ما اغلب زبان گربه‌ها را نمی‌فهمیم

ما زیاد تر زبان گربه‌ها را نمی‌فهمیم


شارلوت دوموزون، کارشناس حرکت گربه از دانشگاه نانتر پاریس و نویسنده‌ی مهم مطالعه، به نیویورک‌تایمز او گفت: «برخی مطالعات بر چگونگی برداشت انسان از صدای گربه‌ها متمرکز شده است. مطالعات دیگر نیز چگونگی فهمیدن افراد از نشانه‌های بصری گربه‌ها را بازدید کرده‌اند. اما مطالعه‌ی هر دوی این موارد در ربط انسان‌ها با گربه‌ها، پیش از این هیچ زمان مطالعه نشده می بود.»

گربه‌ها با نشان‌دادن طیف وسیعی از سیگنال‌های بصری، احساساتشان را ابراز می‌کنند: برای مثال دمشان را از پهلو به پهلو می‌چرخانند یا به شکل عصا در هوا بلند می‌کنند، خودشان را به ما می‌مالند و دور پاهایمان می‌پیچند، گوش‌هایشان را خم یا صاف و مردمک چشم‌هایشان را تنگ یا گشاد می‌کنند.

دانش ما از زبان گربه‌ها زیاد کمتر از تصوراتمان است

سیگنال‌های صوتی گربه‌ها می‌تواند از لحن اغوا‌کننده تا تهدیدآمیز متغیر باشد: گربه‌ها با میومیو، خرخر‌، غرغر‌، فیس‌کشیدن، پچ پچ و یا حتی فریاد با صدای بلند، احساسات و خواست‌هایشان را به ما می‌گویند. بچه گربه‌ها از ۹ شکل گوناگون آوایی منفعت گیری می‌کنند، در حالی که گربه‌های بالغ ۱۶ شکل گوناگون از آواها را به زبان می‌آورند. امکان پذیر بدیهی به نظر برسد که می‌توانیم با منفعت گیری از نشانه‌های بصری و صوتی به خوبی بفهمیم که گربه چه می‌خواهد، اما دانش ما از زبان گربه‌ها زیاد کمتر از تصوراتمان است.

خالق ChatGPT هم چنان درمورد پروژه رازآلود *Q سکوت می‌کند_آینده نوین
ادامه مطلب

محققان می‌گویند ما زیاد تر فکر می‌کنیم که از توانایی فهمیدن افراد و حیواناتی که در کنارمان زندگی می‌کنند، برخوردار هستیم. اما تصوراتمان همیشه درست نیست. این حقیقت که در تشخیص علائم نارضایتی حیوانات زیاد خوب نیستیم، نباید شگفتی‌آور باشد. ما احساسات حیوانات را با گمان بالا مثبت برداشت می‌کنیم؛ چون هنگامی حیوانات را می‌بینیم حال خودمان خوب می‌بشود. حالت عاطفی مثبت ما در جواب به حیوانات، علت به وجودآمدن این خوشبینی است. در واقع حتی برخی از رایج‌ترین نشانه‌ها هم امکان پذیر نادرست فهمیدن شوند.

به گفتن مثال، خرخر‌کردن همیشه نشانه‌ی اسایش گربه نیست. دکتر دوموزون می‌گوید: «گربه‌ها در موقعیت‌های ازردهکننده یا استرس‌زا هم خرخر می‌کنند. خرخر‌کردن گربه‌ها بعضی اوقات اوقات در شرایطی پیش می‌آید که استرس دارند یا صدمه دیده‌اند». خرخرکردن گربه در این چنین موقعیت‌هایی، نوعی از «اسایش دادن به خودش» است.

یک نسخه متفاوت از چری تیگو 8 مشاهده شد، شاید این همان Xcite X-Cross 8 باشد!_آینده نوین
ادامه مطلب

زیاد تر بخوانید

فهمیدن‌نشدن نشانه‌های بصری برای سگ‌ها نیز صدق می‌کند. محققان می‌گویند مردم طبق معمولً دم تکان‌دادن سگ‌ها را مثبت برداشت می‌کنند. اما در واقع سگ‌ها تعداد بسیاری از نشانه‌های گوناگون را با دم نشان خواهند داد. دم به سمت چپ تکان می‌خورد یا راست؟ شدت تکان‌دادن دم چه مقدار است؟ دم بالا است یا پایین؟ معنی همه این این موارد کاملاً با هم متفاوت است. برخی نشانه‌ی خوشحالی و برخی علائم هشدار پیش از تهاجم است. شما می‌توانید کل این احساسات را فقط با دم تکان‌دادن فهمید شوید.

آخرین مطالب
این اولین وب‌سایت تاریخ است
ادامه مطلب

فهمیدن‌نشدن گربه توسط سرپرستش، علتمی‌بشود که گربه فقط گاز بگیرد

به نقل از محققان، این قبیل مطالعات امکان پذیر نه تنها به بهبود روابط شخصی سرپرستان حیوانات با حیوانات خانگی، بلکه به بهبود رفاه حیوانات نیز پشتیبانی کند. به گفتن مثال، دکتر دوموزون به عادت گاز‌گرفتن ناگهانی در گربه‌ها اشاره می‌کند. او می‌افزاید: «تمایل به تشکیل ربط توسط گربه‌ها و فهمیدن‌نشدن توسط انسان، با گذشت زمان علتمی‌بشود که گربه فقط گاز بگیرد. چون گربه‌ها به مرور یاد گرفته‌اند که گاز‌گرفتن تنها راه برای متوقف‌کردن چیزی است.»

پناهگاه‌های حمایتاز حیوانات می‌توانند از این چنین یافته‌هایی برای آموزش سرپرستان احتمالی منفعت گیری کنند. دیگر محققان نیز با برسی این قبیل یافته‌ها درمی‌یابند که آیا گربه‌ها می‌توانند به گفتن گزینه‌ی مناسبی برای حیوان‌درمانی (درمان انسان به پشتیبانی حیوانات خانگی) یا پشتیبانی به کودکان دارای اختلال‌های رشدی خاص عمل کنند، یا خیر.

قفل در ماشین را با آیفون و اپل واچ باز کنید!
ادامه مطلب

به نقل از محققان، این چنین مطالعاتی وقتی اهمیت فزاینده اشکار می‌کند که برای کودکان دارای مشکل در برقراری ربط با مردم، سلامت روان و مقابله با تنهایی همه‌گیر کارآمد باشد. همنشینی با حیوانات می‌تواند تفاوت‌های زیاد چشمگیری تشکیل کند. این چنین، مزایای بهبود روابط حیوانات خانگی و صاحبان آن‌ها نیز می‌تواند زیاد اساسی باشد.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها