پردازنده خودرو اپل ۴ برابر تراشه M2 Ultra قدرت داشت

پردازنده ماشین اپل ۴ برابر تراشه M2 Ultra قوت داشت


ماشین اپل به‌ حقیقت تبدیل نشد اما گزارش‌های تازه نشان خواهند داد این شرکت بیش‌ از ۱۰ سال زمان و میلیاردها دلار اندوخته روی پروژه‌ی تایتان (Titan) صرف کرده است.

سازنده‌ی گوشی آیفون برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای ماشین برقی خود داشت که ازجمله می‌توان به سیستم رانندگی خودکار پیشرفته اشاره کرد. اپل برای تحقق این چنین قابلیتی تراشه‌ی قدرتمندی معادل چهار M2 Ultra را گسترش داد.

مارک گرمن با انتشار کردن پستی در بلومبرگ او گفت تیم طراحی تراشه‌ی اپل قبل‌ از لغو پروژه‌ی ماشین برقی این شرکت، به‌سختی دچار ساخت پردازنده‌ی موردنیاز این محصول بوده است. انگارً غول کوپرتینویی کوششهای بسیاری برای واحد هوش مصنوعی پروژه‌ی تایتان انجام داد و قوت محاسباتی‌اش قرار می بود از تراشه‌ی سفارشی این شرکت فراهم بشود.

تراشه‌ی ماشین اپل قدرتی معادل چهار سیستم-روی-چیپ M2 Ultra دارد. هر واحد M2 Ultra از ۱۳۴ میلیارد ترانزیستور راه اندازی شده است و از سی پی یو ۲۴ هسته‌ای، گرافیک حداکثر ۷۶ هسته‌ای و موتور عصبی اختصاصی ۳۲ هسته‌ای منفعت می‌برد. M2 Ultra درحال حاضر روی مک استودیو و مک پرو اپل مورد منفعت گیری قرار می‌گیرد.

مسئله‌ی دلنشین این که گرمن اشاره می‌کند مرحله های گسترش‌ی تراشه‌ی تازه برای ماشین اپل، قبل‌ از لغوشدن این پروژه تقریباً به‌ آخر رسیده می بود. از آنجا که برخی مهندسان تیم ماشین اپل اکنون به تیم‌های دیگر در این شرکت مدام‌اند، می‌توان انتظار داشت تراشه‌ی تازه در پروژه‌های آینده‌ مجدداً منفعت گیری بشود.

آخر پروژه‌ی ماشین اپل

اپل کار روی ماشین برقی را از سال ۲۰۱۴ و به سرپرستی تیم کوک اغاز کرد. طی ۱۰ سال قبل این شرکت ایده‌ها و مثالهای اولیه‌ی مختلفی را آزمایش کرد و مطابق برخی گزارش‌ها حتی تلاش داشت برای تشکیل اولین نسل ماشین خود با مرسدس بنز، فورد، فولکس‌واگن، مک‌لارن و تسلا مذاکره کند.

با دقت به چالش‌های بسیاری که در مسیر ساخت خودروی کاملاً خودران وجود دارد، اپل با تجدیدنظر تلاش کرد جاه‌طلبی‌هایش را مقداری افت دهد.

در نهایت تشکیل ماشین خودران حتی برای برند بزرگی همانند اپل زیاد پیچیده به‌نظر می‌رسید و همین نوشته علتشد پروژه‌ی تایتان بعد‌ از نزدیک به ۱۰ سال و با صرف سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار اندوخته، لغو بشود.



منبع