ماه‌نشین ژاپنی برخلاف انتظارها از خواب شبانه بیدار شد

ماه‌نشین ژاپنی برخلاف انتظارها از خواب شبانه بیدار شد


ماه‌نشین ژاپنی اسلیم انگار برای بار دوم مرگ را به چالش کشیده است. این فضاپیما در ۳۱ ژانویه با فرارسیدن یخبندان شبانگاه قمری خاموش شد و خوابی دو هفته‌ای را اغاز کرد که گمان نمی‌رفت دیگر از آن بیدار بشود. اما اسلیم اکنون به‌طور غیرمنتظره‌ای از خواب برخاسته و به فرمان ارسالی از آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (جاکسا) در روز یکشنبه‌، ۲۵ فوریه جواب داده است.

جاکسا یکشنبه در ایکس نوشت: «شب قبل، فرمانی به اسلیم ارسال و پاسخی دریافت شد که تایید می‌کرد فضاپیما شب‌زمان قمری را پشت سر گذاشته و قابلیت‌های ارتباطی‌اش را نگه داری کرده است.» بااین‌حال مقام‌های جاکسا افزوند که ربط با ماه‌نشین، اندکی سپس متوقف شد؛ چون شرایط فزاینده گرم در محل فرود در نزدیکی استوای ماه، گرم‌شدن بیشتر از حد ابزارهای اسلیم را به جستوجو داشت.

اینستاگرام را فراموش کنید؛ این شبکه اجتماعی مخصوص شما است! + دانلود
ادامه مطلب

بیدارشدن بعد از شبانگاه ماه، دومین احیای غافلگیرکننده‌ی ماه‌نشین ژاپنی از زمان فرودش روی سطح ماه در ۱۹ ژانویه محسوب می‌بشود. اسلیم (مخفف ماه‌نشین هوشمند برای بازدید ماه) با وجود انجام دقیق‌ترین فرود قمری، به‌طور اتفاقی به شکل وارونه روی ماه نشست و مهندسان را ناچار کرد تا اندکی سپس، فضاپیما را به علت عدم دریافت نور کافی خورشید برای تشکیل انرژی، خاموش کنند. ۹ روز سپس، هنگامی جهت نور خورشید به اندازه‌ای تحول کرد که نیاز سلول‌های خورشیدی فضاپیما تامین بشود، اسلیم جان کوتاهی گرفت.

زیاد تر بخوانید

به‌حرف های‌ی جاکسا، بقای اسلیم اتفاقی دیدنی است؛ چون این ماه‌نشین برای تحمل شبانگاه ماه طراحی نشده است. به‌نقل از ناسا، شب قمری دوره‌ای ۱۴ روزه است که در طول آن، قسمت اعظم سمت نزدیک ماه از نور خورشید محروم می‌بشود و درنتیجه، دمای سطحی در استوا به منفی ۱۳۳ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد.

علت معده‌درد عصبی چیست؟ - زومیت
ادامه مطلب

اکنون که روز ماه فرا رسیده است، اسلیم باید دمای زیاد شدید حداکثر ۱۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد را تحمل کند. به‌حرف های‌ی جاکسا، آمادگی برای تداوم ربط با ماه‌نشین، وقتی که ابزارها به اندازه‌ی کافی سرد شوند، انجام شده است.

با فرود پیروزی‌آمیز اسلیم، ژاپن بعد از اتحاد جماهیر شوروی اسبق، ایالات متحده، چین و هند به پنجمین کشوری تبدیل شده است که به سطح ماه می‌رسد.

پیش از اسلیم، ماه‌نشین چاندرایان ۳ از هند در ۲۳ اوت ۲۰۲۳ موفق شد در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آید. این فضاپیما زمان یافت تا به زمان تقریبا دو هفته منطقه‌ی اطراف خود را مطالعه کند و سپس ناچار شد با فرارسیدن شبانگاه ماه خاموش بشود. برخلاف اسلیم، ماه‌نشین هندی از خواب شبانه‌ی خود بیدار نشد.





منبع

آخرین مطالب
چیدمان عمودی دوربین؛ رندر تازه آیفون ۱۶ به شایعه شگفت دامن می‌زند
ادامه مطلب
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها