میلی‌گرم) آب، ۲ قاشق غذاخوری (۱۱ گرم) ریشه آسیاب‌شده کاسنی بریزید.

برای دم‌کردن قهوه کاسنی می‌توانید آن را همانند قهوه‌های معمولی دم و یقیناً برای بهبود طعم آن از ادویه‌هایی چون دارچین، میخک، جوز هندی یا بادیان منفعت گیری کنید.

چند سوال و جواب

۱. آیا قهوه کاسنی برای هر فردی سودمند است؟

اگرچه قهوه کاسنی مزایا بسیاری دارد، برای همه افراد مناسب نیست. کاسنی در برخی از افراد جهت عکس العمل‌های حساسیتی می‌بشود. علائم این نوع عکس العمل عبارت‌اند از درد، تورم و سوزن‌سوزن‌شدن دهان. افرادی که به گرده درخت توس و گیاه قدیمی‌واش (سرده‌ای از زیرخانواده کاسنی‌واریان) حساسیت دارند، به قهوه کاسنی هم حساسیت خواهند داشت.

ورزش بدون کفش؛ آیا زمان ورزش حتما باید کفش بپوشیم؟
ادامه مطلب

اگر بعد از مصرف قهوه کاسنی دچار عوارض جانبی آن شدید، فورا مصرف آن را قطع کنید و در صورت رفع‌نشدن علائم، به مراکز درمانی بروید. در ضمن عوارض جانبی این گیاه برای زنان باردار یا شیرده کاملا بازدید نشده است. به این علت پیش از مصرف این گیاه، باید با پزشک مشورت کنید تا از ابراز علائم نامطلوب پیشگیری بشود.

۲. قهوه کاسنی چه فرقی با قهوه معمولی دارد؟

قهوه معمولی خواص غذایی متغیری دارد و از بدن در برابر دیابت، افت شناختی و افسردگی محافظت می‌کند. ترکیبات حاضر در قهوه از شدت تاثییر منفی رادیکال‌های آزاد در بدن و تنش اکسایشی می‌کاهند. درنتیجه گمان ابتلا به بیماری‌های ناشی از افزایش سن همانند بیماری قلبی، سکته قلبی، بیماری‌های کبدی و سرطان افت می‌یابد. اما قهوه کاسنی مزایا فرد دیگر دارد که در این مقاله نقل شدند. این چنین قهوه کافئین دارد و کاسنی فاقد آن است.

کلام آخر

اگرچه تحقیقات کافی درمورد خواص قهوه کاسنی انجام نشده است، این نوشیدنی خوش‌طعم امکان پذیر برای نگه داری سلامت بدن مؤثر باشد. شما هم قهوه کاسنی را می‌شناختید؟ اگر پاسختان مثبت است، خوشحال می‌شویم نظرتان را درمورد این نوشیدنی بدانیم.

هشدار! این نوشته فقط جنبه آموزشی دارد و برای منفعت گیری از آن ملزوم است با پزشک یا متخصص وابسته مشورت کنید. اطلاعات زیاد تر



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها