راهنمای تعیین میزان حقوق درخواستی در مصاحبه شغلی

۵ قدم برای سخن بگویید درمورد مقدار حقوق درخواستی در مصاحبه شغلی_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

در مصاحبه شغلی، جواب به سؤالی که درمورد مقدار حقوق درخواستی می‌پرسند چنان مهم است که احتمالا تعیین کند شما استخدام می‌شوید یا نه. اگر شما به این سوال جواب مناسب بدهید، نشان داده‌اید که حوزه کاری خود را به‌خوبی می‌شناسید و توانایی‌ها و قیمت خود را به‌درستی فهمیدن کرده‌اید. در این حالت گمان استخدام شما زیاد زیاد می‌بشود، چون کارفرما می‌فهمد که می‌تواند با شما کار کند. اما اگر پاسخی مناسب برای این سوال نداشته باشید، گمان همکاری شما افت می‌یابد. در این مقاله ابتدا درمورد شناسایی مقدار حقوق منصفانه درخواستی سخن بگویید می‌کنیم، سپس به شما راهکارهایی را اراعه می‌دهیم تا زمان نقل‌شدن این سوال در مصاحبه، بتوانید به‌درستی به آن جواب دهید.

چرا جواب به سوال حقوق درخواستی مهم است؟

اگر جواب شما زیاد تر یا کمتر از حد معمول باشد، مشکلاتی تشکیل می‌بشود. نظر مبلغی بیشتر از حد معمول به‌معنی استخدام‌نشدن شما است و نظر مبلغی کمتر از حد معمول به‌معنی دریافت حقوق کمتر از انتظار و درنتیجه نارضایتی شما. این که این «حد معمول» چه مقدار است و چطور باید آن را فرمود، قضیه‌ای است که در ادامه نقل می‌کنیم.

چطور برای جواب به سوال مقدار حقوق درخواستی آماده باشیم؟

برای یافتن جواب درست به این سوال، باید پیش از مصاحبه تحقیقات و حساب‌وکتاب خود را انجام داده باشید. برای این کار می‌توانید از منابعی پشتیبانی بگیرید که در ادامه نقل کرده‌ایم.

«مارک زاکربرگ» برای آزمایش تراشه‌ مغزی «ایلان ماسک» عجله‌ای ندارد
ادامه مطلب

۱. تحقیقات اینترنتی

امروزه فضای مجازی و وب‌سایت‌ها انواع داده‌ها و راهنماها را برای موضوعات گوناگون انتشار می‌کنند که حقوق درخواستی هم جزو آنهاست. پیش از مصاحبه، جست‌وجویی درمورد شغل مورد نظر انجام بدهید. به جستوجو داده‌هایی بگردید که بازه حقوق درخواستی آن شغل را تخمین می‌زنند. در جست‌وجوی خود فقط به یکی‌دو وب‌سایت بسنده نکنید و با حوصله به جستوجو جواب بگردید.

۲. پرس‌وجو از همکاران

با افرادی سخن بگویید کنید که در همان شغل درخواستی شما مشغول به فعالیت‌اند. از آنها بخواهید حقوق دریافتی در ابتدای کار و بعد از کسب سابقه کار را گفتن کنند. این چنین از آنها بخواهید تا توانایی خود از مصاحبه شغلی را نقل کنند. توضیحات آنها امکان پذیر راهگشا باشد و نکاتی را به شما بیاموزد که در منبع های دیگر وجود ندارند. دقت کنید که این پرس‌وجو ملزوم نیست حضوری باشد. فضای مجازی و شبکه‌هایی همانند لینکدین جای مناسبی برای این او مباحثه می باشند.

۳. بازدید آگهی‌های شبیه

شما برای انتخاب شغل خود احتمالا آگهی استخدامی آن را دیده باشید. در این حالت می‌توانید نگاهی به آگهی‌های شبیه بیندازید. ببینید دیگر کسب‌وکارها چه بازه حقوقی را در جزئیات آگهی خود نوشته‌اند.

۴. درنظرگرفتن هزینه‌های زندگی

شما باید هزینه‌های زندگی را نیز لحاظ کنید. قطعا هزینه زندگی در کلان‌شهرها با زندگی در شهری کوچک قابل‌قیاس نیست. بعد زمان بازدید منبع های قبلی، باید به مکان شغل نیز دقت کنید. برای مثال احتمالا حقوق پیشنهادی یک شغل زیاد تر باشد، اما این افزایش دستمزد با افزایش هزینه‌های زندگی در شهر بزرگ‌تر خنثی بشود.

فضاپیمای سایوز 17 به زمین بازمی‌گردد
ادامه مطلب

۵ قدم برای جواب‌دادن به سوال مقدار حقوق درخواستی

۱. از مصاحبه‌گر سپاس کنید

از مصاحبه‌گر بابت مطرح نوشته حقوق و مزایا سپاس کنید. به این مسئله اشاره کنید که این نوشته مهم است و چه بهتر که درمورد آن او مباحثه بشود. برای مثال بگویید: «ممنون که نوشته حقوق و مزایا را پیش کشیدید. مهم است که درمورد همه ابعاد این شغل او گفت و گو کنیم.»

۲. جواب خود را به تأخیر بیندازید

به‌جای آنکه بلافاصله به سوال مقدار حقوق درخواستی جواب دهید، جواب خود را مشروط به توضیحاتی دقیق‌تر درمورد روال انجام کارها در جایگاه شغلی موردبحث، چالش‌ها و مشکلات احتمالی و مسئولیت‌ها کنید.

برای مثال می‌توانید بگویید: «قبل از آنکه سراغ انتظاراتم بروم، مایلم درمورد مسئولیت‌ها و چالش‌های این شغل زیاد تر توضیح دهید تا فهمیدن بهتری از شرایط کاری اشکار کنم.»

رصدخانه فضایی مادون قرمز به فضا پرتاب شد
ادامه مطلب

یا با رویکردی دیگر می‌توانید از مصاحبه‌گر بخواهید درمورد بسته‌های رفاهی، بیمه و امتیازات شغلی توضیح دهد. برای مثال بگویید: «خوشحال می‌شوم مقدار حقوق درخواستی خود را نقل کنم اما مایلم درمورد امتیازات مالی، پوشش‌های بیمه و شرایط پیشرفت در این جایگاه زیاد تر بدانم.»

۳. اگر مصاحبه‌گر اصرار کرد، پاسخی آماده داشته باشید

اگر مصاحبه‌گر از شما خواست تا عددی به آنها بدهید، آماده باشید تا بازه‌ای بر پایه شرایط کاری، استاندارهای شغلی و شرایط خود شرکت اظهار کنید. بازه‌ حقوق درخواستی خود را بر مبنای لیاقت‌ها شغلی، توانایی‌ها و توانایی کاری خود تعیین کنید. بهتر است اعداد را مقداری زیاد تر از متوسط گفتن کنید تا امکان چانه‌زنی برای رسیدن به عدد منصفانه برای حقوق فراهم بشود.

۴. اگر مصاحبه‌گر اصرار به عددی دقیق داشت، آن را گفتن کنید

در صورتی که مصاحبه‌گر باز هم به شما اصرار کرد که حتما عددی دقیق به آنها بدهید، با احتیاط و مراعات جوانب امر عددی را به آنها اظهار کنید. چرا باید احتیاط کنید؟ چون اظهار یک عدد اشکار شما را برای مذاکره و چانه‌زنی محدود می‌کند. بدیهی است که باید پیش از مصاحبه این عدد را آماده کرده باشید.

۵. آمادگی خود برای مذاکره را اظهار کنید

حتی اگر کار به مرحله چهارم کشید، باز هم بر آمادگی خود برای مذاکره و چانه‌زنی سر مبلغ اظهار‌شده پافشاری کنید. اظهار این قضیه بدان معناست که شما آدم سخت‌گیری نیستید و می‌بشود با شما به توافق رسید.

خیز اینتل برای به‌ آتش‌ کشیدن رقیب ها؛ تراشه‌های ۱٫۵ نانومتری داخل خط تشکیل خواهد شد
ادامه مطلب

برای مثال این چنین جمله‌ای بگویید: «گرچه من عدد X را اظهار کرده‌ام، می‌خواهم پافشاری کنم که این عدد نهایی من نیست و می‌توانیم درمورد آن مذاکره کنیم. من به این شغل علاقه دارم و حقوق دریافتی تنها یکی از جنبه‌های آن است.»

نکاتی زمان مذاکره بر سر حقوق درخواستی

بهتر است زمان مذاکره درمورد مقدار حقوق، به نکات زیر دقت کنید:

  • قیمت خود را بدانید. لیاقت‌ها، توانایی‌ها و ازمایش ها خود را دست‌کم نگیرید و آنها را به‌درستی اراعه و قیمت‌گذاری کنید. از آنها زمان مصاحبه و او گفت و گو درمورد حقوق منفعت گیری کنید تا نظر خود را منطقی توجیه کنید.
  • اعتمادبه‌نفس را با واقع‌بینی ترکیب کنید. زمان مذاکره بر سر حقوق و مزایا، اعتمادبه‌نفس خود را نگه داری کنید. در عین حال واقع بین باشید و استاندارهای پرداخت حقوق در حوزه کاری خود را در نظذ بگیرید.
  • به دیگر جنبه‌های شغل دقت کنید. حقوق دریافتی تنها یکی از عوامل اثرگذار بر مطلوبیت شغل است. به دیگر جنبه‌ها همانند امکان رشد، محیط کار، فرهنگ سازمانی و انتظارات غیرمالی خود از شغل موردعلاقه نیز دقت کنید.
  • مصالحه کنید. در مذاکره فراموش نکنید که مقصد شما رسیدن به بازی بردبرد است. به این علت لجبازی یا یکدنگی و این نگاه را که حتما باید خواسته من بی‌کم‌وکاست اجرا بشود کنار بگذارید.
  • حداقل دستمزد را تعیین کنید. پیش از مصاحبه، کف حقوق درخواستی خود را در ذهن نگه دارید. این به شما پشتیبانی می‌‌کند تا حد نهایی مختصر‌آمدن و مصالحه را نزد خود تعیین کنید.
  • صبور باشد. پذیرفتن حقوق درخواستی شما یا نظر فرد روبه رو امکان پذیر زمان‌بر باشد. به این علت در صورت امکان، جواب نهایی را به جلسه بعدی یا وقتی بعد از مصاحبه موکول کنید.
  • به‌دقت گوش کنید. به توضیحات، نگرانی‌ها و مواردی که مصاحبه‌گر گفتن می‌کند به‌دقت دقت کنید. هنگامی با دقت گوش کنید، بهتر می‌توانید به نگرش فرد روبه رو پی ببرید و بهتر مذاکره کنید.
  • مشتاق باشید. خود را به‌خوبی مشتاق کارکردن در آن کسب‌وکار نشان دهید. هرچه فرد روبه رو اشتیاق و علاقه شما را بهتر فهمیدن کند، تمایل بیشتری به مذاکره بر سر مسائل دیگر همانند حقوق درخواستی خواهد داشت.
  • آمادگی ناکامی را داشته باشید. این آمادگی را داشته باشید که مذاکره به ناکامی بینجامد. احتمالا کارفرما نتواند کف انتظارات شما را برآورده کند. در این حالت نباید عصبانی یا سرخورده شوید. به راه خود ادامه دهید و چشم به راه پیشنهادها یا زمان‌های بهتری باشید.
اپل احتمالاً در سال 2029 یک آی‌مک غول‌آسای 42 اینچی OLED عرضه می‌کند
ادامه مطلب

از توانایی خود بگویید

چه ازمایش ها آموزنده‌ای از مصاحبه شغلی و او گفت و گو سر حقوق درخواستی داشته‌اید؟ ازمایش ها خود را با ما و مخاطبان به اشتراک بگذارید.

چطور با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چطور در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌شدت طی کنیم.


دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت



منبع