هوش مصنوعی پیشرفته و جنجالی Sora محکوم به شکست است

هوش مصنوعی پیشرفته و جنجالی Sora محکوم به ناکامی است


OpenAI، سازنده ChatGPT، هفته‌ی قبل تازه ترین مدل هوش مصنوعی خود را با نام سورا (Sora) معارفه کرد که با‌دقت‌به دستورهای متنی، ویدئوهایی واقع‌گرایانه را می‌تواند تشکیل کند و از زمان معارفه، نقدهای تعداد بسیاری درمورد‌ی آن به‌وجود آمده است.

یان لی‌کان، دانشمند ارشد هوش مصنوعی متا، در پلتفرم ایکس نوشت: «مدل‌سازی متحرک دنیا با تشکیل پیکسل‌ها، بی‌منفعت و محکوم به ناکامی است.» لی‌کان معتقد است که مدل تبدیل متن به ویدئو که زیاد شایع شده، نمی‌تواند درنهایت همه‌ی امکانات و ویژگی‌ها را شامل بشود.

لی‌کان به‌طور خاص با ادعاهای OpenAI مبنی‌بر این که در‌نهایت Sora امکان ساخت همانند‌سازهای عمومی دنیای فیزیکی را فراهم می‌کند، ناموافق است. او استدلال می‌کند که رویکرد سورا برای تشکیل همانند‌ساز جهان کاملاً نادرست است.

لی‌کان به بحثی قدیمی در یادگیری ماشین بین مدل‌های مولد و مدل‌های نزدیک‌کننده اشاره می‌کند. او معتقد است که روش اول زیاد بی فایده است و نمی‌تواند به‌اندازه‌ی کافی با نبوده است قطعیت ناشی از پیش‌بینی‌های پیچیده در فضای سه‌بعدی مقابله کند.

لاکهید مارتین اولین ماهواره فضایی 5G نوآورانه خود را در 2024 پرتاب می‌کند
ادامه مطلب

لی‌کان می‌گوید که این مدل‌ها تلاش می‌کنند جزئیات بسیاری را استنتاج کنند که بعضی اوقات مرتبط هم نیستند. برای مثال، تلاش برای محاسبه‌ی مسیر توپ فوتبال با استناد به این که چطور هر ماده‌ای که از آن ساخته شده است، می‌تواند در شرایط آن توپ اثرگذار باشد. این در حالی‌ است که مدل در این چنین شرایطی باید به مواردی همانند جرم و شدت دقت کند.

لی‌کان درادامه او گفت: «اگر مقصد شما تشکیل ویدئو باشد، هیچ اشکالی ندارد؛ اما اگر هدفتان این است که بفهمید جهان چطور کار می‌کند، به مقصد خود نزدیک نمی‌شوید.»

لی‌کان معتقد است که رویکرد مولد با مدل‌های زبانی بزرگ همانند GPT-4 تا الان جواب‌گو بوده‌اند؛ چراکه متن گسسته است و تعداد محدودی نماد دارد؛ اما اگر بخواهید جهان را همانند‌سازی کنید، به چیزی زیاد زیاد تر از چند پارامتر نیاز خواهید داشت.

کارت گرافیک محبوب انویدیا در برابر گرافیک مجتمع AMD زانو زد
ادامه مطلب

شرکت متا با همکاری لی‌کان روی هوش مصنوعی خود به نام V-JEPA کار می‌کنند که برخلاف رویکردهای جاری که تلاش می‌کنند هر پیکسل از‌دست‌رفته را پیش‌بینی و پر کنند، توانایی دور‌انداختن اطلاعات پیش‌بینی‌نشدنی را دارد که به بهبود آموزش و کارایی بین ۱٫۵ تا ۶ برابر منجر می‌بشود.

لی‌کان یکی از پدرخوانده‌های صریح‌ هوش مصنوعی است و به‌حرف های‌ی خود، دلواپس پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی نیست و هیچ زمان از انتقاد از رقبای خود نمی‌ترسد و به کار و مسیر خود ادامه خواهد داد.

آخرین مطالب
چطور با بچه ها حرف بزنیم؟ نکاتی که باید بدانید
ادامه مطلب





منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها