پردازنده اینتل Intel Gaudi 3 ویژگی ها و مشخصات

پردازنده پرقدرت Intel Gaudi 3 معارفه شد؛ خط‌و‌نشان برای انویدیا در بازار هوش مصنوعی_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

سلطه‌ی انویدیا بر بازار تراشه‌ها و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی، زمان‌ها است که پابرجا مانده است. باوجود این، اینتل و ای‌ام‌دی به‌شدت در کوششاند تا با گسترش‌ی تراشه‌هایی تازه، به رقیب بهتری برای انویدیا تبدیل شوند و بخشی از سهم بازار را دراختیار بگیرند. Gaudi 3 نمایانگر جدی‌ترین تلاش اینتل برای دستیابی به این مقصد مهم است.

سومین نسل از پردازنده‌های پرقدرت سری Gaudi قرار است در فصل سوم ۲۰۲۴ داخل تشکیل زیاد بشود. این پردازنده در دو فرم‌فکتور تشکیل خواهد شد و به ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی HBM2e با پهنای باند ۳٫۷ ترابایت‌برثانیه تجهیزخواهد می بود. پردازنده‌ی تازه اینتل ۲۴ واحد ۲۰۰ گیگابیت‌برثانیه‌ایِ Ethernet RDMA NIC دارد و توانش به ۹۰۰ وات می‌رسد و قوت ۱٬۸۳۵ ترافلاپس در فرمت FP8 اراعه می‌دهد.

مطابق حرف های‌ی اینتل، قوت Gaudi 3 در فرمت FP8 و BF16 به ترتیب دو و چهار برابر زیاد تر از نسل قبل است. پیشرفت نسلی مهم دیگر به دو برابر شدن پهنای باند شبکه و ۱٫۵ برابر شدن پهنای باند حافظه مربوط می‌بشود.

نکات مهم قبل از سفر به رشت با قطار - فلای‌تودی
ادامه مطلب

دل و لنوو و سوپرمایکرو سیستم‌های تجهیزبه Gaudi 3 را دردسترس شرکت‌ها قرار خواهند داد. مدل‌هایی از Gaudi با سیستم خنک‌کننده‌ی هوا تشکیل شده‌اند و به‌زودی تشکیل سیستم‌های تجهیزبه خنک‌کننده‌ی مایع نیز اغاز خواهد شد.

پردازنده اینتل Intel Gaudi 3 در اسلاید رسمی اینتل

پردازنده‌ی Gaudi 3 از همان معماری نسل قبل منفعت گیری می‌کند؛ اما مبتنی‌بر لیتوگرافی گسترش یافتهی ۵ نانومتری TSMC است؛ درحالی‌که Gaudi 2 از لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC منفعت می‌گیرد.

یکی از مشخصه‌های مهم برای پردازنده‌های هوش مصنوعی، مقیاس‌پذیری آن‌ها است. هرچه مقیاس‌پذیری زیاد تر باشد، می‌توان دیتاسنترهای پرقدرت‌تری تشکیل کرد. پردازنده‌های Gaudi اینتل رویکرد متغیری با سیستم‌های B200 NVL72 انویدیا دارند و از اتصال ۲۰۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای اترنت منفعت می‌گیرند.

پردازنده اینتل Intel Gaudi 3 و مقایسه با H100
نمودار مقایسه پردازنده اینتل Intel Gaudi 3

پردازنده‌ی Gaudi 3 به‌لطف دو برابر شدن پهنای باند شبکه می‌تواند کلاسترهایی با حداکثر ۱٬۰۲۴ نود (سرور) راه اندازی دهد و قوت پردازشی چشمگیری تشکیل کند. هر سرور از ۸ پردازنده‌ی Gaudi 3 راه اندازی می‌بشود که با یکدیگر در ربط می باشند.

این گوشی ۷ میلیونی رم هم‌ظرفیت با آیفون ۱۵ دارد
ادامه مطلب

اینتل در مراسم امروز پردازنده‌ی تازه Gaudi 3 را با H100، پرچمدار نسل قبل انویدیا‌، قیاس کرد؛ درحالی‌که تیم سبز اخیراً پردازنده‌ی B200 را رونمایی کرده است. در اسلایدهای اینتل، ناظر قیاس‌ی Gaudi 3 با AMD Instinct MI300 نیز نبودیم.

یکی از قسمت‌های مهم اسلایدهای تازه اینتل، به مصرف انرژی ربط دارد؛ جایی که تیم آبی ادعا می‌کند تا تراشه‌ی جدیدش در پردازش‌های استتناج‌محور به‌مقدار ۲٫۶ درصد مصرف انرژی کمتری از رقیب هم سطح‌اش دارد.

اولین تصاویر واقعی پیکسل ۹ پرو لو رفت؛ گوشی پرچمدار ۲۰۲۴ گوگل_آینده نوین
ادامه مطلب

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت



منبع