پانوس پانای با لباس مشکی در کنار یک رایانه

ویندوز ۱۲ امسال هم نمی‌آید؛ چرا باید فعلا با ویندوز ۱۱ سر کنیم؟


مدتی می بود مایکروسافت سخت مشغول آماده‌سازی به‌روزرسانی قابل‌توجهی برای ویندوز در سال ۲۰۲۴ می بود؛ آپدیتی که می‌انها گفتند با تمرکز بر ازمایش ها تازه هوش مصنوعی با قابلیت حمایتاز معماری تراشه‌های نسل بعدی AMD، اینتل و کوالکام همراه خواهد می بود و به گمان زیادً ویندوز ۱۲ نامیده خواهد شد.

بااین‌حال، مایکروسافت نشان داد امسال هم روی ویندوز ۱۱ متمرکز است. باتوجه به انتشار کردن بیلد ۲۶۰۵۲ ویندوز ۱۱ برای کاربران اینسایدر، به‌نظر می‌رسد آپدیت بعدی با نام ویندوز ۱۱ نسخه‌ی ۲۴H2 در ماه سپتامبر یا اکتبر (شهریور یا آبان ۱۳۴۳) انتشار بشود و قابلیت‌های جدیدی برای دستیار هوش مصنوعی کوپایلت و چند ویژگی برای بهبود توانایی‌ی کاربری اراعه دهد.

فعلاً قرار نیست ناظر رونمایی ویندوز ۱۲ باشیم

بدین ترتیب فعلاً قرار نیست ناظر رونمایی ویندوز ۱۲ باشیم؛ انتظاری که احتمالا دست‌کم تا نیمه‌ی دوم ۲۰۲۴ طول بکشد. تعداد بسیاری بر این باور بودند که جانشین ویندوز ۱۱ با نام رمز احتمالی Hudson Valley (دره‌ی هادسون) به‌خاطر پافشاری شدید مایکروسافت بر قابلیت‌های نسل‌بعدی هوش مصنوعی سریعتر از این‌ها انتشار بشود. اما چرا مایکروسافت برای انتشار کردن ویندوز ۱۲ یا هرچه قرار است نامش باشد، تا این مدت آماده نیست؟ و اصلاً کی قرار است ویندوز ۱۲ دردسترس قرار بگیرد؟

ویندوز اکنون یک رئیس تازه دارد

ویندوز طی شش ماه قبل در مایکروسافت یک رئیس و یک دپارتمان تازه اشکار کرده است. هنگامی این چنین تغییری رخ می‌دهد، کاملاً انتظار می‌رود که این مدیران تازه، افکار و دیدگاه‌های متغیری در رابطه نقش ویندوز به گفتن یک محصول یا پلتفرم داشته باشند. در این چنین شرایطی، همه چیز از ویژگی‌های تازه افزوده شده‌ گرفته تا نحوه‌ی اراعه‌ی به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل تحول می‌کند.

پانوس پانای رییس اسبق قسمت ویندوز و دستگاه‌ها در مایکروسافت

پانوس پانای، رئیس اسبق قسمت ویندوز مایکروسافت، شبیه روشی مدیریت اپل در قسمت‌های مک‌او‌اس و مک، ریاست ویندوز و سرفیس را هم‌زمان بر مسئولیت داشت. ایده‌ی هم‌افزایی از بالا به پایین بین سخت‌افزار و نرم‌افزار، زیاد برای پانای مهم می بود و پایبندی به آن، به اراعه‌ی محصولاتی همچون ویندوز ۱۱ منجر شد که سخت‌افزار ممتازی را که در اختیارش گذاشته می‌بشود، به‌خوبی به‌خدمت می‌گیرد.

ایلان ماسک با ۱۰۰ میلیون دلار، دانشگاه می‌سازد
ادامه مطلب

تفاوت‌های راحتی بین ظاهر رابط کاربری ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ وجود دارد که حرف های می‌بشود محصول کوششهای پانای است. اما اکنون با رفتن او، ویندوز و سرفیس از هم جدا شده‌اند و از این به سپس ویندوز در کنار MSN، بینگ، اج و کوپایلوت زیر یک چتر واحد قرار می‌گیرد.

Mikhail Parakhin
میخائیل پاراخین، رئیس تازه ویندوز

میخائیل پاراخین، رئیس تازه ویندوز، مدیر تبلیغات و خدمات وب در مایکروسافت است و اکنون علاوه‌بر این سرویس‌ها، بر ویندوز نیز نظارت دارد و از همین اکنون اغاز به اعمال نظر در رابطه ویندوز و جایگاه آن در شرکت کرده است. یکی از این تغییرات، راهبرد انتشار کردن ویندوز است.

رییس تازه ویندوز راهبرد متغیری برای انتشار کردن ویندوز دارد

به‌حرف های‌ی ویندوز سنترال، مایکروسافت، تحت مدیریت پانای، در حال برگشت به همان استراتژی قدیمی فواصل سه ساله بین نسخه‌های مهم ویندوز می بود. اکنون که ویندوز زیر چتر تیم ازمایش ها وب قرار گرفته است، به نظر می‌رسد مایکروسافت می‌خواهد به‌روزرسانی‌های مدام و مکرر برای ویندوز اراعه دهد. رؤسای تازه می‌خواهند بر ویندوز به‌گفتن یک سرویس پافشاری کنند. بدین ترتیب، ویژگی‌های تازه و بهبود‌های ویندوز، به محض آماده‌سازی انتشار خواهد شد و دیگر ملزوم نیست کاربران هر چند سال یک‌بار چشم به راه انتشار کردن یک نسخه‌ی تازه با تغییرات بزرگ باشند.

تکه‌تکه شدن ویندوز، بزرگ‌ترین نگرانی مایکروسافت

اکنون، دو نسخه‌ی غالب ویندوز در بازار وجود دارد. ویندوز ۱۰ با نزدیک به یک میلیارد کاربر و ویندوز ۱۱ که به‌حرف های‌ی برخی منبع های، نزدیک به ۴۰۰ میلیون کاربر دارد. درمجموع، ۱٫۴ میلیارد کاربر ویندوز، با نسبت ۷۰ به ۳۰ بین این دو نسخه تقسیم شده‌اند و این مشکلی است که مایکروسافت به جستوجو از بین بردن آن است.

تصویر کاربران پشت رایانه در حال پرواز به سمت نور
مهاجرت تعداد اندکی از کاربران ویندوز ۱۰ به نسخه‌ی بعدی ویندوز از نگاه هوش مصنوعی کوپایلت

مشکل اینجا است که اکثر کاربران ویندوز ۱۰ از کامپیوترهایی منفعت گیری می‌کنند که واجد شرایط دریافت ویندوز ۱۱ نیستند، ولی هم چنان از مسئولیت‌ی اجرای تعداد بسیاری از ماموریت های روزمره برمی‌آیند. به همین علت، شیب نمودار کاربران ویندوز ۱۱ به شدت در حال افت است.

چگونه از هوش مصنوعی گوگل استفاده کنیم؟_آینده نوین
ادامه مطلب

اگرچه اراعه‌ی نسخه‌ی تازه ویندوز امکان پذیر برخی از کاربران را تشویق کند کامپیوتر شخصی تجهیزبه ویندوز ۱۰ خود را با مقصد خرید دستگاهی تجهیزبه ویندوز ۱۲ کنار بگذارند، این تشویق تنها برای درصد مقداری از افراد کار امد خواهد می بود. اکثر کاربران به تجهیز دستگاه‌های خود به آخرین نسخه‌ی ویندوز اهمیتی نمی‌دهند و ترجیح خواهند داد تا وقتی که کامپیوتر جاری‌شان دیگر جوابگوی نیازشان نباشد، صبر کنند و سپس کامپیوتر جدیدی بخرند.

تعداد بسیاری از افراد به‌این‌زودها به ویندوز ۱۱ مهاجرت نخواهند کرد

مایکروسافت اخیراً اظهار کرده است که تصمیم دارد چند ویژگی تازه ویندوز ۱۱ را به ویندوز ۱۰ نیز بیاورد، چرا که فهمید شده تعداد بسیاری از افراد تصمیم ندارند حداقل در آینده‌ی نزدیک، دستگاه خود را به ویندوز ۱۱ (و به‌زودی ویندوز ۱۲) ارتقا دهند و برایشان هم مهم نیست که ویندوز ۱۲ چه مقدار پیشگامانه و نوآورانه است.

اگر مایکروسافت امسال ویندوز ۱۲ را اراعه می‌کرد، به معنی پذیرفتن دردسرهای حمایتهم‌زمان سه نسخه‌ی ویندوز در بازار می بود؛ ردموندی‌ها به هیچ‌وجه نمی‌خواهند دچار این چنین مخمصه‌ای شوند. به این علت، اراعه‌ی به‌روزرسانی در قالب ویندوز ۱۱ مایکروسافت را تنها ملزم به حمایتفعال از دو نسخه‌ی ویندوز خواهد کرد. به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۵ و وقتی که ویندوز ۱۰ از مدار حمایتخارج بشود، این چشم‌انداز تحول کند و جا برای اراعه‌ی ویندوز ۱۲ باز بشود؛ اما تا قبل از آن نمی‌توان جایی برای ویندوز ۱۲ در بازار متصور می بود.

احتیاط، کلید پیروزی ردموندی‌ها

مهم‌ترین علت ساخت نسخه‌ی بعدی ویندوز ۱۲، بازسازی کامل رابط کاربری آن است. از زمان ویندوز XP، مدام نسخه‌های تازه ویندوز با نوعی تحول طراحی یا تحول پارادایم اراعه شده‌اند که یقیناً لزوماً همیشه موردپسند کاربران ویندوز قرار نگرفته است. بدترین مثال از این موارد، ویندوز ۸ است که در تلاش می بود هر آنچه را که سال‌ها به نام ویندوز شناخته بودیم از ریشه حذف کند و به جای آن توانایی‌ای ساده و مبتنی بر ژست‌های لمسی اراعه کند. این تغییرات به شدت به برند ویندوز لطمه زد و علتشد مایکروسافت تا نیم دهه بعد از اراعه‌ی ویندوز ۸، با کوششهای بعدی خود، به احیای حیثیت از دست‌رفته‌ی این سیستم‌عامل محبوب بپردازد.

آپدیت بزرگ ویندوز ۱۱؛ از بازطراحی صفحه نصب تا حذف وردپد و تحول جایگاه کوپایلت
ادامه مطلب
تصویر لو رفته از یک نوشته داخل مایکروسافت ورد
عکس لو رفته از یک خط متن در مایکروسافت ورد در ویندوز ۱۲ احتمالی

مایکروسافت تحت مدیریت پانای، در حال سبک و سنگین کردن یک بازنگری اساسی در UX نسخه‌ی Hudson Valley می بود و به لطف نادرست سهوی یکی از اراعه‌دهندگان در اتفاقات Ignite 2022، یک مثالی اولیه از مدل مفهومی آن به بیرون درز کرد.

این نمونه، طراحی نوار ماموریت‌ی شناور و جایگاه جدیدی را در بالای صفحه برای مواردی همانند System Tray و نوار جستجو نشان می‌داد. اگرچه این رابط چندان هم نسبت‌به نسخه‌ی جاری ویندوز ۱۱ متفاوت و خلاقانه به‌نظر نمی‌رسد، به‌علت ریسک نسبی آن، تمایل مایکروسافت به اجرایی کردنش پایین است و نیازی هم به انجام آن ندارد.

کاربران هرگونه تحول UX را دلیلی برای ارتقا ندادن سیستم‌شان می‌بینند

اکثر کاربران ویندوز به قدری از تغییرات بیزار می باشند که هرگونه تحول UX، تبدیل به بهانه‌ای برای ارتقا ندادن سیستم‌شان می‌بشود. این معضلی جدی برای شرکت بزرگی همانند مایکروسافت است که می‌خواهد فناوری هوش مصنوعی خود را به شدت دردسترس بیشترین تعداد کاربران ممکن قرار دهد. اگر مایکروسافت به رابط آشنایی که مردم به خوبی می‌شناسند، پایبند بماند، یک علت از دلایل کاربران برای ارتقا ندادن سیستم‌عامل‌ دستگاهشان می‌کاهد.

با آوردن تغییرات تازه در قالب به‌روزرسانی ویندوز ۱۱، حتی محافظه‌کارترین کاربران هم بعد از مدتی چاره‌ای جز پذیرفتن آن نخواهند داشت. خط مشی جاری مایکروسافت در اراعه‌ی به‌روز‌رسانی‌ها به این معنی است که هنگامی نسخه‌ی ویندوز ۱۱ شما منقضی بشود، سیستم‌عامل به طور خودکار برای ایمن ماندن به آخرین نسخه‌ی ویندوز ۱۱ به‌روز می‌بشود. در گذار از یک نسخه به نسخه‌ی بعدی ویندوز این اتفاق نمی‌افتد. به این علت اگر آپدیت امسال نام ویندوز ۱۲ را به خود می‌گرفت، تعداد بسیاری از کاربران برای همیشه قید آن را می‌زدند و بدیهی است که این تصمیم در دراز زمان به سود مایکروسافت نخواهد می بود.

قیمت ۳ تریلیون دلاری اپل چطور به‌دست آمده است؟
ادامه مطلب

مایکروسافت به‌شدت در حال تبدیل شدن به شرکتی متمرکز بر هوش مصنوعی است و سهامدارانش هم تمایل دارند که فناوری و خدمات هوش مصنوعی مایکروسافت دردسترس بیشترین تعداد کاربران ممکن قرار گیرد. به این علت زیاد مهم است که نسخه‌ی بعدی ویندوز علاوه‌بر داشتن ظاهری آشنا و آسان برای منفعت گیری، به گفتن یک به‌روز‌رسانی دردسترس همه ۴۰۰ میلیون کاربر ویندوز ۱۱ قرار گیرد.

ویندوز ۱۰ بازبینی می‌بشود

یکی از اولین عمل های تیم رهبری تازه ویندوز، بازتعریف موضع خود در روبه رو ویندوز ۱۰ می بود. در زمان مدیریت پانای، مایکروسافت تصمیم گرفت ویندوز ۱۰ را کنار بگذارد و تنها بر اراعه‌ی ویژگی‌های تازه برای ویندوز ۱۱ و بالاتر تمرکز کند. این تصمیم، اکثر کاربران ویندوز را از لذت توانایی‌ی برنامه‌ها، خدمات و ویژگی‌های جدیدی که مایکروسافت در دو سال قبل انتشار کرده، محروم ساخته است.

کار با سرفیس لپ تاپ استودیو مایکروسافت
محیط دسکتاپ و منوی استارت در ویندوز ۱۱

این تجارب شامل پیشرفت‌های هوش مصنوعی مایکروسافت، از جمله دستیار هوش‌ مصنوعی کوپایلت نیز می‌بشود. تیم مسئول کوپایلت که اکنون مسئولیت ویندوز را نیز برعهده دارد، تصمیم گرفتند که کوپایلت را به نسخه‌ای از ویندوز بیاورند که بیشترین کاربر را دارد و با دقت به سهم ۷۰ درصدی ویندوز ۱۰، قرار بر آن شد که تلاش‌ تیم بر روی اراعه‌ی ویژگی‌ها برای هر دو ویندوز ۱۰ و ۱۱ متمرکز بشود.

این‌ها با اهمیت ترین دلایلی می باشند که چرا مایکروسافت تمایلی به اراعه‌ی ویندوز ۱۲ در سال جاری ندارد و می‌خواهد با ویندوز ۱۰ و ۱۱ همانند یک پلتفرم منفرد حرکت کند. هم‌اکنون درون شرکت، کوششهای هدفمندی برای انتشار کردن برخی ویژگی‌های ویندوز ۱۱ برای ویندوز ۱۰ وجود دارد.

مایکروسافت می‌خواهد به‌روزرسانی‌های امنیتی ویندوز ۱۰ را پولی کند

مایکروسافت آن‌قدر از بی‌رغبتی کاربران به ترقی ویندوز ۱۰ به ۱۱ و ۱۲ آگاه است که به جستوجو پولی‌کردن به‌روزرسانی‌های امنیتی ویندوز ۱۰ بعد از پایان حمایتاز آن در سال ۲۰۲۵ است.

در نظر دیگر، ویندوز XP را داریم که به مدتی زیاد طویل‌تر از حد معمول به گفتن آخرین نسخه‌ی ویندوز ایفای ماموریت کرد و همین علتشد تعداد بسیاری از کاربران به علت عادت به آن، علاقه‌ای به توانایی‌ی نسخه‌های بعدی ویندوز نداشته باشند. ویندوز XP زیاد زیاد تر از زمان وقتی که مایکروسافت برایش در نظر داشت، در بازار باقی ماند و بعدها همین تبدیل یک دهه پراکندگی کاربران بین ویندوز‌های XP، ویستا، ۷ و ۸ شد. ویندوز ۱۰ را می‌توان به چشم تلاش عظیم مایکروسافت برای بازآوردن همه این اعضای پراکنده به زیر یک چتر واحد دید.

چطور با همسرمان درمورد سکس سخن بگویید کنیم؟
ادامه مطلب

اکنون، مایکروسافت در خطر تکرار مجدد‌ی این توانایی است. آیا ردموندی‌ها با اراعه‌ی ویندوز ۱۲ این مسیر پرخطر را ادامه خواهند داد و پلتفرم مهم و سلطه‌سازشان را بیشتر از این تکه‌تکه می‌کنند یا از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شوند و انتظار برای انقراض ویندوز ۱۰ و تصاحب سهم آن توسط ویندوز ۱۱ را به گفتن استراتژی خود انتخاب می‌کنند؟

جمع‌بندی؛ حرکت مایکروسافت به‌سمت پلتفرم نامرئی؟

با اظهار انتشار کردن به‌روزرسانی تازه برای ویندوز ۱۱، می‌توان تقریباً یقین می بود که مایکروسافت تصمیم انتشار کردن ویندوز ۱۲ را در سال ۲۰۲۴ ندارد.

جمعیت افراد در حال حرکت به سمت لوگوی بزرگ ویندوز
مهاجرت کاربران به نسخه‌ی بعدی ویندوز از نگاه هوش مصنوعی کوپایلت ویندوز

تغییرات بنیادین UX‌ در زمان مدیریت پانای محتمل می بود، اما به نظر می‌رسد تیم رهبری تازه فعلاً علاقه‌ای به تغییرات شدید UX نداشته باشد و احتمالا همه آن ویژگی‌ها و تغییرات را برای ویندوز ۱۲ و سال ۲۰۲۵ نگه داشته است؛ اگرچه به‌نظر نمی‌رسد که مایکروسافت اصلاً علاقه‌ای به اراعه‌ی نسخه‌ی ۱۲ سیستم‌عامل خود داشته باشد.

به گمان زیادً مایکروسافت بخواهد همانند گوگل، سیستم‌عامل را نامرئی کند

به گمان زیاد زیاد، مایکروسافت می‌خواهد در درازمدت همان کاری را بکند که گوگل با سیستم عامل کروم می‌کند؛ یعنی پلتفرم را نامرئی کند. هیچ‌گاه در رابطه کروم‌او‌اس ۱۲ یا کروم‌او‌اس ۲۰۲۵ چیزی نمی شنویم، بلکه این فقط سیستم‌عامل کروم است که دائماً و بی‌سروصدا با دریافت ویژگی‌ها و پیشرفت‌های تازه به‌روز می‌بشود.

اگر مایکروسافت می‌توانست این کار را با ویندوز بکند، دیگر هیچ زمان دلواپس پراکنده‌شدن کاربران بین نسخه‌های گوناگون سیستم‌عاملش نبوده است. به گمان زیادً مقصد رویایی مایکروسافت این است که ویندوز به گفتن یک سرویس، هر هفته یا هر ماه با ویژگی‌های تازه و با ضمانت خدمت‌رسانی تا آخر عمر رایانه در اختیار کاربران قرار گیرد. آیا ردموندی‌ها به این مقصد خواهند رسید؟ باید چشم به راه ماند و دید.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها