اتهام کلاهبرداری به تیم کوک؛ اپل ۴۹۰ میلیون دلار جریمه می‌پردازد

تهمت کلاهبرداری به تیم کوک؛ اپل ۴۹۰ میلیون دلار جریمه می‌پردازد


اپل موافقت کرده است که ۴۹۰ میلیون دلار برای حل‌و‌فصل یک دعویِ حقوقی دسته‌جمعی که توسط سهام‌دارانش نقل شده می بود، پرداخت کند؛ این سهامداران، تیم کوک را متهم کرده بودند که افت تقاضا برای گوشی آیفون در چین را نهان کرده است.

بر پایه گزارش رویترز، این توافق پیشنهادی که روز جمعه در اسناد دادگاه آشکار شد، به قبول قاضی منطقه‌ای ایالات متحده نیاز دارد؛ در صورت قبول، توافق مذکور به ادعاهایی مبنی‌بر این که کوک در جریان یکی از کنفرانس‌های مالی اندوخته‌گذاران را فریب داده است، خاتمه می‌دهد.

منشأ اختلاف‌ نظر‌ها، کنفرانس مالی یکم نوامبر ۲۰۱۸ (۱۰ آبان ۱۳۹۷) است؛ جایی که کوک درمورد مانع ها پیش روی اپل در برخی از بازارهای نوظهور همانند ترکیه، هند، برزیل و روسیه به علت نوسانات قیمت واحد پول محلی سخن بگویید کرد. کوک بعد از اشاره به تضعیف ارز این سرزمین‌ها او گفت: «در برخی موارد، این کار تبدیل افزایش قیمت محصولات ما شده است و این بازارها به روشی که دوست داریم رشد نمی‌کنند.»

هوش مصنوعی آیفون در ابتدا از اینترنت بی‌نیاز خواهد بود_آینده نوین
ادامه مطلب

با‌این‌حال، تیم کوک به هیچ مشکلی در رابطه با بازار چین اشاره‌ نکرد و در عوض، ادعا کرد که تجارت این شرکت در سرزمین مهم چین در سه‌ماهه‌ی سپری‌شده «زیاد قوی» بوده و فروش آیفون «رشد دو رقمی زیاد قوی» را توانایی کرده است.

تنها چند ماه سپس، در ژانویه‌ی ۲۰۱۹ (دی‌ و بهمن ۱۳۹۷)، کوک در نامه‌ای به اندوخته‌گذاران هشدار داد که درآمد اپل در سه‌ماهه‌‌ی چهارم ۲۰۱۸ نزدیک به ۸۴ میلیارد دلار خواهد می بود؛ زیاد کم‌تر از پیش‌بینی اولیه‌ی ۸۹ تا ۹۳ میلیارد دلاری. علت مهم این کم شدن «افت شدت اقتصادی» پیش‌بینی‌نشده در چین می بود که به‌شدت بر فروش آیفون، مک و آیپد در این منطقه تأثیر گذاشت.

اپل در‌نهایت درآمد سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۸ را ۸۴٫۳ میلیارد دلار گزارش کرد و قیمت سهامش بین آن کنفرانس مالی پرحاشیه و کنفرانس مالی بعدی، نزدیک به ۲۵ درصد افت یافت.

بنچمارک‌های مقدماتی اسنپدراگون ایکس الیت؛ لپ‌تاپ‌های اپل به دردسر می‌افتند؟_آینده نوین
ادامه مطلب

سهامداران ادعا کردند که کوک با‌ این که از افت تقاضا برای آیفون در چین خبر داشته، اما در کنفرانس مالی قبل آن را آشکار نکرده و به این ترتیب، علتگمراهی اندوخته‌گذران شده است.

اپل هرگونه تخلفی را رد کرد؛ اما برای اجتناب از هزینه‌های زیاد تر دادرسی، تن به توافق‌نامه‌ای ۴۹۰ میلیون دلاری داد.



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها