پرسویرنس احتمالا تاکنون نشانه‌های حیات مریخی را کشف کرده است

پرسویرنس به گمان زیاد تا بحال نشانه‌های حیات مریخی را کشف کرده است


اگر نشانه‌های حیات واقعا روی مریخ وجود داشته باشند، به گمان زیاد مریخ‌نورد پرسویرنس (استقامت) تا بحال آن‌ها را کشف کرده است. تصاویر رادار زیرزمینی نشان خواهند داد این مریخ‌نورد در حال بازدید نقطه‌ی بی‌نقصی برای حیات میکروبی فسیلی است.

پرسویرنس یا آن‌طور که از سوی تیم ماموریت، پرسی خوانده می‌بشود، با پرسه‌زنی در چشم‌اندازی سه میلیارد ساله روی مریخ تایید کرده است که حداقل یکی از دهانه‌های سیاره سرخ در قبل‌ای دور مملو از آب بوده است.

دانشمندان قویا گمان می‌کنند که دهانه‌ی یزرو وقتی دارای یک سیستم دلتایی بوده؛ چون سطح آن نشانه‌هایی از بستر دریاچه‌ای خشک‌شده را نشان خواهند داد که رودخانه‌ای باستانی به آن می‌ریخته است. به همین علت مریخ‌نورد پرسویرنس در فوریه‌ی ۲۰۲۱ برای بازدید این دهانه فرستاده شد.

اکنون که پژوهشگرها می‌توانند به زیر سطح غبارآلود یزرو نگاه بیندازند، بیشتر از هر زمان دیگر گمان خواهند داد که پرسی قبلا نشانه‌هایی از حیات فرازمینی را کرده باشد. دیوید پیج، دانشمند سیاره‌ای و نویسنده‌ی مهم پژوهشی تازه درمورد‌ی مشاهدات زیرسطحی در مریخ توضیح می‌دهد:

از مدار ناظر مجموعه‌ای از رسوب‌های گوناگون هستیم اما نمی‌توانیم با مطمعن بگوییم آن‌ها را در حالت مهم می‌بینیم یا این که دستخوش تغییرات سطحی طویل‌زمان شده‌اند. برای پی بردن به شکل‌گیری این ساختارها باید زیرسطح را بازدید کنیم.

از بین هفت ابزار پرسویرنس، رادار زمین‌نفوذ که به اختصار RIMFAX نامیده می‌بشود، بهترین وسیله برای بازدید زیر سطح مریخ است. این سیستم از قابلیت آشکارسازی یخ، آب یا شورآب‌های زیاد تر از ۱۰ متر زیر سطح خاکی برخوردار است و می‌تواند لایه‌هایی از خاک و سنگ را تا عمق ۲۰ متر نقشه‌برداری کند.

بررسی آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس؛ پیشرفت میلی‌متری یک فرمول برنده
ادامه مطلب

پرسویرنس قسمت بسیاری از سال قبل را در لبه‌ی غربی دهانه‌ی یزرو به کاوش پرداخت و از رادار خود برای بازدید سطح زیرین آن منفعت گیری کرد. داده‌های جمع‌آوری‌شده اکنون چشم‌انداز بی‌سابقه‌ای از زیر سطح مریخ را در مکانی که دانشمندان به وجود دریاچه‌ در آن مشکوک بودند، اراعه داده‌اند.

تصویربرداری زیرسطحی به‌طور جدی شک دانشمندان را قبول کرده است. تیمی بین‌المللی از پژوهشگران، در زیر دلتای مشکوک شواهدی را یافته‌اند که مشخص می کند دهانه‌ی برخوردی ۴ میلیارد ساله‌ای که بر تاثییر برخورد سیارکی شکل گرفته می بود، بعدها با سنگ‌ها و رسوب‌های جوان‌تر پر شد.



منبع

آخرین مطالب
ده‌هزار قدم پیاده‌روی در روز واقعا ما را سالم‌تر می‌کند
ادامه مطلب
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها