مشخصات فنی تراشه های اسنپدراگون ایکس الیت

کوالکام با رونمایی ۳ مدل پردازنده پرچمدار ایکس الیت قوت‌نمایی کرد_آینده نوین


نوشته و ویرایش شده توسط آینده نوین

کوالکام در بیانیه‌ای مطبوعاتی از سه پردازنده‌ی سری ایکس الیت پرده برداشت. این شرکت برای اولین‌بار محصولاتی را اراعه کرده است که ازنظر قوت پردازشی، رقیبی جدی برای پردازنده‌ی شرکت‌های مطرحی همانند اپل و اینتل و AMD به‌حساب می‌آیند.

پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس الیت از ۱۲ هسته‌ با فرکانس حداکثر ۳٫۸ گیگاهرتز در حالت چند‌هسته‌ای منفعت می‌برند. توان گرافیکی این پردازنده‌ها به ۴٫۶ ترافلاپس می‌رسد.

هر سه مدل پردازنده‌های Snapdragon X Elite از واحد پردازش عصبی شبیه منفعت می‌برند و همانند اسنپدراگون ایکس پلاس از رم LPDDR5x حمایتمی‌کنند. دو مدل نیرومندتر این سری از قابلیت اختصاصی کوالکام با نام Dual-Core Boost منفعت می‌برند که شباهت‌هایی به فناوری‌های Turbo Boost اینتل و Turbo Core شرکت AMD دارد. این قابلیت فرکانس پردازنده را به‌صورت پویا برای فراهم قوت پردازشی موردنیاز زمان اجرای ماموریت های سنگین افزایش می‌دهد.

صفحه تنظیمات macOS به گمان زیاد تحول می‌کند_آینده نوین
ادامه مطلب

Qualcomm

برخلاف تراشه‌های اپل و اینتل که هسته‌های خود را به دو گروه کم‌مصرف و پرقدرت تقسیم می‌کنند، کوالکام از هسته‌های کاملاً پرقدرت در اسنپدراگون ایکس الیت منفعت گیری کرده است.

اپل و اینتل معماری ترکیبی را راهکاری عالی برای افت مصرف انرژی و افزایش طول‌ عمر باتری می‌دانند؛ اما کوالکام ادعا می‌کند با وجود هسته‌های کاملاً پرقدرت، پردازنده‌های اسنپدراگون هم چنان ازنظر کارکرد و بازدهی مصرف انرژی و طول‌ عمر باتری، رقبای خود را پشت‌سر می‌گذارند. این شرکت می‌گوید که اجرای بازی‌ روی ویندوز مبتنی‌بر آرم، حتی با منفعت گیری از همانند‌ساز، به‌سادگی انجام خواهد شد.

بچمارک مقایسه اسنپدراگون ایکس الیت با اپل M3

Qualcomm

کوالکام فرصتی برای آزمایش اسنپدراگون‌ ایکس الیت برای اجرای بنچمارک و بازی‌کردن دراختیار خبرنگاران قرار داد. این نمایشِ کاملاً کنترل‌شده روی چندین لپ‌تاپ مرجع انجام شد و برنامه‌های دردسترس برای آزمایش این تراشه‌های تازه را کوالکام انتخاب کرده می بود.

با همکاری که زحمات دیگران را پای خودش می‌نویسد چطور رفتار کنیم؟
ادامه مطلب
آخرین مطالب

ورج می‌گوید که باتوجه‌به شرایط کنترل‌شده‌ی آزمایش پردازنده‌ها، این که ایکس الیت واقعاً در قسمت گرافیکی از رقبای خود پرقدرت باشند، تا این مدت قطعی نیست.

مطابق نتایج آزمایش‌های کوالکام، کارکرد اسنپدراگون‌ ایکس الیت به‌نحوه چشمگیری رقابتی به‌نظر می‌رسد. بر‌مبنا آمار اراعه‌شده در اتفاقات کوالکام، اسنپدراگون‌ ایکس الیت در پردازش تک‌‌هسته‌ای بنچمارک‌های گیک‌بنچ ۶ و Cinebench 2024، ازپسِ اپل M3 برنمی‌آیند؛ اما در قسمت چند‌هسته‌ای پیشتاز است.

در قیاس‌ی ایکس الیت با پردازنده اینتل مدل Core i9 185H و پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 9 8945HS، در هر دو قسمت تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای، رقابت زیاد نزدیک می بود و نمی‌توان به‌طور قاطق برتریِ یکی را خبرداد.

توهم چیست؛ انواع، علائم و روش درمان_آینده نوین
ادامه مطلب

تنها بازی‌ اجراشده روی پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت، Control می بود. خبرنگار ورج می‌گوید که با وجود اجرای بازی ازطریق همانند‌ساز، از روان‌بودن آن به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته است. تنظیمات گرافیکی بازی در بهترین سطح نبوده است؛ اما باتوجه‌به منفعت گیری از کنترلر و نرخ میانگین ۳۰ فریم‌برثانیه، بازی همانند عناوین کنسولی بهینه‌سازی‌شده روی پردازنده‌های کوالکام اجرا می‌بشود.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت



منبع