کشف قدیمی‌ترین درخت زیتون جهان با عمر ۱۱۰۰ سال در لبنان

کشف قدیمی‌ترین درخت زیتون جهان با عمر ۱۱۰۰ سال در لبنان_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

درختان زیتون در شمال لبنان کاملاً متداول می باشند، اما در روستای بشاله، چند درخت وجود دارد که واقعاً کهنسال به نظر می‌رسند. شاخه‌های این درختان در جهت‌های پیش‌بینی‌ناپذیر رشد می‌کند و تنه‌های خاکستری و پر پیچ‌وتاب آن‌ها از سوراخ‌ها و شکاف‌های زیاد بزرگی پوشیده شده است. تعداد بسیاری از مردم اعتقاد دارند که این درختان هزاران سال قدمت دارند و به درختان نوح معروف‌اند، چون خاستگاه شاخه‌های زیتونی می باشند که توسط کبوتر‌ها به کشتی نوح منتقل شد.

اکنون دانشمندان با تعیین سن دقیق درختان بشاله، دریافته‌اند که زیاد تر این درختان نزدیک به ۵۰۰ سال سن دارند. اما یکی از درختان عظیم‌الجثه‌ با نزدیک به چهار متر قطر، بیشتر از ۱۱۰۰ سال قدمت دارد. ماه قبل، تیم دانشمندان با انتشار کردن مقاله‌ای گزارش داد که این درخت زیتون، قدیمی‌ترین درخت زیتون در جهان است.

تبلیغات گوشی پیکسل ۸ در موتور جستجوی گوگل اغاز شد_آینده نوین
ادامه مطلب

جی. جولیو کاماررو، درخت‌گاه‌شمار از مؤسسه‌ی بوم‌شناسی پیرنه در ساراگوسای اسپانیا که رهبری مطالعه‌ی درختان بشاله را به مسئولیت داشت، می‌گوید تعیین سن درختان زیتون از نظر علمی چالش‌برانگیز است. این درختان در مناطقی همانند سرزمین‌های اطراف دریای مدیترانه، از اهمیت فرهنگی، معنوی و اقتصادی تعداد بسیاری برخوردار می باشند. با این حال، تعدادی از درختان زیتون بزرگ دیگر هم چنان به درستی تاریخ‌گذاری نشده‌اند. این درختان زیاد تر حلقه‌های رشد منظمی ندارند، یا حلقه‌ها به راحتی دیده نمی‌شوند.

حلقه‌های رشد سالانه‌ی درختان زیتون زیاد تر نامنظم و یا حتی از بین رفته است

زیاد تر گونه‌های درختان به طور سالیانه حلقه‌های رشد را راه اندازی خواهند داد. محققان می‌توانند تعداد حلقه‌های حاضر در چوب استخراج‌شده از مثالهای زنده را بشمارند و سن درخت را به طور دقیق تعیین کنند. این عمل یک زیرشاخه‌ی مجزا در مطالعات علمی است و با گفتن درخت‌گاه‌شماری شناخته می‌بشود. این مطالعات که عمدتاً بر پایه تجزیه‌و‌تحلیل حلقه‌های درختان انجام می‌بشود، تا بحال معماهایی همانند زمان سکونت وایکینگ‌ها در نیوفاندلند جاری را آشکار کرده است.

مدیر‌عامل اپل اراعه هدست ویژن پرو را با آیفون قیاس کرد
ادامه مطلب

اما داستان درختان زیتون که دانشمندان معتقد می باشند صدها سال عمر می‌کنند، با دیگر درختان متفاوت است. حلقه‌های رشد سالانه‌ی این درختان زیاد تر نامنظم و یا حتی از بین رفته است. علاوه بر این، درختان زیتون کهنسال‌تر طبق معمولً تنه‌های متعدد، فضای داخلی توخالی و تغییرات رشدی فرد دیگر دارند که تعیین سن آن‌ها را دشوار می‌کند.

حتی دانشمندان حرفه‌ای نیز با حلقه‌های رشد درختان زیتون مشکل دارند: مطالعه‌ای که قبلاً انجام شد، نشان داد که هنگامی آزمایشگاه‌های گوناگون مثالهایی از چوب درختان زیتون شبیه را دریافت کردند، تعداد حلقه‌های درخت گزارش‌شده تا ضریب سه متغیر می بود.

دسته بندی مطالب

آخرین مطالب
آیا برای نجات گونه‌های صدمه‌پذیر باید آن‌ها را تکامل دهیم؟_آینده نوین
ادامه مطلب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت



منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها