ماه‌نشین اسلیم با فرارسیدن شبانگاه ماه دوباره خاموش شد

ماه‌نشین اسلیم با فرارسیدن شبانگاه ماه مجدد خاموش شد


ماه‌نشین ژاپنی اسلیم از زمان فرود روی سطح ماه، با مسیری پرپیچ‌وخم روبه رو بوده است. این کاوشگر اواخر ماه قبل فرودی رکوردشکن روی ماه انجام داد؛ اما دراثر واژگونی روی سطح قمری موفق نشد برق مورد نیاز برای تداوم فعالیتش را تشکیل کند و از کار افتاد. بااین‌حال، ماه‌نشین اندکی سپس به‌لطف تحول زاویه‌ی تابش پرتوهای خورشید به زندگی برگشت.

اسلیم اکنون با سخت‌ترین چالش در ماموریت خود روبه رو است: زنده‌ماندن در شبانگاه زیاد سرد ماه. این چالش احتمالا آخر ماموریت ماه‌نشین ژاپنی را رقم بزند؛ اما کاوشگر پیش از آنکه مجدد خاموش بشود، یقین شد که آخرین تصاویر شگفت‌انگیز از سطح ماه را به زمین رسانده است.

در ۱۹ ژانویه، بعد از تقریبا دو ساعت انتظار، ژاپن تایید کرد که با فرود پیروزی‌آمیز «ماه‌نشین هوشمند مخصوص بازدید ماه» یا به اختصار اسلیم روی ماه، به پنجمین سرزمین فاتح قمر زمین تبدیل شده است بااین‌حال، از همان ابتدا تیم ماموریت دریافت که فضاپیمایش دچار نقصی نامعلوم شده است.

ویندوز ۱۲ امسال هم نمی‌آید؛ چرا باید فعلا با ویندوز ۱۱ سر کنیم؟
ادامه مطلب

اسلیم دو مقصد مهم خود، یعنی فرود زیاد دقیق درون دهانه‌ی شیولی و استقرار دو ماه‌نورد کوچک روی ماه را برآورده کرده می بود؛ اما صفحه‌های خورشیدی‌اش نمی‌توانستند نور خورشید را جذب کنند و درنتیجه ماه‌نشین با اتکا به باتری اغاز به فعالیت کرد.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها