سیاه‌چاله

سیاه‌چاله مرکز کهکشان راه شیری فضا-زمان را به‌شدت خم کرده است


اخترشناسان می‌گویند سیاه‌چاله‌ای عظیم در مرکز کهکشان راه شیری وجود دارد که شدت چرخش زیاد آن علتشده بافت فضا-زمان به شکل یک توپ فوتبال آمریکایی درآید. نام این سیاهچاله Sgr A است و جرمی در نزدیک به ۴ میلیون برابر خورشید دارد.

اخترشناسان در مقاله منتشرشده خود به شدت چرخش سیاه‌چاله پرجرمی که در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد، پرداختند. آن‌ها از داده‌های پرتو ایکس رصدخانه چاندرا و داده‌های رادیویی آرایه زیاد بزرگ (VLA) برای محاسبه شدت چرخش سیاه‌چاله Sgr A منفعت گیری کردند. مطالعه آن‌ها نشان داد که شدت زاویه‌ای سیاهچاله نزدیک به ۶۰ درصد شدت نور و تکانه زاویه‌ای آن نزدیک به ۹۰ درصد شدت نور است.

سیاه‌چاله مرکز کهکشان راه شیری فضا-زمان را به‌شدت خم کرده است ۴

شدت زیاد زیاد چرخش سیاه‌چاله Sgr A و تأثیرات آن

بر پایه نظریه نسبیت عام اینشتین، جرم فضا-زمان را خم می‌کند؛ درواقع فضا-زمان همانند یک پارچه چهاربعدی جهان را فرا گرفته است و تاثییر آن را ما به طور گرانش توانایی می‌کنیم. این پارچه، با کوچک‌ترین جرم نیز خم می‌بشود، حتی شما نیز اکنون فضا-زمان را مقداری خم کرده‌اید؛ اما باتوجه به اجرام زیاد عظیم همانند سیاه‌چاله‌ها یا کل کهکشان‌ها، مقدار خم‌شدن فضا-زمان در جرم‌های کوچک چندان ملموس نیست.

دیسپارونی یا رابطه جنسی دردناک؛ انواع، علت، روش درمان
ادامه مطلب

هنگامی اجرام عظیم صفحه فضا-زمان را خم کنند، اتفاقات شگفت‌وغریبی می‌افتد. برای مثال جرم کهکشان‌ها می‌تواند فضا-زمان را به عدسی‌هایی تبدیل کنند که می‌توان از خلال آن فضای دوردست کیهان را دید. یا برخورد بین سیاهچاله‌ها و ستارگان نوترونی موج‌هایی را در سراسر کیهان تشکیل می‌کند. اکنون، اخترشناسان دریافته‌اند که سیاهچاله عظیم مرکز کهکشان راه شیری درحال انجام کارهای عجیبی در صفحه فضا-زمان است.

سیاهچاله پرجرم Sgr A به قدری سریع می‌چرخد که هنگامی از یک طرف آن را نگاه کنیم، فضا-زمان در اطراف آن به شکل یک توپ فوتبال له‌شده است. یقیناً این چرخش پرسرعت عواقبی نیز دارد. چرخش Sgr A مقدار بسیاری انرژی تشکیل می‌کند که می‌تواند علتخروج مواد از اطراف سیاهچاله بشود. این سیاه‌چاله یقیناً در قبل فعال‌تر بوده است و امکان پذیر در آینده به فعالیت اسبق خود برگردد.

ویندوز ۱۱ اکنون قابلیت کپی‌پیستِ قوت‌گرفته از هوش مصنوعی دارد_آینده نوین
ادامه مطلب



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها