ناسا سه شرکت را برای ساخت خودرو سطح‌پیمای قمری انتخاب کرد

ناسا سه شرکت را برای ساخت ماشین سطح‌پیمای قمری انتخاب کرد_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

ال‌تی‌وی برای فضانوردان ماموریت آرتمیس ۳ که به گمان زیاد در سال ۲۰۲۶ اولین برگشت انسان‌ها به سطح ماه را در نیم‌قرن قبل رقم خواهد زد، به موقع آماده نخواهد می بود. ناسا تصمیم دارد ماشین قمری را پیش از ماموریت آرتمیس ۵ که به گمان زیاد در سال ۲۰۳۰ انجام خواهد شد، روی سطح ماه فرود آورد.

قیمت قرارداد ماشین سطح‌پیمای قمری درطول ۱۵ سال آینده (شامل پنج سال گسترش و سپس یک دهه عملیات در ماه)، حداکثر ۴٫۶ میلیارد دلار خواهد می بود و قسمت عمده‌ی آن نصیب شرکت برنده خواهد شد. قراردادهای ال‌تی‌وی به ناسا امکان می‌دهد تا بعدا بودجه‌ی ساخت ماه‌پیماهای زیاد تر را تامین کند یا در آینده به شرکت‌های دیگر زمان وجود در رقابت را دهد.

قرارداد تازه ماشین سطح‌پیمای قمری از راهبرد تازه ناسا مبنی بر خرید خدمات از شرکت‌های خصوصی به‌جای تصاحب سخت‌افزارها پیروی می‌کند. درگذشته، ناسا به شرکت‌های هوافضا پول می‌داد تا وسایل نقلیه‌ی مورد نیازش را بسازند و درنهایت مالک و اداره‌کننده‌ی آن‌ها می‌شد. این رویکرد از اغاز عصر فضا در روبه رو موشک ساترن ۵، ماه‌پیماهای برنامه آپولو و شاتل فضایی اتخاذ شد.

۱۳ چالش رایج رهبری و روش روبه رو رهبران موفق با آنها
ادامه مطلب

اما راهبرد تازه که برای ساخت فضاپیماهای مخصوص حمل‌ونقل محموله و فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی منفعت گیری شد، پیروزی‌آمیز و کم‌هزینه‌تر بوده است. اکنون ناسا به شرکت‌های فضایی ازجمله اسپیس ایکس هزینه‌های ثابت بابت منفعت گیری از موشک‌ها و فضاپیماهای آن‌ها پرداخت می‌کند.

به همین ترتیب، هر شرکتی که درنهایت ماشین سطح‌پیمای قمری را بسازد، مالک آن باقی می‌ماند و می‌تواند در مواقعی که ناسا به آن احتیاج ندارد، ماشین قمری‌اش را به مشتریان دیگر اجاره دهد.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

آخرین مطالب
این گوشی های شیائومی اندروید ۱۵ را دریافت می‌کنند
ادامه مطلب

سلامت



منبع