حذف آب از استراتوسفر؛ راهکار جدید دانشمندان برای مبارزه با تغییر اقلیم

حذف آب از استراتوسفر؛ راهکار تازه دانشمندان برای مبارزه با تحول اقلیم


استراتوسفر بین ۱۲ تا ۵۰ کیلومتری سطح زمین و بالای لایه فرد دیگر از اتمسفر به نام تروپوسفر قرار دارد. بخار آب در استراتوسفر سد اسنفج‌مانندی را راه اندازی می‌دهد که مانع از خروج گرمای ساطع‌شده از زمین به فضا می‌بشود. اکنون دانشمندان درحال بازدید امکان آب‌زدایی از این لایه از اتمسفر برای خنک‌کردن سیاره‌ی درحال گرم‌شدن می باشند.

مطابق مطالعه‌ای که ۲۸ فوریه در مجله‌ی Science Advances انتشار شده است، آبی که به‌طور طبیعی در تروپوسفر در گردش است، به استراتوسفر نشت می‌کند، اما مقدار نشت در سراسر سیاره یکنواخت نیست. جاشوآ شوارتس، نویسنده مهم مقاله و فیزیکدان آزمایشگاه شیمی اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا به لایوساینس می‌گوید: «زیاد تر هوا در مناطق گرمسیری داخل استراتوسفر می‌بشود.»

به‌نظر می‌رسد ناحیه کوچکی در شمال استرالیا در کنترل حرکت رو به بالای هوا و بخار آب مهم باشد. ایده شوارتس این می بود که در این منطقه خاص اقداماتی جهت افت بخار آب استراتوسفر انجام دهیم تا تابش‌های فروسرخ بیشتری بتواند به فضا انتشار بشود.

ویوو Y200 پرو رونمایی شد؛ باریک‌ترین گوشی تجهیزبه نمایشگر خمیده_آینده نوین
ادامه مطلب

شوارتس و همکارانش ایده خود را با منفعت گیری از مدل‌های کامپیوتری که حذف بخار آب را از هوا پیش از ورود به استراتوسفر همانند‌سازی می‌کردند، آزمایش کردند. هنگامی هوا داخل استراتوسفر می‌بشود، پیش از برگشت به تروپوسفر، تا چهار سال از مناطق استوایی به سمت قطب‌ها پراکنده می‌بشود. به همین علت است که موثرترین راه برای کنترل بخار آب گرفتن آن قبل از داخل شدن به استراتوسفر است.

آب در ارتفاع تروپوسفر به شکل بخار یا ذرات یخ وجود دارد. برای این که بخار آب به شکل یخ متبلور بشود و به جای داخل شدن به استراتوسفر به سمت پایین بیاید، باید یخ کافی برای یخ‌زدن بخار وجود داشته باشد یا آنقدر بخار آب وجود داشته باشد که خود به خود ابر یخی را راه اندازی دهد.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها